عنوان خبر:تكثير پاييزه ماهيان خاوياري
سه شنبه 28 دي 1389 - 17:08:42


براي نخستين بار در كشور، تكثير پاييزه ماهيان خاوياري در معرض خطر 'قره برون ، فيل ماهي و چالباش' در مركز تكثير و پرورش ماهيان خاوياري 'شهيد مرجاني' استان گلستان انجام شد.



به گزارش خبرنگار ايرنا، براي بازديد از اين پروژه تحقيقاتي، دكتر 'سيدامين الله تقوي' سرپرست سازمان شيلات ايران، مديركل شيلات گلستان و جمعي از مسئولان استاني و شهرستاني حضور داشتند.
سرپرست سازمان شيلات ايران و معاون وزير جهاد كشاورزي شامگاه دوشنبه گفت: به دليل فشارهاي سال هاي گذشته، ماهيان خاوياري با شرايط بحراني روبه رو بودند كه تلاش شده با انجام اقداماتي اين شرايط بحراني جبران شود.
'سيدامين الله تقوي' افزود: امسال با توجه به نياز كشور و شرايط خطرناك ماهيان خاوياري، از حداكثر ظرفيت ها در اين بخش استفاده و از نظر بازسازي و توسعه، افق جديدي در بخش شيلات كشور باز شده است.
مديركل شيلات استان گلستان در اين باره گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و با توجه به كاهش شديد گونه هاي ماهيان خاوياري در معرض خطر 'قره برون، فيل ماهي و چالباش'، تكثير، توليد و بازسازي پاييزه اين سه گونه ماهي، براي اولين بار در كشور و در سواحل درياي خزر در مركز شهيد مرجاني گلستان انجام شده است.
'علي اكبر پاسندي' افزود: شرايط تكثير ماهيان خاوياري 'قره برون، فيل ماهي و چالباش' به فصل بهار اختصاص داشت كه با تلاش شبانه روزي مجموعه شيلات استان، تكثير آنها در فصل پاييز نيز صورت گرفته است.
وي ادامه داد: از سه ماهي قره برون، بيش از 120 هزار لارو، يك ماهي چالباش، بيش از يكصد هزار لارو و دو فيل ماهي، بيش از 30 هزار لارو تكثير و توليد شده است.
به گفته پاسندي، زماني كه اين ماهيان به وزن 10 تا 15 گرم برسند، براي نگهداري، تكثير و مولد زايي بيشتر به بخش خصوصي تحويل مي شود.
وي با بيان اينكه استان گلستان با تكثير و پرورش بيش از دو ميليون قطعه انواع بچه ماهي خاوياري در سال، مقام نخست و بيش از 55 درصد تكثير و توليد كشور را بر عهده دارد، گفت: در حال حاضر به دليل وجود غذاي دستي، اطلاعات و دانش فني و كاهش ميزان ذخاير، تكثير پاييزه اين گونه از ماهيان خاوياري در دستور كار قرار گرفته است.
پاسندي با اشاره به اينكه در گلستان يك مركز تكثير و دو مركز پرورش ماهيان خاوياري فعاليت دارند، اظهارداشت: مركز شهيد مرجاني آق قلا، توان پوشش، توليد و تكثير 20 ميليون قطعه ماهي خاوياري را دارد و در حال حاضر با انجام اين فعاليت از تمام ظرفيت اين مركز در طول سال استفاده مي شود و 30 نيروي رسمي و 30 كارگر در اين مركز به طور دائم مشغول فعاليت شدند.
وي ادامه داد: تكثير اين گونه از ماهيان، نويد اين را مي دهد كه توانمندي و جايگاه شيلات استان در بازسازي ذخاير كشور كه 80 درصد رهاسازي ماهيان خزر را دارد، با فراهم سازي امكانات و شرايط مناسب تر افزايش مي يابد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1161.html )