عنوان خبر:سایه سنگین سکوت 18 ماهه بر "ابراز نگرانی" امروز هاشمی
دوشنبه 20 دي 1389 - 19:32:14


بخشی از اعضای مجلس خبرگان در ماه های اخیر از آقای هاشمی رفسنجانی خواسته اند که به سکوت و مواضع مبهم خود درباره جریان فتنه پایان دهد. گرچه او تاکنون پاسخی عملی به این درخواست نداده است اما معمولا نظرات خود را در پوشش "بیان دیدگاه درباره مناسبت های روز"  ابراز می کند.



او این رویه را تقریبا از سال اخیر آغاز کرده و در آن می کوشد که میان مناسبت روز و موضعی که می خواهد درباره آن موضع بگیرد، پیوند بزند تا از این راه، تیر سیاسی اش را به سمت هدف پرتاب کند.

مناسبت امروز هم فرصت خوبی را پس از چند هفته به آقای هاشمی داد تا او در یادداشتی که درباره 19 دی 56 به رسانه ها ارسال کرد، اظهار نظر سیاسی روز خود را هم بگنجاند.

آقای هاشمی در این یادداشت پس از بیان مطالبی درباره روز 19 دی، از آنچه "توهین به علما و مراجع قم" خوانده، ابراز ناراحتی کرده است: "بقایای فکری دین‌زدایی و روحانیت‌ستیزی ... در پاییز بداخلاقی‌های سیاسی و اختلافات سلیقه‌ای، پوست‌اندازی کرده و سر برآورده‌اند و خاکریز به خاکریز جلو می‌آیند و شاهدیم که پس از توهین و تهمت به سران روحانی عرصه سیاست در 30 سال گذشته، به فضلا، علما و مراجع قم رسیده‌اند."

او درباره مخاطبان احتمالا سیاسی اش نام و یا توضیح بیشتری نداده است اما ابراز تأسف‌ کرده که آنان "برای توهین و تهمت، لباس رشیدی مطلق‌ها را درآورده و خرقه دوستی و ارشاد پوشیده‌اند."

اعلام موضع و ابراز ناراحتی آقای هاشمی از آنچه "توهین به مراجع قم" نامیده، در شرایطی مطرح می شود که موج انتقاد فعالان و ناظران سیاسی از مواضع او درباره اقدامات جریان فتنه، همچنان در حال حرکت است.

منتقدان معتقدند که علت سکوت و مواضع مبهم آقای هاشمی در برابر تحریف اندیشه ها و آرمان ها امام خمینی(ره) از جمله در روز قدس و 13 آبان سال گذشته، هتک حرمت امام راحل در 16 آذر ماه 88 و نیز توهین های مکرری که جریان فتنه در محافل سیاسی و رسانه ای خود به مقدسات، حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید کرده، همچنان بی پاسخ مانده است.

البته برخی اظهارات رئیس مجلس خبرگان همچون سخنانش در زمان جمعه جنجالی 26 تیرماه و دیدارهایش با مجرمان فتنه 88 و خانوده های آنان، شعله انتقادات را علیه آقای هاشمی بلندتر کرد اما باعث نشد که او برای خروج از کانون اعتراضات اقدام کند و همانند موضعی که امروز درباره علما و مراجع گرفته، به دفاع از اندیشه های امام راحل و علیه جریان فتنه بر خیزد.

در این سکوت ادامه دار، شاید نقش کسانی چون مهدی و فائزه هاشمی در فتنه 88 هم بی تاثیر نبود؛ آنجا که مهدی هاشمی در پی متهم شدن به هدایت فتنه از کشور خارج شد و فائزه هاشمی هم تقریبا در هیچ آشوبی فتنه گران را تنها نگذاشت.

عمق اقدامات فائزه هاشمی را یکی از مواضع وی در آغاز فتنه (در گردهمایی جریان در 25 خرداد 88) روشن کرد. او در این روز بی پرده علیه مقدسات مردم سخنانی را مطرح کرد که به گفته ناظران سیاسی تا آن زمان سابقه نداشت.

به همین دلیل سکوت آقای هاشمی در برابر چنین توهین هایی به مقدسات، باعث شدت گرفتن اعتراضات علیه او شده و سایه سنگینی از ابهام را بر مواضعی همچون "ابراز نگرانی" امروز او درباره علما و مراجع را انداخته است.

شبكه ايران




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1053.html )