عنوان خبر:عرضه خاويار استحصالي از ماهيان پرورشي از سال آينده
سه شنبه 28 دي 1389 - 17:22:59


سرپرست سازمان شيلات ايران و معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: با صدور 47 مجوز براي بازسازي، پرورش و برداشت ماهيان خاوياري و توسعه و پرورش اين ماهيان، از سال آينده خاويار استحصالي از ماهيان پرورشي خاوياري وارد بازار مي شود.



'سيدامين الله تقوي' دوشنبه شب درحاشيه بازديد از پروژه تكثير پاييزه ماهيان خاوياري 'قره برون و فيل ماهي' در مركز شهيد مرجاني استان گلستان در گفت وگو با ايرنا افزود: توسعه و پرورش ماهيان خاوياري از چند سال پيش در دست اجراست و امسال نيز تسهيلات و نهاده هاي مورد نياز دراختيار توليدكنندگان قرار مي گيرد تا براي افزايش توليد و توزيع بچه ماهيان خاوياري استفاده شود.
وي با اشاره به اينكه اكنون 10 مزرعه پرورش ماهيان خاوياري در كشور فعاليت دارد، ادامه داد: در سال 2009 به دليل اينكه پنج كشور حاشيه خزر، پروتكل مربوطه را امضا نكردند، صادرات خاويار نداشتيم اما در سال 2010 اين پروتكل امضا شد ولي اكنون ميزان صادرات خاويار براي اعلام، در دست نيست.
تقوي همچنين تعداد صيادان كشور را 147 هزار نفر و تعداد شناورهاي صيادي را بيش از 12 هزار شناور اعلام كرد و گفت: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، سوخت مورد نياز اين ناوگان تامين و اعتبارات هزينه اي براي هر يك از قايق ها و لنج ها در نظر گرفته شده كه مدت بازپرداخت آنها، دو ساله است و با چهار درصد نرخ سود دراختيار آن ها قرار داده مي شود.
وي افزود: سال گذشته بيش از 360 ميليون ماهي استخواني و چهار ميليون قطعه ماهي خاوياري رهاسازي شد كه در سال جاري با توجه به اقدامات خاصي كه براي توسعه و پرورش اين گونه ها انجام شده است، به حد امكان افزايش مي يابند.
تقوي، با اشاره به اين كه در سال جاري اقدامات خوبي براي تشويق سرمايه گذاران شمال و جنوب كشور به پرورش ماهيان خاوياري انجام شده است، گفت: امسال 700 ميليارد ريال تسهيلات در اختيار است كه به پرورش دهندگان و براي فراهم سازي زيرساخت هاي توسعه پرورش ماهيان خاوياري پرداخت خواهد شد.
معاون وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: ايجاد استخرها و حوضچه هاي پرورش ماهي از طريق چاه هاي كشاورزي از ديگر اقدامات توسعه پرورش ماهيان خاوياري است كه با استفاده از اين ظرفيت هاي بخش كشاورزي، ميزان 200 تن به توليدات افزوده مي شود.
تقوي افزود: فراهم سازي زيرساخت ها براي توسعه پرورش ميگو در استان گلستان يكي ديگر از اقدامات اين سازمان است كه تاكنون با كنترل بيماري ها جهش بزرگي در اين بخش و در بازار كلان شهرها ايجاد شده كه افق خوبي در توليد ميگو با حمايت هاي دولت خواهيم داشت و كار بزرگ و با ارزشي خواهد بود.
وي در پايان اظهار داشت: مراكز تحقيقاتي در حال بررسي علت مرگ ماهيان درياي خزر هستند و هنوز علت اصلي مشخص نشده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1166.html )