عنوان خبر:بارندگي زمينه كشت گندم وجو در شرق گلستان را فراهم كرد
سه شنبه 21 دي 1389 - 17:59:15


بارش هايي كه روز دوشنبه در شرق گلستان انجام شد، شرايط كاشت گندم و جو را براي كشاوزان اين منطقه فراهم ساخت.



به گزارش خبرنگار ايرنا، كشت گندم و جو در شرق گلستان به روال هر سال از آبان ماه آغاز شده و در اوايل دي ماه خاتمه مي يافت، اما امسال به خاطر فقدان بارش و عدم آمادگي اراضي ، در بخش هاي محدودي از اراضي كشت صورت گرفت.
بنابه آماري كه مديريت جهاد كشاورزي ارائه نموده است، اين مديريت تاكنون براي كاشت 128هزار هكتار ، قرارداد كشت گندم آبي و ديم با كشاورزان منعقد نموده، اما از اين ميزان حدود 60 هزار هكتار زير كشت رفته است.
تاثير عدم بارش هنگامي ملموس تر مي شود كه آمار سطح سبز مد نظر قرار گيرد و براساس همين آمار، سطح سبز گندم آبي و ديم منطقه گنبدكاووس تا قبل از بارندگي حدود 10 هزار هكتار بوده است.
وضع كشت جو نيز كمابيش با وضعيت كشت گندم مشابه است. امسال در گنبد براي كشت حدود 17 هزار هكتار جو آبي و ديم با مديريت جهاد كشاورزي گنبدكاووس قرارداد بسته شده كه از اين ميزان تاكنون حدود9500هكتار زير كشت رفته كه سطح سبز آن نيز قريب به سه هزار هكتار است.
به عقيده كشاورزان و كارشناسان ، تاخير در كشت گندم ، در راندمان توليد در واحد سطح تاثير منفي مي گذارد.
برخي از كشاورزان كه به اميد بارش هاي آتي، اقدام به كشت محصول كرده بودند اينك با نگراني هايي روبه رو هستند.
يكي از نگراني ها آنان مربوط به از بين رفتن بذرهايي است كه در شرايط نامناسب در اراضي خود پاشيده بودند، زيرا بذر گندم در شرايطي كه رطوبت خاك كافي نبوده باشد ، جوانه زده و فقط مدت كوتاهي را به انتظار باران يا آبياري در زير خاك مي ماند.
به گفته كارشناسان، اين جوانه ها به مرور مواد مغذي بذر را مصرف كرده و در صورت عدم آبياري و يا بارش باران ، خشك مي شود.
يكي ديگر از نگراني هاي اين قبيل كشاورزان مربوط به حشرات و پرندگان است كه به جمع آوري بذر هاي توزيعي در اراضي مي پردازند.
اگر كشاورزي با چنين مشكلاتي روبه رو شود ، ناچار بايد با تحمل هزينه هاي مجدد ، اقدام به كشت دوباره زمين خود كند.
پائين بودن سطح اراضي سبز شده نسبت به كل اراضي كشت شده ، اين نگراني را بيشتر مي كند.
'احمد محمدي نيا' رييس اداره توليدات گياهي جهادكشاورزي گنبدكاووس در مورد كشت گندم و جو در اين منطقه مي گويد: در سالجاري به علت عدم وقوع بارندگي به موقع و مناسب ، بخشي از كشاورزان گندمكار روبه كشت محصولات ديگري مانند كلزا آوردند.
وي مناسب ترين زمان كشت گندم را آذرماه مي داند و مي گويد: بسياري از كشاورزان برغم ادامه وضعيت خشكي ، اقدام به كشت انتظاري ، يعني كشت در شرايط خشكي و انتظار براي وقوع بارش، كردند.
محمدي نيا، در مورد ادامه كشت در دهه سوم ديماه مي گويد: علي رغم خسارت هاي قابل انتظاري كه از تاخير در زمان كشت و عدم امكان تهيه بستر مناسب به علت خشكي مي رود ، كشاورزاني كه هنوز موفق به كشت نشده اند، مي توانند از اين فرصت استفاده كنند.
كاشت گندم و جو در خارج از زمان مناسب ، نيازمند توجه به برخي مسايل كارشناسي است كه كشاورزان براي بهره برداري بهتر از زحمات خود بايد آنها را بكار ببندند.
يكي از توصيه هايي كه كارشناسان به كشاورزاني كه در خارج از وقت مقرر كشت مي كنند، اضافه نمودن بذر به ميزان بذر ي است كه در شرايط معمول استفاده مي كنند.
به عقيده كارشناسان ، اگر كشاورزي بخواهد پس از پايان آذر ماه اقدام به كشت گندم كند ، بايد به ازاي هر روز تاخير از مبدا پايان آذر بايد يك كيلو بذر به ميزان توصيه شده قبلي اضافه كند.
اگر كشاورزي در 20 ديماه اقدام به كشت گندم كند، بايد 20 كيلو بذر به ميزان توصيه شده قبلي كه 180 كيلو در هكتار است اضافه كرده و 200 كيلو بذر را بايد درهر هكتار كشت نمايد.
رييس اداره امور توليدات گياهي جهاد كشاورزي گنبد ، توصيه ديگري نيز براي كشاورزاني كه با تاخير اقدام به كشت مي كنند دارد كه آنهم افزايش استفاده از كود سرك است.
وي در مورد نحوه استفاده از اين كود مي گويد: از كود سرك بايد در مرحله پنجه زني و ساقه دهي استفاده شود.
كارشناسان امور كشاورزي ، معتقدند، كشاورزان براي كاهش خسارت هاي ناشي از تاخير در كشت محصول ، ضرورت دارد تا به توصيه كارشناسان امور كشاورزي به دقت توجه نموده و آنها در زمان مناسب بكار ببندند.
پارسال در شهرستان گنبدكاووس حدود 200 هزار هكتار گندم كاشته شده بود كه بيش از 450 هزارتن گندم استحصال شد.
طي شبانه روز گذشته بطور ميانگين در گنبدكاووس 25ميلي متر، ايمر، كاكا و اترك كه از توابع اين شهرستان محسوب مي شوند به ترتيب 22، 30و 7ميلي متر باران باريده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1079.html )