عنوان خبر:شهرداري ها ملزم به حمايت ازبرنامه ساماندهي كودكان كار و خيابان
دوشنبه 20 دي 1389 - 21:13:05


عضو مجمع مشورتي بانوان شوراهاي اسلامي كلانشهرها و مراكز استانها گفت: اين مجمع در نشست اخير خود الزام شهرداري ها به مشاركت و حمايت از برنامه هاي ساماندهي كودكان كار و خيابان را به تصويب رساند.



به گزارش ايرنا 'فائزه عبداللهي' روز دوشنبه در جلسه شوراي شهر گرگان اظهارداشت: اين مصوبه به منظور تكريم شخصيت انساني شهروندان و ضرورت كاهش آسيب هاي اجتماعي شهري و توجه به كودكان و نوجوانان خياباني در دستور كار اين اجلاس قرار گرفته بود.
وي ادامه داد: بر اساس اين مصوبه، همكاري و مساعدت در تهيه بانك اطلاعات و شناسايي كودكان كار و خيابان با همكاري سازمان هاي اجرايي ذيربط ، پالايش و به روزرساني اين اطلاعات هر شش ماه يكبار، همكاري و مساعدت در تامين فضاي فيزيكي مناسب براي اجراي مراحل ساماندهي و تامين امكانات موردنياز ساماندهي به عنوان بخشي از وظايف شهرداري ها مطرح شده است.
براساس اين مصويه و به استناد بندهاي دوم و چهارم ماده 71 قانون تشكيلات و وظايف و انتخابات شوراها و آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني مصوب هيات وزيران، شهرداري موظف است با همكاري و مشاركت ساير دستگاه هاي اجرايي ذيربط از جمله سازمان بهزيستي كشور، تشكل هاي غيردولتي و نيروي انتظامي اقدامات لازم را در اين خصوص به عمل آورد.
نماينده شوراي شهر گرگان در سيزدهمين نشست مشورتي بانوان عضو شوراهاي اسلامي كلانشهر و مراكز استانها افزود: همكاري و مساعدت در تهيه و اجراي برنامه هاي­ آموزشي توانمندسازي و حرفه آموزي با دستگاه هاي ذيربط و احداث، تجهيز و توسعه پايگاه هاي سيار و ثابت به منظور ارايه خدمات فوري و سرپايي به كودكان كار و خيابان نيز از وظايف شهرداري ها در اين خصوص مي باشد.
عبداللهي همچنين ارايه خدمات آموزشي، ورزشي، تفريحي، پزشكي بهداشتي و تغذيه به كودكان كار و خيابان و مساعدت جهت بازگرداندن آن ها به آغوش خانواده و درصورت نياز مساعدت به خانواده آنان را نيز از وظايف شهرداري ها برشمرد.
وي افزود: شهرداري ها موظف شدند به منظور حسن اجراي اين مصوبه كارگروه حمايت از ساماندهي كودكان كار و خيابان را با عضويت رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا و نمايندگان فرمانداري، نيروي انتظامي، كميته امداد و بهزيستي تشكيل داده و سياستگذاري، برنامه ريزي، هماهنگي، هدايت و نظارت عاليه به منظور حمايت ازبرنامه هاي ساماندهي كودكان كار و خيابان در سطح شهر را در ابعاد ستادي و اجرايي بر عهده بگيرند.
عضو شوراي شهر گرگان يادآور شد: براساس اين مصوبه كودك به همه افراد زير 18 سال اطلاق مي شود و كودكان كار و خيابان به كودكاني اطلاق مي گردد كه در شهرهاي بزرگ براي ادامه بقاي خود مجبور به كار يا زندگي در خيابان ها هستند.
عبداللهي در ادامه با اشاره به اينكه بر اساس آمار سازمان يونيسف 250 ميليون كودك 5-14 سال در كشورهاي در حال توسعه در دسته كودكان كار قرار مي گيرند، افزود: بر اساس آمارهاي رسمي در كشور ما نيز 380 هزار كودك 10 – 14 سال داراي كار ثابت و حدود 370 هزار كودك در همين سن به عنوان كارگر فصلي مشغول كار مي باشند.
سخنگوي شوراي شهر گرگان با تاكيد بر اينكه براساس آمار اعلام شده از سوي سازمان بهزيستي در استان گلستان نيز 220 كودك خياباني و كار شناسايي شده اند، تصريح كرد: 91 درصد اين كودكان را پسران و 9 درصد را دختران 5 تا 18 سال تشكيل مي دهند.
اين عضو شوراي شهر گرگان توزيع ناعادلانه ثروت درجامعه، فقر و بيكاري، مهاجرت و شرايط نامطلوب خانوادگي را مهمترين عوامل در بروز پديده كودكان كار و خيابان برشمرد و يادآور شد: براساس اين آمار 71 درصد از اين كودكان باهدف كسب درآمد، 11درصد به علت بيماري والدين، شش درصد به علت فوت والدين، چهار درصد به علت اعتياد والدين و هشت درصد نيز به علت غيبت والدين و ساير عوامل به خيابان گردي روي آورده اند.
وي با تاكيد بر اينكه براساس شعار سازمان جهاني حقوق كودك، كودكان امروز شهروندان جهان فردايند و بقا، رشد و حمايت از آنان براي بشريت ضروري است، اظهار داشت: طبق ماده 39 پيمان نامه جهاني حقوق كودك، بايد به كودكاني كه مورد بي توجهي، استثمار و سوء استفاده قرار گرفته اند، كمك كرد تا با اعتماد به نفس و احترام به جامعه بازگردد.
بيستمين اجلاس كميسيون هاي فرهنگي و اجتماعي و سيزدهمين نشست مشورتي بانوان عضو شوراهاي اسلامي كلانشهر و مراكز استانهاي كشور 16 و 17 دي ماه جاري به ميزباني شهرداري تبريز برگزار شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1063.html )