عنوان خبر:كشف مجموعه بزرگ فلزي دركاوش هاي باستان شناسي تپه 'بازگير'
شنبه 25 دي 1389 - 17:26:47


مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان گفت:
مجموعه اي از اشياي فلزي شامل بيش از 500قلم شي در يك لايه باستان شناختي در كاوش هاي تپه بازگير مينودشت در شرق استان كشف شده است.



'فريدون فعالي' روز شنبه به خبرنگار ايرنا در گرگان اظهارداشت: اشياي فلزي ازجنس مس اعم از ابزارجنگي، ادوات كشاورزي، طغارهاي بزرگ و لوله دارو است كه دركاوش هاي اخير تپه بازگير مينودشت كشف شده و همگي مربوط به 1800 سال قبل از ميلاد مي باشد.
وي با اشاره به اينكه اين دوره را درباستان شناسي به نام دوره مفرغ جديد مي شناسند، افزود: اين اشياي كشف شده شباهت هايي به اشياي كشف شده از تورنگ تپه دردشت گرگان وتپه حصار دامغان و برخي ازمحوطه هاي تركمنستان وتاجيكستان دارد كه نشاني از ارتباط دشت گرگان با دشت هاي آسياي مركزي است.
فعالي ادامه داد: درلايه اول كاوش، آثاري از دوران اشكاني، بقاياي قلعه بزرگي با خشت هاي 37 در37 در12 به دست آمد كه مشابه آن در تورنگ تپه ديده شده بود و نمونه ديگري نيز درنرگس تپه كشف شده بود، همچنين ظروف سفالي خاكستري و قرمز نيز براساس نتايج كربنات 14 به دست آمد كه تاريخ 300 سال قبل از ميلاد را نشان مي دهد.
مديركل ميراث فرهنگي گلستان تصريح كرد: درلايه بعدي كاوش نيز ظروف پايه داري از آثار دوره هخامنشي به دست آمد كه مشابه آن براي اولين بار دراستان گلستان درشمال شهرستان آق قلا به دست آمده بود.
وي ادامه داد: مجموعه نمونه اشياي مكشوفه با حجم بي نظير وتنوع ظروف، اين كاوش را متمايز كرده و نشان دهنده صنعت بالاي اين منطقه درآن زمان است.
مسوول ميراث فرهنگي گلستان تصريح كرد: كاوشگران دراين تپه تاريخي همچنان درحال كاوش هستند.
تپه بازگير در روستايي به همين نام در بخش مركزي و در چهاركيلومتري شمال شهرستان مينودشت و در 103 كيلومتري شرق شهرستان گرگان مركز استان گلستان قرار دارد.
اين تپه تقريباً به شكل بيضي است و محور آن شمالي جنوبي و كمتر از دو هكتار بوده و به شماره 3547 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1121.html )