عنوان خبر:دليل اصلي تلفات در مرغداري‌ها عدم رعايت بهداشت
سه شنبه 28 دي 1389 - 17:20:37


مدير كل دامپزشكي گلستان گفت: بيش از نيمي از تلفات در سطح مرغداري‌ها به دليل عدم رعايت مديريت بهداشت، قرنطينه‌اي و اصول واكسيناسيون است.



احمد طبرسا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: بيماري تنفسي نيوكاسل با منشأ ويروسي تاكنون دليل تلفات شديد در طيور گوشتي بوده است.
به گفته وي اين بيماري به شكل فوق‌حاد، حاد و تحت حاد بروز مي‌كند و نزديك به 200 گونه پرنده اهلي و وحشي اعم از طوطي‌سانان، گنجشك‌سانان و ساير پرندگان زينتي چون مرغ‌عشق و قناري به عنوان ميزبان، به اين بيماري حساسيت نشان مي‌دهند.
مدير كل دامپزشكي استان گلستان با اشاره به پيشينه اين بيماري در ايران يادآور شد: بيماري نيوكاسل از سال 1329 در كشور به تأييد رسيده و از سال جاري نيز شدت تلفات با روند افزايشي روبه‌رو بوده است.
طبرسا تصريح كرد: تقارن اين بيماري با برونشيت موجي از بيماري تنفسي را در كشور شايع كرده كه اين موج با گرد و غبار در استان‌هاي غرب و جنوب غربي كشور آغاز شده است.
وي با اشاره به حاكم بودن شرايط غير بهداشتي در سطح مرغداري‌ها افزود: مرغان بومي مخزن اصلي ويروس نيوكاسل هستند و چنانچه شرايط بهداشتي در مرغداري‌ها رعايت نشود تلفات همچنان رو به افزايش خواهد بود.
مدير كل دامپزشكي استان گلستان خطاب به مرغداران رعايت نكات ايمني را مورد تأكيد قرارداد و يادآور شد: جلوگيري از عرضه مرغ زنده صنعتي در بازار شهرها و روستاها، پرهيز از رهاسازي تلفات مرغداري‌ها در خارج از فارم‌هاي مرغداري، اصلاح ساختار مرغداري‌ها و تعطيلي واحدهاي غيرمجاز با همكاري امور دام جهادكشاورزي استان و توقف توسعه كمي مرغداري‌ها در يك مقطع زمان سه تا پنج ساله با وجود مستعدبودن استان اقداماتي است كه از سوي اداره كل دامپزشكي در زمينه مبارزه با بيماري‌هاي طيور در سطح استان صورت گرفته است.
همچنين ارتقا سريع ضوابط بهداشتي تمام كشتارگاه‌هاي طيور، كارخانجات خوراك دام و طيور، فراوري كود مرغ و حمل بهداشتي كود، كنترل كامل جوجه‌ريزي از طريق مسئولان فني هر واحد توسط شبكه‌هاي دامپزشكي و رعايت فاصله بين دو جوجه‌ريزي به مدت حداقل 30 روز از ديگر فعاليت‌هاي به انجام رسيده اين اداره كل در راستاي خدمات رساني در جلوگيري از شيوع اين بيماري در استان بوده است.
طبرسا زمان دقيق و نوع واكسن مصرفي را از فاكتورهاي اساسي دانست و افزود: اين مهم بايد از سوي مرغدار مورد توجه قرار گيرد تا علاوه بر آن وضعيت قرنطينه، مسائل بهداشتي و ضدعفوني مناسب و به موقع در جلوي درب ورودي مرغداري در جلوگيري از ورود ويروس و ساير عوامل به محوطه موثر باشد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1164.html )