عنوان خبر:فعاليت بيش از 1500 داوطلب سلامت
پنجشنبه 23 دي 1389 - 19:42:42


مشاركت مردم در خدمات بهداشتي و درماني يكي از شاخصه هاي ارتقاي سلامت در جامعه محسوب مي شود و موثرترين راه توسعه سلامت جامعه، آگاه سازي و سازماندهي افراد براي مشاركت در تامين سلامت خود است.



امروزه ميزان مشاركت جوامع در برنامه دولت ها يكي از شاخصه هاي مهم ارزيابي ميزان توفيق و روند توسعه در جوامع محسوب شده و دولت ها تلاش مي كنند هر چه بيشتر آحاد جامعه را در برنامه ريزي و اجرا، مشاركت داده و از مردم كمك بگيرند، از طرفي بسياري از برنامه ها نيازمند ارتقاي دانش عمومي، تغيير باورها و نگرش ها، توسعه و ارتقاي رفتار و در نتيجه فرهنگ سازي عمومي است.
در ايران با هدف ترويج مفاهيم سلامت، توسعه رفتارهاي سالم، توانمندسازي و حساس نمودن جامعه براي حفظ سلامت خود و خانواده و در نهايت ارتقاي سلامت جامعه، برنامه داوطلبان سلامت به اجرا درآمده است.
داوطلبان سلامت:
در سال هاي اخير موضوع ارتقاي سلامت با تاكيد بر نقش مردم، توسعه و ضرورت بيشتري يافته است.
تعبير سازمان جهاني بهداشت از مشاركت مردم در توسعه به عنوان روندي كه مردم بايد از حق خود براي ايفاي نقش فعال در توسعه خدمات سلامت استفاده كنند، سبب شد تا برنامه داوطلبان سلامت در كشور اجرا شود، اين طرح كه با استقبال خوبي نيز مواجه گرديد از سال 1372 در سطح كشور آغاز شده است.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و رييس مركز بهداشت استان گلستان درباره اجراي اين برنامه به خبرنگار ايرنا گفت: در حال حاضر 432 هزار و 24 نفر در قالب 101 هزار و 619 خانوار، تحت پوشش برنامه داوطلبان سلامت در استان هستند.
دكتر 'سياوش مقصودلو استرآبادي' افزود: تا پايان شش ماهه اول سال جاري، يك هزار و 491 داوطلب سلامت در مراكز و پايگاه هاي بهداشتي در مناطق شهري و 70 داوطلب در مراكز روستايي استان با پرسنل بهداشتي همكاري مي كنند.
به گفته وي، در حال حاضر 50 درصد خانوارها در مناطق شهري استان تحت پوشش برنامه داوطلبان سلامت هستند.
مقصودلو در بخش ديگري از سخنان خود، مشاركت در اجراي برنامه هاي هفته سالمند، روزهاي ملي خانواده، دخانيات، ايدز، همكاري در طرح هاي هپاتيت، تالاسمي، ديابت، سالمندان و برگزاري كلاس هاي آموزشي در محلات در زمينه هاي مختلف بهداشتي را از جمله فعاليت هايي دانست كه داوطلبان سلامت در كنار متوليان امر بهداشت استان در اجراي آن ها پيشگام بوده اند.
رييس مركز بهداشت استان گلستان در ادامه با اشاره به فعاليت داوطلبان زن و نقش آنها در ارتقاي سطح سلامت تصريح كرد: زنان كشورمان تحت عنوان داوطلب سلامت، داوطلبانه در جهت توسعه بهداشتي گام برداشته اند.
وي ادامه داد: داوطلبان سلامت زن استان در زمينه يادگيري مفاهيم و مهارت هاي بهداشتي، پيگيري و انتقال پيغام هاي مراكز بهداشتي به مردم، جمع آوري اطلاعات و آمار حياتي از محله و جلب همكاري و مشاركت مردم براي رفع مسائل مرتبط با سلامتي در حال فعاليت هستند.
گوشه اي از عملكرد داوطلبان سلامت در استان گلستان:
در چند سال گذشته پروژه هاي مختلفي با همكاري مشترك داوطلبان سلامت مراكز بهداشت شهرستان ها و ساير سازمان ها در استان انجام شده است.
طرح ارتقاي سطح آگاهي داوطلبان سلامت در خصوص بهره برداري و استفاده بهينه از آب شرب با اداره آب و فاضلاب (طرح رابطين آب)، طرح ارتقاي سطح آگاهي داوطلبان سلامت در خصوص دفع فاضلاب به روش اصولي و بهداشتي با اداره آب و فاضلاب، طرح بهداشت روان و خانواده با اداره بهزيستي، طرح افزايش آگاهي و عملكرد داوطلبان سلامت در زمينه خطرات ناشي از سموم شيميايي، روش نگهداري مواد غذايي و كاهش ضايعات محصولات كشاورزي با اداره جهاد كشاورزي، طرح آموزش سبزي كاري و پرورش قارچ با اداره جهاد كشاورزي، طرح آموزش همگاني در زمينه سوانح و حوادث و مقابله با بلاياي طبيعي با سازمان هلال احمر، طرح تفكيك زباله از مبدا با شهرداري، طرح افزايش آگاهي داوطلبان سلامت در زمينه فضاي سبز با شهرداري، طرح آموزش پرورش زنبور عسل، گياهان آپارتماني، گياهان دارويي و اصول باغباني با سازمان جهاد كشاورزي و طرح اطفاء حريق با همكاري سازمان آتش نشاني از جمله اين فعاليت ها بوده است.
حل معضلات بهداشتي:
همچنين حل پاره اي از معضلات بهداشتي با همكاري داوطلبان سلامت نتايج مثبتي براي شهروندان استان در پي داشته است.
نصب چراغ راهنما در يكي از معابر شهرستان گرگان با همكاري داوطلبان سلامت و اداره راهنمايي و رانندگي اين شهرستان و رفع چند معضل بهداشتي در شهرهاي سيمين شهر و گميشان از توابع شهرستان تركمن از ديگر فعاليت هاي داوطلبان سلامت استان بوده است.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1102.html )