عنوان خبر:مقایسه جالب الجزيره از برخورد غرب با اغتشاش‌گران ایران و مردم تونس
يكشنبه 26 دي 1389 - 22:31:39


تحلیلگر ارشد الجزیره با اشاره به سکوت غرب در برابر 23 سال دیکتاتوری رئیس‌جمهور سابق تونس، حمایت این کشورها از اغتشاش‌گران ایران را نشانگر ریاکاری کشورهای غربی دانست.



به گزارش شبکه ایران، "مروان بیشارا"، تحلیلگر ارشد شبکه تلویزیونی الجزیره در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه خبری در خصوص وقایع اخیر تونس و سرنگونی دولت زین‌العابدین بن‌علی اظهار داشت: خیزش مردم تونس در برابر 23 سال دیکتاتوری بن‌علی، مورد حمایت تمامی گروه‌های تونسی قرار گرفت. طیف این حمایت به حدی گسترده بود که از یک‌سو اسلامگرایان را شامل می‌شد و از سوی دیگر کمونیست‌ها را، تمامی سازمان‌ها و اتحادیه‌های اجتماعی و صنفی نیز از این قیام مردمی حمایت کردند.

وی تصریح کرد: بحران بیکاری تنها جرقه‌ای بود که خشم مردم تونس را از ربع قرن حکومت بن‌علی شعله‌ور ساخت.
بیشارا اضافه کرد: جامعه جهانی و کشورهای غربی در برابر 23 سال دیکتاتوری رژیم بن‌علی سکوت کردند و اگر هم گاهی در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر در این کشور سخنی گفته شد، صرفا جنبه تبلیغاتی داشت تا زمانی که دولت تونس با قدرت‌های غربی همکاری داشت، عملکرد دیکتاتورمآبانه آن مورد غفلت واقع می‌شد.

این تحلیلگر عرب با اشاره به سکوت غرب و عدم حمایت آن از خیزش مردم تونس و مقایسه آن با حمایت این کشورها از آشوب‌گری‌های سال گذشته برخی اغتشاش‌گران در ایران، این رویکرد را ریاکارانه توصیف کرد.

بیشارا ادامه داد: برای غرب حکومت دیکتاتوری بن‌علی متحدی، اهرمی برای مبارزه با اسلام‌گرایان بود. بطوریکه وقتی که بن‌علی در سال 2004 از کاخ سفید دیدار کرد، بوش پسر از وی تقدیر کرده و وی را متحد خود در مقابله با تروریسم دانست. وی همچنین از آزادی مطبوعات در تونس نیز تقدیر کرد.

"نیکلا سارکوزی"، رییس‌جمهور فرانسه نیز در سال 2008 تقریبا همین عبارات را بر زبان جاری ساخت. وی در شرایطی که نقض حقوق بشر در تونس بیداد می‌کرد، از این کشور به عنوان "اتمسفر آزادی" یاد کرد!

بیشارا اضافه کرد: مشکلات اقتصادی در کشورهای عربی از جمله تونس بی‌ارتباط با سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالی غرب نیست.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1142.html )