عنوان خبر:مهم‌ترين چالش نظام آموزشي ضعف در توانمندسازي نيروي انساني
جمعه 24 دي 1389 - 21:09:47


مديركل فني و حرفه‌اي استان گلستان گفت: ضعف در ارائه آموزش‌هاي مهارتي و توانمندسازي نيروي انساني مهم‌ترين چالش نظام آموزشي رسمي فعلي كشور است.



ابوطالب جلالي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: نظام آموزشي رسمي كه كشور ما در حال حاضر آن را تجربه مي‌كند نظامي نادرست است كه تنها بر توليد دانش و افزايش آموزش علمي متمركز شده و از نظر ارائه خدمات آموزشي مهارتي بسيار ضعيف است.
وي با اشاره به شيوه و نظام آموزشي در كشورهاي توسعه يافته خاطرنشان كرد: كشورهايي نظير آلمان، اسپانيا، استراليا و فنلاند توسعه يافتگي و پيشرفت خود را مرهون نظام آموزشي علمي كاربردي هستند.
مديركل فني و حرفه‌اي استان گلستان ادامه داد: در اين نوع از نظام آموزشي موضوعات علمي به موازات آموزش‌هاي مهارتي و عملي طرح شده و در زماني كوتاه كيفي‌ترين نتيجه در زمينه ارتقاي سطح مهارت در نيروهاي كار به دست مي‌آيد.
جلالي يادآور شد: اين شيوه، همان مدلي است كه در سال‌هاي اخير در كشور ما از آن به نظام جامع فناوري اطلاعات و مهارت ياد مي‌شود و اساسي‌ترين هدف آن توانمندسازي نيروي انساني در ابعاد مختلف مهارتي و علمي است.
وي يادآور شد: اصلي‌ترين معضل در زمينه اجراي نظام آموزشي فناوري اطلاعات و مهارت تمايل فراوان آحاد جامعه براي حضور در دانشگاه‌ها و محيط‌هاي صرفا علمي است.
مديركل فني حرفه‌اي استان با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازي در اين زمينه اظهار داشت: در سال‌هاي اخير تلاش فراواني در زمينه اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي صورت گرفت تا ذائقه اقشار مختلف مردم به سمت دريافت آموزش‌هاي مهارتي تغيير كند.
جلالي همچنين توجيه مشاوران تحصيلي مدارس درباره ضرورت مهارت‌آموزي جوانان را در تسريع روند فرهنگ‌سازي موثر دانست.
مديركل فني حرفه اي گلستان در ادامه با اشاره به سه سياست متفاوت رايج در ايجاد اشتغال در جوامع گفت: سياست كلان اشتغال، سياست اشتغال فعال و سياست حمايتي سه مدل مديريتي است كه بر حسب روند توسعه‌اي و ميزان اشتغال موجود در هر جامعه از سوي مسئولان آن جامعه اتخاذ مي‌شود.
وي ادامه داد: مدل سياست كلان اشتغال در كشورهايي عملياتي مي‌شود كه از نظر ميزان اشتغال و زيرساخت‌هاي موجود در جامعه در وضعيت مناسبي به سر برده و مسئولان آن دغدغه‌اي از بابت افزايش نرخ بيكاري در جامعه ندارند.
به گفته وي در اين نوع كشورها نظام آموزشي بر پايه آموزش‌هاي بلندمدت استوار شده و نيروها براي به كارگيري در بازار كار در چندين سال آينده تربيت مي‌شوند.
جلالي اضافه كرد: اين در حالي است كه سياست‌هاي اشتغال فعال در كشورهاي رو به توسعه كاربرد دارد كه اگرچه چرخه كار و اقتصاد در اين جوامع فعال است اما در مسير حركت خود دچار فراز و نشيب است.
وي تاكيد كرد: در چنين جامعه‌اي الزاما بايد نظام آموزشي كوتاه‌مدت اجرا شود تا نيروهاي كار به سرعت از نظر مهارتي و عملي توانمند شده و وارد چرخه اقتصاد كشور شوند.
مديركل فني حرفه‌اي استان يادآور شد: امروز كشور ما با كارجويان فراواني مواجه است كه بايد به سرعت تربيت شده و در چرخه اقتصادي و اشتغال كشور قرار گيرند.
جلالي چالش‌ها و مشكلات به وجود آمده در اشتغال كشور را ناشي از عدم تجانس ميان نظام آموزشي رايج در كشور و سياست اشتغال فعال دانست و گفت: سياست اشتغال فعال، نظام آموزشي كوتاه‌مدت و آموزش‌هاي مهارتي فني و حرفه‌اي را طلب مي‌كند و اين در حالي است كه در ساليان گذشته با گسترش فضاهاي دانشگاهي و آموزش‌هاي بلندمدت، ذائقه و علاقه‌مندي‌هاي آحاد جامعه به سمت حضور در فرصت‌هاي آموزشي بلند‌مدت ترغيب شد.
وي اضافه كرد: در سال‌هايي كه عرصه اقتصادي كشور براي توسعه و پيشرفت نياز به نيروهاي متخصص توانمند داشت، جوانان به دوره‌هاي بلند مدت آموزشي نظير دانشگاه‌ها فرستاده مي‌شدند كه در آن تنها جنبه تئوريك و نظري علوم مورد توجه بوده و كمتر به بعد مهارتي پرداخته مي‌شد.
مديركل فني و حرفه‌اي استان گلستان تصريح كرد: عدم توجه به سياست‌هاي فعال اشتغال و عدم اجراي نظام آموزشي متناسب و متجانس با اين سياست، مسئولان را مجبور به اجراي سياست‌هاي حمايتي خواهد كرد.
جلالي گفت: اين امر بدين معناست كه چنانچه دولت قادر به ايجاد ظرفيت‌هاي شغلي براي كارجويان نباشد، اجبارا بايد آنان را تحت حمايت گرفته و با پرداخت بيمه بيكاري و كمك‌هاي بلاعوض اداره زندگي آنان را عهده‌دار شود.
وي با اشاره به تلاش‌هاي دولت‌هاي نهم و دهم براي اصلاح نظام آموزشي كشور اظهار داشت: در برنامه چهارم توسعه به مشكلات مربوط به سياست‌هاي اشتغال و آموزش كشور به طور ويژه پرداخته شد و بر همين اساس دولتمردان همت مضاعفي را براي توسعه آموزش‌هاي فني حرفه‌اي در طول برنامه چهارم به كار بستند.
مديركل فني و حرفه‌اي استان گلستان خاطرنشان كرد: افزايش چشمگير سطح فعاليت‌هاي آموزشي فني و حرفه‌اي در كشور و خصوصا در استان گلستان گواهي بر اين تلاش‌ها بوده است.
وي ابراز اميدواري كرد با اجراي نظام فناوري و مهارت سطح مهارت‌هاي عملي نيروهاي كار افزايش يافته و با رشد خود اشتغالي جوانان نرخ بيكاري كشور به حداقل برسد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1109.html )