عنوان خبر:گلستان استان برتر در توليد داروهاي مشتق از پلاسما
يكشنبه 26 دي 1389 - 21:57:38


مدير كل انتقال خون استان گلستان گفت: استان گلستان در توليد داروهاي استراتژيك مشتق از پلاسما جزو استان‌هاي برتر كشور شناخته شد.



سليمان عباسي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: در جشن خودكفايي تامين داروهاي استحصالي، انتقال خون استان گلستان مفتخربه دريافت لوح تقدير از مدير عامل انتقال خون ايران به دست وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي شد.
وي تصريح كرد: اين مراسم با حضور وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي، نمايندگان مجلس، مديرعامل انتقال خون ايران، معاونين، مسئولان و متخصصان شركت پالايش و پژوهش خون در تهران برگزار شد.
مدير كل انتقال خون استان گلستان با اشاره به سير استفاده از خون اهدايي به نيازمندان تصريح كرد: انجام آزمايشات متعدد و تخصصي و عبور از مراحل كنترل كيفي پس از اهداي خون، فرآورده خوني به وجود مي‌آورد كه برحسب نياز بيماران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
عباسي گفت: باقيمانده اين خون شفاف پلاسما ناميده مي‌شود كه مورد نياز بيماران مبتلا به كمبود فاكتورهاي انعقادي متعدد مثل بيماران كبدي، انعقاد درون عروق و يا اختلالات انعقادي ترقيقي متعاقب تزريق خون كلان است.
مدير كل انتقال خون گلستان به مواردي چون جايگزيني حجم خون از دست رفته، بيماران دچار خونريزي‌هاي شديد در جراحي‌هاي بزرگ و جراحي‌هاي اورژانسي به عنوان ديگر موارد استفاده از پلاسما اشاره كرد.
عباسي افزود: امروز با توجه به پيشرفت‌هاي علمي و فناوري كه در سازمان انتقال خون كشور صورت گرفته از پلاسماي تهيه شده در راستاي توليد داروها نيز بهره‌گيري مي‌شود و در همين راستا استان گلستان توانسته است با تلاش و كوشش همكاران در سال همت مضاعف و كار مضاعف به دستاوردهاي قابل توجيهي دسترسي پيدا كند تا بتواند با تهيه پلاسما در توليد دارو كمك بسيار زيادي به هموطنان داشته باشد.
وي افزود: داروهاي تهيه شده از پلاسما مانند ايمونو گلوبين تزريقي، ورد يدي و داروي فاكتور 9 به مرحله خودكفايي رسيده و درصدد هستيم در تهيه داروهاي ديگر مانند آلبومين ـ فاكتور هفت و هشت نيز از پلاسما بهره‌گيري كنيم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1133.html )