عنوان خبر:نظر رهبرانقلاب درباره تلاش‌ها علیه شورای‌نگهبان : هدف از جنجال بر سر نظارت‌استصوابی نفوذدادن مخالفین به ارکان‌نظام است
پنجشنبه 6 اسفند 1388 - 18:47:40


در حالی که حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در برهه‌های مختلف، بارها تضعیف نقش بی‌بدیل شورای نگهبان از جمله در اعمال نظارت استصوابی را نکوهش و سرزنش کرده اند، اقدام اخیر مجمع تشخیص مصلحت در دستور کار قرار دادن طرحی که نقش این شورا را در امر نظارت تضعیف می کند، همچنان از سوی برخی نزدیکان رئیس این مجمع مورد حمایت قرار می گیرد.



این در حالی است که مطابق قانون اساسی دخالت این مجمع فقط در هنگام بروز اختلاف‌نظر مستمر میان مجلس و شورای نگهبان "قانونی" شناخته می شود.

مجمع تشخیص مصلحت در سایر موارد هویت مستقل در وضع قانون ندارد و تنها در چارچوبی که رهبر معظم انقلاب تعیین می نمایند حق مشاوره دادن به ایشان را دارد.

اما این مجمع اخیرا در حال تدارک طرحی درباره انتخابات است که از نظر نمایند گان مجلس و مدیرمسوول روزنامه کیهان، نقش تصریح شده شورای نگهبان در قانون اساسی در مسئله نظارت بر انتخابات را نادیده گرفته و قطعا قابل طرح و اجرا نیست.

بر این مبنا تحلیلگران سیاسی و نمایندگان مجلس تاکید کرده اند که طرح اخیر مورد بررسی در این مجمع که با نام "کمیسیون ملی انتخابات" مشهور شده و طی آن قرار است نقش نظارتی شورای نگهبان سلب شود، از آن جهت که خلاف نظر صریح رهبر معظم انقلاب است فاقد هرگونه ارزشی است.

استناد این کارشناسان به فرمایشات فراوان حضرت آیت الله خامنه ای در این باره است که یکی از مهمترین آنها در سال 1378 بیان شد.

در 28 اردیبهشت این سال رهبر معظم انقلاب که به دلیل سیاستهای غلط وزارت ارشاد وقت، حاضر نشدند تا در نمایشگاه کتاب حاضر شوند در جمع ناشرین حاضر در حسینیه امام خمینی(ره)،‌ سخنان مهمی را بیان کردند.

در فرازی از این سخنان، حضرت آیت الله خامنه ای از حملاتی که در آن روزها نیز به نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات ها می شد به شدت انتقاد کردند و آن را " جنجال بی مبنا" نامیدند:

"الان مى‏بینید که به شوراى نگهبان هم خیلى حمله مى‏شود. این بحث «نظارت استصوابى» و این چیزهایى که باز هم رویش جنجال مى‏کنند، از آن جنجالهاى بسیار بى‏مبنا و بى‏ریشه‏اى است که هدفش تضعیف شوراى نگهبان و در واقع نفوذ دادن عناصر مخالف با اسلام و مخالف با امام و مخالف با نظام جمهورى اسلامى در ارکان قانونگذارى است.

مانعشان شوراى نگهبان است. فکر مى‏کنند همان بلایى که یک روز سر آن هیأت علماى طراز اوّل آوردند، به این وسیله مى‏توانند بر سر شوراى نگهبان هم بیاورند، که البته نخواهند توانست و مطمئنّاً چنین چیزى تحقّق پیدا نخواهد کرد. هدف این است؛ این قدم بعدى است.

طرّاحان سیاسى و امنیتى و جنگ روانى دشمن، پیش خودشان چنین محاسبه مى‏کنند که اگر این کار هم به نتیجه برسد، آن وقت قدم بعدى نفوذ در مجلس است و این به معناى نفوذ در دولت و نفوذ در ارکان نظام است. این‏گونه مى‏خواهند وارد شوند."

گفتنی است مطابق قانون، شورای نگهبان موظف به احراز صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری،مجلس خبرگان و شورای اسلامی است.

منبع : رجانيوز




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-108.html )