عنوان خبر:پشت پرده موضع گیری اخیر هاشمی رفسنجانی
پنجشنبه 6 اسفند 1388 - 18:44:10

از همان زمانی که جمعیت ده ها میلیونی مردم ایران اسلامی برای برگزاری جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به خیابان ها آمد و علیه دشمنان و فتنه گران شعار داد، گفته شد که "جاده دوپهلو گویی" مسدود شده و برای شخصیت هایی که در این جاده قرار دارند، راهی جز مشخص کردن تکلیف خود با ملت باقی نمانده است.



این انتظار پس از آن شکل گرفت که راهپیمایی دهها میلیونی روز 9 دی ماه هم، منجر به تحولاتی در مواضع برخی سیاسیون شد.

در 22 بهمن اما، حضور ملت بسیار پررنگ تر بود به طوری که فتنه گران امکانی برای ابراز وجود پیدا نکردند.

به همین دلیل موج انتقاد از برخی شخصیت مطرح از جمله حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی ادامه یافت و بسیاری از فعالان سیاسی از او خواستند تا به مواضع غیرشفاف خود درباره فتنه گران پایان دهد.

این انتقادات از آنجا برای آقای هاشمی رفسنجانی حساسیت و اهمیت بیشتری پیدا کرد که در آستانه هفتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری مطرح می شد.

چرا که بر اساس گفته آیت الله کعبی، عضو مجلس خبرگان، اعضای این مجلس قسمت دوم مطالبات خود را که "روشن ساختن مرزهای نخبگان و خواص با بیگانگان و دشمنان" است، از آقای هاشمی رفسنجانی دنبال خواهند کرد.

بخش اول مطالبات مجلس خبرگان از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در شهریور ماه امسال و در نامه ای مطرح شد که اکثر اعضای مجلس خبرگان رهبری در آن از آقای هاشمی خواستند تا پشتیبانی بیشتر و شفاف‌تر خود را از ولایت فقیه اعلام و علیه فتنه‌گران موضع‌گیری کند.

هرچند آقای هاشمی در ادامه سعی کرد که با بیان برخی اظهارات درباره جایگاه رهبر معظم انقلاب خود را از انتقادات مذکور برهاند اما تداوم اعتراضات نشان داد که سایه ابهام همچنان بر سر مواضع سیاسی او سنگینی می کند.

حتی سکوت یک هفته ای او در قبال هتک حرمت عاشورای حسینی توسط اعضای فرقه سبز و انجام برخی دیدارهای تامل برانگیز با هواداران این گروه، دامنه انتقادات به آقای هاشمی را از توده های مردم حاضر در راهپیمایی روز 9 دی ماه و 22 بهمن تا احزاب، نمایندگان مجلس و حوزه علمیه قم وسعت داد.

در همین راستا بود که برخی منابع خبری گزارش دادند که حضور رئیس مجمع تشخیص در راهپیمایی روز 22 بهمن با شعار "هاشمی هاشمی، بصیرت بصیرت" مواجه شده است.

به موازات این اعتراضات و راهپیمایی های ده ها میلیونی روز 9 دی و 22 بهمن که ریزش پایگاه اجتماعی سران جنبش سبز را هم به نمایش گذاشت، آقای هاشمی را در موقعیتی حساس قرار داد.

موقعیتی که هاشمی بهترین موضع را "از بین بردن زمینه صدور بیانیه ای دیگر علیه خود" و ممانعت از تحقق وعده آقای کعبی دانست.

بر این اساس، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی دیروز در ابتدای چهارمین دوره از هفتمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری، به مرز بین وفاداران به انقلاب و ساختارشکنانی که با اصل ولایت فقیه و رهبری مخالف هستند، اشاره کرد و گفت که نباید حرف‌هایی بزنیم که این مرزها مخدوش شود.

او البته به مواضع مبهم خود در ماه های اخیر اشاره ای نکرد.

آقای هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اما به راهپیمایی روز 22 بهمن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه راهپیمایی مردم در روز 22 بهمن نمونه خوبی از وفاداری و همدلی ملت ایران است، گفت: در شرایطی که تهاجم بر علیه انقلاب و اصل ولایت فقیه در سطح بالایی قرار داشت و آمریکا هم حضور کم سابقه‌ای در منطقه برای اعمال فشار به ایران داشت و حرف‌های که تا به امروز ما از دشمنان خود نشنیده‌ بودیم بیان می‌شد که ایران به سمت دیکتاتوری نظامی می‌رود اگر این حضور گسترده مردمی در همه کشور نبود، ممکن بود که سخنان بیهوده دشمنان را برخی‌ها باور کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید برای برای وحدت و متفرق نکردن این مردم وفادار، و جلوگیری از افراط و تفریط تلاش و فعالیت کنیم گفت من کسی غیر از رهبری را نمی‌شناسم که بتواند محور همراهی و همدلی باشد.

در واقع آقای هاشمی کوشید تا با بیان این سخنان که با مواضع اخیرش تفاوت هایی داشت، خود را از صحنه انتقادات خارج کند اما همان زمان برخی فعالان سیاسی عنوان کردند که مواضع او همچنان ابهام آمیز است.

شاید از همین رو بود که ناطقین هفتمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری بلافاصله پس از اظهارات هاشمی رفسنجانی از او خواستند که از اتخاذ مواضع دوپهلو دست بردارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معلمی در سخنانی با تبیین و تحسین حضور معنادار مردم در حوادث ماه‌های اخیر گفت: مردم غیرتمند نشان داده‌اند که حامی انقلاب و رهبری نظام هستند که به ندای مقام والای ولایت لبیک گفتند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان با تأکید بر لزوم توجه به وحدت در جامعه، گلایه از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را دلسوزانه خواند و گفت: همگان انتظار داشته و دارند که با توجه به جایگاه ایشان صریح‌تر سخن گفته و موضع بگیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرودی سومین ناطق قبل از دستور هم هرچند آقای هاشمی را رفیق رهبر انقلاب خواند اما از او خواست که با رویکردی روشن و شفاف، پیروی از منویات ولایت فقیه را برای همگان ثابت کنند.

البته غیبت برخی اعضای منتقد آقای هاشمی در این اجلاسیه، همچون آیت الله یزدی، اجازه گسترده تر شدن موج انتقاد از رئیس مجلس خبرگان را نداد.

آقای یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که مواضع آقای هاشمی رفسنجانی را درباره مسائل پس از انتخابات "دوپهلو" دانسته، از او خواسته است که مواضع خود را در قبال دشمنان و فتنه گران شفاف کند.

با این همه به نظر می رسد که در بیانیه مجلس خبرگان در پایان اجلاسیه مذکور، بار دیگر آقای هاشمی مورد انتقاد قرار گیرد و از وی خواسته شود که به مواضع ابهام آمیز خود خاتمه دهد؛ موضوعی که رفتار رئیس مجمع تشخیص در ماه های اخیر، انتظارها را برای اعلام آن شکل داده است.

منبع : شبكه ايران



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-106.html )