عنوان خبر:جليلي: زمان آن رسيده كه غرب براي جلب اعتماد ملت ايران تلاش كند
جمعه 24 دي 1389 - 19:38:45


دبير شوراي عالي امنيت ملي كشور با بيان اينكه ايران طي سال هاي گذشته اقدامات فراواني براي اعتماد سازي انجام داده است، اظهار داشت: اكنون زمان آن فرارسيده كه غرب براي رفع بي اعتمادي و جلب اعتماد ملت ايران تلاش كند.



به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، سعيد جليلي در گفت و گو با روزنامه فرانسوي فيگارو در خصوص موضوع گفت و گوهاي استانبول گفت: ما در ژنو در اين باره به صراحت و روشني توافق كرديم كه گفت و گو براي همكاري حول نقاط مشترك خواهد بود و نقاط مشترك مي تواند طيفي از موضوعات را در بر بگيرد.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: ايران در گفت و گوها جدي است و با يك نگاه راهبردي، گفت و گوها را براي همكاري حول نقاط مشترك دنبال مي كند و چنانچه كشورهاي 1+5 هم با اين نگاه در گفت و گوها حاضر شوند، مي شود اميد داشت كه گفت و گوها به نتايج خوبي برسد.

مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: بعضي از قدرت ها كه در اين سالها رويكرد تقابلي را دنبال كرده اند، ديده اند كه سرانجام اين رويكرد بن بست است، رويكرد تقابل هيچ وقت جواب نداده و براي آنها هم بي فايده و هم پرهزينه بوده است؛ ليكن ما فكر مي كنيم اين رويكرد تعاملي است كه مي تواند عرصه هاي خوبي را براي همكاري ايجاد كند.

وي تصريح كرد: امروز ظرفيت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف قابل انكار نيست و گفت و گو براي همكاري و بدنبال آن همكاري حول نقاط مشترك مي تواند براي همه مفيد باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوالي در رابطه با دعوت ايران از نمايندگان كشورها براي بازديد از تاسيسات هسته اي، آن را نشان دهنده اعتماد به نفس ايران و شفافيت فعاليت هاي هسته اي كشور دانست و اظهار داشت: مبناي ما دعوت از نمايندگان مجامعي چون گروه 77 و جنبش عدم تعهد بوده كه همواره در آژانس و مجامع بين المللي از حقوق هسته اي ما دفاع كرده اند، لكن از اين فرصت استفاده كرده و از سايرين هم دعوت كرديم.

سعيد جليلي در رابطه با اظهارات وزير خارجه آمريكا در خصوص پذيرش حق ايران در غني سازي اورانيوم تاكيد كرد: حقوق ملت ما را خانم كلينتون تعيين نمي كند بلكه حقوق ملت ها در NPT و اساسنامه آژانس آمده است. مسيري كه بخواهد حقوق ملت ها را انكار كند يك مسير غيرقابل پذيرش از سوي جامعه جهاني است.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در تبيين اصرار خبرنگار فيگارو در مثبت ارزيابي كردن اظهارات كلينتون مبني بر پذيرش حق ايران براي غني سازي، اظهار داشت: ما هر حركتي را در چارچوب رويكردها و مجموعه رفتار آنها تفسير مي كنيم.

مذاكره كننده ارشد هسته اي كشورمان در توضيح ادعاي خبرنگار روزنامه فيگارو درباره گفت و گوي ايران و آمريكا در گذشته پيرامون عراق و پرسش از امكان تكرار چنين گفت و گوهايي درباره افغانستان و ساير مسائل منطقه، يادآوري كرد: گفت و گوهاي سابق ايران و آمريكا در مورد عراق به درخواست واشنگتن و دولت عراق و به منظور كمك به مردم اين كشور صورت پذيرفت.

وي درباره افغانستان تاكيد كرد: حمله نظامي و اشغالگري راه حل نيست و اين كشورها بايد رويكرد خود را تغيير دهند، در اين صورت كمك به مردم و دولت افغانستان را نيز مي توان يكي از نقاط و دغدغه هاي مشترك دانست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد بحث مبادله سوخت هسته اي اظهار داشت: اين بحث در مورد تامين سوخت هسته اي رآكتور تهران است كه مصرف آن كاملا دارويي است. سالانه 850 هزار بيمار سرطاني از توليدات اين رآكتور برخوردار مي شوند.

وي با بيان اينكه ما خواستيم اين سوخت را بخريم اما آنها نفروختند و بعد پيشنهاد تبادل دادند، افزود: آمريكا، وزراي خارجه تركيه و برزيل را فرستاد تا بيايند و در اين باره صحبت كنند كه ايران تبادل را بپذيرد. آنها آمدند و ما در تهران، بيانيه تهران را نوشتيم؛ سوال اين است كه چرا بعد از بيانيه تهران، آنها تبادل را رد كردند و بلافاصله قطعنامه صادر كردند؟

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: گرچه ما گفته ايم اين موضوع به عنوان يك موضوع همكاري مي تواند همچنان در دستور كار باشد و البته به آنها گفته ايم اگر به ما سوخت ندهيد ما خودمان توليد مي كنيم و ديديد كه توانستيم.

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با محكوم كردن ترور دانشمندان ايراني و تشبيه آن به اقدامات غرب در دوران قرون وسطي و فاشيسم اروپا به دستاورد بزرگ اطلاعاتي ايران در شناسايي عوامل ترور شهيد عليمحمدي اشاره و تصريح كرد: امروز صداقت كشورها در ادعاي مبارزه با تروريسم روشن مي شود. اينكه عده اي بيايند و اسامي دانشمندان را در قطعنامه شوراي امنيت قرار دهند و بعد با اقدام تروريستي آنها را به شهادت برسانند، تركيبي است از دو تفكر قرون وسطي و فاشيسم.

وي در اين رابطه افزود: فكر مي كنم جامعه جهاني حتما اين را نمي پسندد و حتما آن را محكوم مي كند.

سعيد جليلي ضمن رد اين ادعا كه سلاح هسته اي مي تواند امنيت و مصونيت براي كشورها به ارمغان بياورد اظهار داشت: ما معتقديم سلاح هسته اي براي كشورها و جهان امنيت نمي آورد و دنبال اين هستيم كه همه قدرت هاي هسته اي خلع سلاح شوند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان چنين ذهنيني را اشتباه محاسباتي خواند كه امروز در غرب وجود دارد.

وي تصريح كرد: يكي از سوالاتي كه امروز در سطح مجامع بين المللي مطرح است اين است كه سلاح هسته اي را چه كسي در اختيار رژيم صهيونيستي قرار داده است و اينكه آيا واقعا اين سلاح ها مشكلات اين رژيم را حل كرده است؟ آيا رژيم صهيونيستي توانسته است با سلاح هسته اي مشروعيت بدست بياورد؟

مذاكره كننده ارشد جمهوري اسلامي ايران اظهار اميدواري كرد كه كشورهاي غربي با درك جايگاه و اقتدار ايران اشتباهات محاسباتي گذشته را تكرار نكنند و با رويكردي جديد به مذاكرات استانبول نگاه كرده، راهي را برگزينند كه به نفع مردم منطقه و جهان است.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1105.html )