عنوان خبر:فقر از مهم‌ترين عوامل ايجاد فساد
پنجشنبه 16 دي 1389 - 20:49:09


نماينده ولي فقيه در استان گلستان گفت: بروز فقر يكي از مهم‌ترين عوامل ايجاد فساد در جامعه است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، آيت‌الله سيدكاظم نورمفيدي شامگاه چهارشنبه در همايش ارتقاي سلامت نظام اداري اظهار داشت: مسئله فساد اداري و اقتصادي از جمله مسائلي است كه از ابتداي انقلاب مورد توجه بوده و به عنوان شاخه‌اي از علوم انساني مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.
وي با اشاره به برخي از مهم‌ترين عوامل ايجادكننده فساد در ادارات تصريح كرد: فقر به معناي فقر عمومي يا به معناي عدم مكفي بودن دستمزد كارمندان از مهم‌ترين مسائلي است كه در معارف ديني به عنوان يكي از عوامل ايجاد فساد ذكر شده است.
وي با اشاره به حديثي از پيامبر اكرم (ص) خاطرنشان كرد: بنا بر فرمايش نبي‌اكرم (ص) فقر ممكن است سر از كفر در آورد و در جايي ديگر نيز كفر و فقر را هم‌پايه و هم‌عرض يكديگر عنوان كرده و مي‌فرمايد خدايا من از فقر و كفر به تو پناه مي‌برم.
آيت‌الله نورمفيدي يادآور شد: فاميل‌بازي، زياده‌طلبي و وجود خلل و فرج در قوانين از ديگر عوامل ايجاد فساد اداري است.
وي تاكيد كرد: قوانين بايد به گونه‌اي تدوين شود كه براي كساني كه مي‌خواهند زير چتر اين قانون خدمت كنند راهي براي فساد باقي نماند.
وي بزرگي و تورم دولت ها را يكي ديگر از عوامل فساد خواند و گفت: چنانچه نيروها و كارگزاران دستگاه دولتي بيش از حد ضرورت باشد بروز فساد را به دنبال دارد.
به گفته وي همچنين فساد در مديران و مقامات بالادست دستگاه‌هاي اجرايي احتمال بروز فساد در كارمندان پايين دست را افزايش مي‌دهد.
نماينده مردم استان در مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نامه حضرت علي به مالك‌اشتر گفت: آن حضرت به مالك‌اشتر توصيه مي‌كند براي جلوگيري از بروز فساد در حكومت كارگزار و كارمندان انتخابي‌ات را آزمايش و امتحان كن و دقت كن كه كارگزار و كارمندت از روي گرايشات شخصي انتخاب نشود.
آيت‌الله نورمفيدي ادامه داد: اما هنگامي كه كارگزارت را برگزيدي آنها را از نظر مالي تامين و نيازشان را برطرف كن كه اگر نياز آنها را از جنبه مالي برطرف كني آنها دلير مي‌شوند كه خود را صالح و پاكدست نگاه دارند.
وي همچنين به اهميت بازرسي از سوي حاكمان از نظر امام علي (ع) اشاره كرد و اظهار داشت: آن حضرت خطاب به مالك مي‌فرمايد «كساني را به بازرسي بفرست كه در عمل و نظر خود صداقت داشته باشند و چنانچه بازرسان مخفي تو به اتفاق درباره فساد كسي گزارش دادند از جرم آن كارگزار چشم نپوش و خطاكار را مجازات كن.»
نماينده ولي‌فقيه در استان همچنين بر ضرورت تشويق و توبيخ به موقع كارمندان اشاره كرد و اظهار داشت: رفتار مدير با كارمندي كه با مردم از روي مهر و مدارا رفتار مي‌كند نبايد با كارمندي كه وظيفه خود را به خوبي انجام نمي‌دهد، يكسان باشد زيرا اين برخورد سبب بي‌انگيزگي در كارمند خوب و تداوم رفتار در كارمند بد مي‌شود.
آيت‌الله نورمفيدي ضعف در مباني ايماني و اعتقادي را تاثيرگذارترين عامل در ايجاد فساد در دستگاه‌هاي اداري عنوان و خاطرنشان كرد: مهم‌ترين بازدارنده در ايجاد انحراف و فساد و گناه موضوع ايمان و يقين به آخرت است.
وي اين امر را عاملي براي ايجاد خود كنترلي توسط افراد عنوان كرد و گفت: چنانچه اين وجه در افراد تقويت نشود تدوين قوانين زياد و پيچيده قادر نيست به عنوان عامل بازدارنده در ايجاد فساد عمل كند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1016.html )