عنوان خبر:نگاهي به نحوه جمع آوري زباله
يكشنبه 19 دي 1389 - 19:40:01


با وجود مشكلات خرد و كلان در بحث جمع آوري 'زباله' در استانهاي شمالي كشور، استان گلستان به علت بكارگيري راهكارهاي لازم و فعاليت دست اندركاران شهري و روستايي، با اين معضل بطور جدي مواجه نيست.



در اين استان، شهرداري ها ساعات بين 21 تا پاسي از شب حتي تا قبل از طلوع آفتاب را براي جمع آوري زباله ها مشخص كرده اند و شهروندان بايد در اين ساعات زباله هاي خود را جلوي منازل بگذارند، ‌تا پاكبان ها پس از جمع آوري، با خودروهاي مخصوص به محل دفع و دفن انتقال دهند.
با اين وجود، درحالي كه در برخي شهرها، مخازن زباله در سر كوچه ها و در برخي جاها نيز داخل كوچه ها نصب شده، اما باز هم بعضي شهروندان زباله ها را جلوي منازل مي گذارند و زحمت انداختن آن در مخازن را به خود نمي دهند.
همچنين بارها مشاهده شده در جلوي برخي مجتمع هاي تجاري دركنار مخازن خالي زباله، كيسه هاي پر از زباله قرار دارد كه مربوط به كسبه، شركت ها و دفاتر داخل مجتمع ها و حتي مطب هاي پزشكان است.
يك شهروند گلستاني در اين خصوص گفت:‌ من سفرهاي زيادي به شهرهاي شمالي كشور داشته ام، اما استان گلستان بخصوص شهر گرگان، درمقايسه با آنها پاكيزه تر است.
'مهدي مقصودلو' افزود: استان گلستان از مناطق مسافرپذير است و ما به عنوان شهروند وظيفه داريم، به پاكيزگي شهر كمك كرده و اين كار را بايد از منزل و با دفع صحيح زباله ها آغاز كنيم.
يكي ديگر از شهروندان گرگاني گفت: با وجود ترويج فرهنگ جمع آوري زباله ها در ساعات و مكانهاي مشخص، باز هم برخي مردم زباله هاي خود را داخل جوي آب، كنار خيابانها و بوستانها مي ريزند.
'زهرا تازيكه'‌ افزود: بايد روش هاي آگاهي دادن را عوض كنيم و به مردم و اين گروه از افراد كه تعداد آنان كم است، بفهمانيم كه وجود اين آلاينده ها نه تنها به ضرر امروز خودشان است بلكه براي نسل هاي آينده نيز مضر خواهد بود.
'رضا حسيني' يك شهروند ديگر گرگاني گفت: بايد زباله را از مبداء تفكيك كنيم و براي هر نوع زباله كيسه مخصوص داشته باشيم تا پاكبانها نيز زباله ها را به راحتي تفكيك كنند.
ابراهيم كريمي شهردار گرگان نيز در اين زمينه گفت:‌ با توجه به اين كه زباله ها در ساعات معيني از شب يا برخي مناطق در روز جمع آوري مي شود، در شهر كمتر شاهد زباله هستيم، اما همين هم ‌خود يك عيب است و بايد به اين سمت برويم كه اصلا در روز زباله اي مشاهده نشود.
وي ادامه داد: شهرداريها و دستگاههاي مربوطه بايد با ارائه آموزشهاي صحيح به شهروندان اين معضل را رفع كنند.
كريمي خاطرنشان كرد: همچنين نصب مخازن زباله در فاصله هاي زياد و درمقابل منازل، آپارتمان ها و سر كوچه ها، باعث شده تا شاهد زباله هاي اندك در طول روز در برخي مناطق باشيم.
وي گفت: نحوه جمع آوري زباله در مركز استان قابل قبول است و نسبت به گذشته كه صدها مكان براي جمع آوري فله اي داشتيم و زباله ها به شكل غيرمحصور در خيابان ها انباشته مي شد، بهتر شده است.
شهردار گرگان در ادامه افزود: اكنون شايد تنها در سه درصد از كل شهر مخازن زباله نصب نشده است كه اين كار نيز دردست اقدام مي باشد.
كريمي گفت: تلاش داريم زباله را به شكل تفكيك شده از مبداء از شهروندان بگيريم كه اكنون در مرحله ابتدايي هستيم، ضمن اين كه در عقد قرارداد با پيمانكار مشكلي پيش آمده بود و اين مشكل بزودي برطرف مي شود.
به گفته كريمي، در اين زمينه وضعيت ما زياد خوب نيست و نسبت به كشورهاي پيشرفته عقب هستيم.
وي گفت:‌ روزانه بين 200 تا 210 تن زباله در شهر گرگان‌ جمع آوري مي شود كه ميانگين سرانه حدود 700 گرم است و نسبت به ميانگين كشور، زياد تفاوتي نداريم و اين ميزان تنها مربوط به زباله هاي خانگي مي باشد.
وي اظهار داشت: امروز در شهر گرگان، زباله ها مدت زمان كوتاهي در محل توليد يا ذخيره مي ماند و در اين موقعيت، ميزان آسيب بالا نيست،اما در فصل گرما مشكل ساز است. وي گفت: دفع بهداشتي، دفن و توليد كمپوست توسط سازمان مديريت پسماندهاي شهرداري هاي استان اجرا مي شود.
كريمي ادامه داد: براي فعاليتهاي خدمات شهري، آناليز جدا نداريم، اما سالانه حدود 40 ميليارد ريال براي رفت و روب،‌جمع آوري،‌ حمل و دفن بهداشتي هزينه مي شود.
شهردار گرگان افزود: بخشي از اين اعتبارات نيز براي نظافت، جمع آوري لجن ها، شست و شوي تابلوها و جداول هزينه مي شود.
به گفته شهردار گرگان، حدود 30 ميليارد ريال معادل 70 درصد مربوط به جمع آوري، ‌حمل بهداشتي و دفن زباله مي باشد.
وي درباره زباله هاي بيمارستاني گفت: اين كار از سال 81 به عهده سازمان مديريت پسماندهاي شهرداري هاي استان گذاشته شده و پيش از آن برعهده شهرداري بود.
وي در خصوص زباله هاي حاشيه بلوار ناهارخوران نيز اظهار داشت: محور ناهارخوران در مجموع عرض 45 متري برعهده شهرداري است و روزانه 10 كارگر مشغول نظافت هستند.
كريمي با بيان اين كه حدود 15 ماه است كار نظافت و جمع آوري زباله در گرگان به صورت مكانيزه انجام مي شود، افزود: در مجموع از همكاري مردم در اين زمينه راضي هستيم و اين نشان مي دهد كه فرهنگ مردم بالا رفته، اما هنوز نياز به اطلاع رساني داريم كه در اين زمينه سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري گرگان از روش هاي مختلف مشغول آموزش مي باشد.
مدير عامل سازمان پسماندهاي شهرداري هاي استان گلستان در اين زمينه گفت: پيش از اين اعتبارات مربوط به اين بخش به صورت استانهاي شمالي واريز مي شد، اما مدتي است استانهاي شمالي و جنوبي با هم در نظر گرفته مي شود، اما در مجموع وضعيت زباله و جمع آوري، حمل، دفع و دفن بهداشتي آن در استان از استانهاي ديگر بهتر است.
'عيسي سالكي' در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در استان گلستان اكنون مشكلي نداريم، اما سهل انگاري، غفلت و حمايت نكردن مسئولين به مرور زمان باعث خواهد شد تا بحران زباله گريبانگير استان شود.
به گفته وي، سرانه ميزان توليد زباله در كشور 650 تا 750 گرم در روز است كه در استان نيز تقريبا همين ميانگين را داريم، اما در برخي روستاهاي تركمن نشين اين ميزان خيلي پائين تر بوده و دليل عمده اين مساله اين است كه به علت بافت روستايي، روستانشينان زباله هاي تر خود را به دام و طيور مي دهند.
وي خاطرنشان كرد: در اين مناطق سرانه توليد زباله 400 گرم مي باشد و علت پايين بودن اين ميزان، اجراي طرح تفكيك زباله از مبداء است.
وي ادامه داد: اين كار در شهرها برعهده شهرداري هاست و تا پايان سال 1390 بايد در تمامي مراكز استانها اجرا شود.
سالكي گفت: اين كار در شهرهاي اصفهان، مشهد و شيراز به صورت كامل درحال اجراست، بطوري كه در اصفهان با توليد روزانه 1300 تن زباله، 130 تن مواد بازيافتي جمع آوري مي شود.
مدير عامل سازمان پسماندهاي شهرداري هاي گلستان افزود: در سال 1381 سازمان مديريت پسماند استان 2 محل نگهداري و ايجاد كارخانه در منطقه شرقي و غربي در نظر گرفت و يك مركز ديگر نيز با توجه به دوري شهر مراوه تپه نيز در آنجا داير خواهد شد.
به گفته سالكي، استان گلستان تنها استاني است كه 70 درصد روستاهاي خود را تحت پوشش جمع آوري زباله قرار داده و در كارخانه كمپوست واقع در منطقه غربي كه در قسمت شمالي شهرستان آق قلا قرار دارد و آسيبي براي محيط زيست ندارد، كار پردازش زباله و توليد كود عالي صورت با مشاركت بخش خصوصي صورت مي گيرد و بنا داريم اين كار در زمينه توليد كود نرم و غني سازي گرانول انجام دهيم.
وي اظهار داشت: در دو بخش منطقه غربي و شرقي در قسمت 'لندفيل' يا همان دفن در بخشي پائين تر از محل كار رس كوبي شيرابه انجام مي گيرد تا شيرابه زباله ها كه تهديدي براي سلامت جامعه است، وارد محيط نشود.
وي يادآور شد: از زمان شروع كار اين سازمان سرجمع اعتبارات استاني و شهرداري ها و وزارت كشور در مجموع بيش از 60 ميليارد ريال بوده كه بخشي براي مراكز جمع آوري و كارخانه كمپوست در نظر گرفته شده است.
سالكي در خصوص وضعيت زباله هاي جاده اي گفت: با توجه به مديريت و برنامه ريزي اداره كل راه و ترابري استان گلستان براي پاكسازي حريم راهها، مشكلي در اين زمينه در استان نداريم و با توجه به اين كه گلستان يك استان گردشگرپذير و ازسوي ديگر محل عبور زائران بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) مي باشد، نسبت به شهرها و استانهاي ديگر شمالي مشكلي نداريم.
مدير عامل سازمان پسماندهاي شهرداري هاي گلستان افزود: در زمينه زباله هاي روستائي، استان گلستان تنها استاني است كه روستاهاي آن غالب بر بافت شهري است و هر 5 روستا يك ماشين جمع آوري دارد كه دهياري ها به صورت خودگردان زباله هاي روستائي را حمل مي كنند.
به گفته وي، ميزان زباله هاي روستائي ما پائين تر از زباله هاي شهري است و اكثر روستاها زباله هاي خود را در بخش زون شرقي يا زون غربي انتقال مي دهند و برخي نيز به نزديكترين سكو شهري مي برند و در مجموع استان گلستان در زمينه جمع آوري زباله هاي روستائي مقام اول كشور را دارد و در بخش زيست محيطي از سوي سازمان هاي مربوطه سازمان مديريت پسماند استان مقام اول را كسب كرد.
وي در خصوص زباله هاي بيمارستاني گفت: طبق قانون مديريت پسماند هر فرد و دستگاهي كه زباله توليد مي كند، خود بايد آن را امحا كند، اما بخاطر رسالت سازمان و سلامتي جامعه كه از دغدغه ما و مسئولين استان مي باشد، طرحي به صورت استاني براي اولين بار در كشور آغاز شد و زباله هاي بيمارستاني، درمانگاهي و آزمايشگاهها به صورت جداگانه به منطقه غربي انتقال داده مي شود.
وي يادآور شد: اين زباله ها با ريختن آهك به صورت متمركز دفن بهداشتي مي شود كه در منطقه شرقي به بخش خصوصي واگذار شده و ميزان توليد زباله بيمارستاني به ازاي هر تخت فعال 2 گيلوگرم مي باشد.
براساس اين گزارش استان گلستان با جمعيت يك ميليون و 600 هزار نفرروزانه 1100 تن زباله توليد مي كند كه حدود 100 تن آن را شهرداري ها و دهياري ها جمع مي كنند.
از كل زباله هاي استان 700 تن تحويل سازمان مديريت پسماندهاي شهرداري هاي استان شده و 300 تن توسط دهياري ها در مكانهاي مشخص دفن و دفع بهداشتي مي شود و 100 تن ديگر به دليل وجود آبادي هاي فاقد دهياري، توسط مردم دفع و دفن مي شود.
روزانه در استان گلستان 200 تن زباله توسط 145 دهياري با پوشش 700 روستا تحويل مديريت پسماند شده و شهرداري هاي 25 گانه استان 500 تن زباله شهري را جمع آوري
مي كنند.
در يك شيفت روزانه 200 تن زباله در منطقه غربي توسط كارخانه كمپوست پردازش و همچنين در يك نوبت كاري 80 تن كمپوست درشت توليد مي شود.
روزانه به طور متوسط در استان نيز بين 500 تا 600 تن زباله به صورت بهداشتي دفن مي شود.
با تامين 50 دستگاه وانت، كاميونت، كار جمع‌آوري و حمل زباله هاي روستائي و تحويل آن به 50 دهياري با پوشش 250 روستا مي توان تمام روستاهاي استان را در جمع‌آوري زباله ساماندهي كرد.
همچنين در نظر است در اين استان با انتخاب منطقه شمال شرقي (مراوه تپه) و احداث كارخانه كمپوست در منطقه شرقي (آزادشهر) و تكميل كارخانه كمپوست منطقه غربي تمام پسماندهاي عادي استان ساماندهي مي شود.
بقيه پسماندهاي استان به دليل همكاري نكردن بخش هاي مختلف بويژه پسماندهاي كشاورزي و صنعتي جمع آوري نمي شود.
شهرداري استان گلستان با 1200 نيرو روزانه با 103 خودرو مشغول جمع آوري زباله هاي شهري است و مرحله نخست طرح جامع مديريت پسماند توسط شركت مشاور سبز انديش به اتمام رسيده و فاز دوم اين طرح بزودي پايان خواهد يافت.
براي روستاهاي استان گلستان در مجموع 3 هزار سطل زباله تهيه،‌ توزيع و نصب شده است.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1040.html )