عنوان خبر:بازديد رئيس كل دادگستري گلستان از تپه بازگير
يكشنبه 26 دي 1389 - 21:47:09


نماينده مردم مينودشت در مجلس شوراي اسلامي، رئيس كل دادگستري و دادستان كل استان گلستان از تپه تاريخي بازگير در شهرستان مينودشت بازديد كردند.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، نماينده مردم مينودشت در مجلس شوراي اسلامي در اين بازديد گفت: باتوجه به كاوش‌هاي صورت گرفته در تپه بازگير مينودشت، اشياي كشف شده از اين تپه تاريخي بي‌نظير است و نمادي از غناي فرهنگي و تمدن اين منطقه است.
سيدنجيب حسيني اظهار داشت: فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين كارگاه كاوش قابل تقدير بوده و با نگهداري و حفاظت از اين اشيا مي‌توانيم تمدن ديرينه منطقه را به آيندگان معرفي كنيم.
وي تصريح كرد: در نظر است بازديد ميهمانان استان گلستان از اين تپه تاريخي در برنامه‌ها گنجانده شود.
نماينده مردم مينودشت در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: به زودي گزارشي از اين كاوش و اشياي كشف شده، در مجلس شوراي اسلامي ارائه مي‌شود.
همچنين در اين بازديد رئيس كل دادگستري استان گلستان گفت: نظر به كشف اشياي تاريخي بي‌نظير در اين كارگاه كاوش، حفاظت و نگهداري از اين اشيا از ضروريات بوده و دستگاه قضايي نيز همكاري و هماهنگي‌هاي لازم را دراين خصوص به عمل خواهد آورد.
احمد فاضليان به اهميت اين سايت تاريخي اشاره داشت و افزود: حفاظت و حراست از اين سابقه كهن تاريخي وظيفه همگان است و امنيت اين منطقه با همكاري نيروي انتظامي ايجاد خواهد شد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، نيز دراين بازديد از راه‌اندازي موزه مينودشت و انتقال اشياي كشف شده در تپه بازگير به اين موزه خبر داد و گفت: سايت كاوش‌هاي اين تپه تاريخي نيز خود به يك موزه تبديل خواهد شد و قابل بازديد براي علاقمندان است.
فريدون فعالي خاطرنشان كرد: حفاظت و نگهداري از اين تمدن كهن و تاريخي نيازمند عزم جدي است.
وي اظهار اميدواري كرد: با راه‌اندازي اين موزه و حفاظت از اين اشيا كشف شده، سابقه و تمدن ديرين اين منطقه بيش از پيش برهمگان آشكار شود.
بيش از 500 قلم شي فلزي ازجنس مس اعم از ابزار جنگي، ادوات كشاورزي، طغارهاي بزرگ و لوله دارو .... در كاوش‌هاي اخير تپه بازگير مينودشت كشف شده كه همگي مربوط به 1800 سال قبل از ميلاد است كه در باستان‌شناسي اين دوره را به نام دوره مفرغ جديد مي‌شناسند.
اين اشياي كشف شده شباهت‌هايي به اشياي مكشوفه از تورنگ‌تپه در دشت گرگان و تپه‌حصار دامغان و برخي از محوطه‌هاي تركمنستان و تاجيكستان دارد كه نشاني از ارتباط دشت گرگان با دشت‌هاي آسياي مركزي است.
كاوشگران در اين تپه تاريخي همچنان در حال كاوش هستند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1131.html )