عنوان خبر:شهرداري گرگان بايد از تملكات پراكنده خودداري كنند
يكشنبه 3 بهمن 1389 - 21:50:45


سخنگوي شوراي اسلامي شهر گرگان گفت:
شهرداري گرگان بايد از تملكات پراكنده خودداري كنند.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر گرگان، فائزه عبداللهي اظهار داشت: رشد بي‌رويه شهرنشيني طي دهه‌هاي اخير، تغييرات قابل توجهي در سطوح مختلف فرهنگي، اجتماعي، جغرافيايي و اقتصادي شهرها ايجاد كرده است كه طي سال‌هاي اخير رشد ساخت و سازهاي سودگرايانه در حريم شهرها يكي از نمودهاي اين تغييرات است.
وي افزود: متاسفانه در اين نوع از ساخت و سازها به مسائل بهداشتي و تأمين حداقل نور و هوا در مناطق متراكم شهري توجهي نشده و از سوي ديگر ضرورت ايجاد كاربري‌هاي جديد موجب آلودگي محيط زيست شده و با افزايش روند انهدام طبيعت، توجه انسان به منابع طبيعي نيز افزايش يافته و بهره‌وري از آن جايگزين احترام به طبيعت شده است.
سخنگوي شوراي اسلامي شهر گرگان گفت: كيفيت محيط زيست شهري با امكانات و تأسيسات فضاي سبز ارتباط مستقيم دارد، از اين رو شهر را بايد سيستم زنده و پويايي فرض كنيم كه پارك‌ها جزيي از آن به شمار مي‌رود و به دليل نقش مؤثر آنها در كاهش تراكم شهري، ايجاد مسيرهاي هدايتي،تكميل و بهبود كاركرد تأسيسات آموزشي، فرهنگي، مسكوني و ذخيره زمين براي گسترش آينده شهر بسيار باارزش هستند.
وي با اشاره به اينكه به موجب اصل 50 قانون اساسي، حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسل‌هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي‌شود، افزود: بنابراين هر نوع فعاليت اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب جبران ناپذير آن ملازم باشد، ممنوع است.
عبداللهي ادامه داد: لذا براي رسيدن به اين اهداف والا يكي از پيشنهادات و راهكارهاي مهم ايجاد حريم سبز براي كنترل محدوده حريم شهر است كه بايد از حريم شهري براي ذخيره اراضي و منابع محيطي مورد نياز شهر كه در توسعه‌هاي آتي آن ضرورت دارد، بهره گرفت.
عضو شوراي شهر گرگان گفت: در حال حاضر ساخت و ساز‌هاي غيرمجاز در حريم شهر بزرگترين عامل تهديدكننده حريم شهري است، از طرفي نيز اراضي حريم شهر مهمترين منبع براي رفع برخي از تنگناهاي كاربري مورد نياز در سطح شهر نظير فضاي سبز و فضاهاي تفريحي است.
وي اضافه كرد: توسعه فضاي سبز با كاربري جنگل‌كاري و ايجاد فضاهاي تفريحي دو رويكرد مناسب براي استفاده از اراضي حريم است كه مي‌طلبد شوراي اسلامي شهر مجددا درخواست‌هاي خود را از ادارات و نهادها براي حفظ فضاي سبز و مراكز تفريحي مطرح كند.
به گفته وي شهرداري گرگان بايد از تملكات پراكنده خودداري كرده و براي ممانعت از ساخت و سازهاي غيرمجاز، كمربند سبز در حريم شهر را به وجود آورد.
وي افزود: با ايجاد كمربند سبز سه هدف توسعه فضاي سبز براي تفريح و سرگرمي و گردشگري، ايجاد مانع براي گسترش بي‌رويه شهر و ساخت و سازهاي غيرمجاز و كنترل آلودگي هوا را مي‌توان دنبال كرد.
عبداللهي از شهردار گرگان خواست كه به اين مقوله توجه كرده و برنامه‌ريزي دقيق و مدون در خصوص تعيين حريم شهري و نظارت دقيق بر آن را در دستور كار قرار دهد.
وي همچنين با اشاره به تاسيس خانه سازمان‌هاي غيردولتي توسط شهرداري گرگان، گفت: موضوع مهم ديگري كه بايد به آن توجه كرد، استفاده از توان و ظرفيت تشكل‌هاي مردمي و سازمان‌هاي غيردولتي است كه بسياري از شهرداري‌هاي كشور به اين امر مهم توجه كرده و همكاري با سازمان‌هاي مردم نهاد را در دستور كار خود قرار داده‌اند.
سخنگوي شوراي شهر گرگان ادامه داد: يكي از پايه‌هاي اصلي در روند تشكيل جامعه مدني همانا سمن‌ها و سازمان‌هاي داوطلبانه هستند كه اين سازمان‌ها در گشودن فضاي اعتماد، كاستن از گام‌هاي موازي و مخالف و گسترش شيوه‌هاي نقادي مصلحانه نقش مؤثري ايفا مي‌كنند.
وي افزود: در زمان حاضر تأسيس تشكلي به نام خانه سازمان‌هاي غيردولتي در بسياري از استان‌ها نويد بخش فعاليت هماهنگ NGO ها در سطوح استاني است و از مهم‌ترين اهداف اين خانه‌ها مي‌توان به توانمندسازي سازمان‌ها و تشكل‌هاي غيردولتي، تقويت و نهادينه كردن نقش مشورتي سازمان‌هاي مردم نهاد در راستاي توسعه اقتصادي و اجتماعي و تحقق زندگي بهتر، اشاره كرد.
عبداللهي گفت: از مهم‌ترين عرصه‌هاي فعاليت خانه‌هاي ياد شده مي‌توان در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي، حقوقي، زيست‌محيطي، خيريه‌اي، بهداشتي، علمي، آموزشي، اشتغالزايي، زنان و جوانان و كودكان، زندانيان و رسانه‌هاي ارتباط جمعي اشاره كرد.
عضو شوراي اسلامي شهر گرگان اضافه كرد: ترديدي نيست كه سازمان‌هاي مردم نهاد و شوراها در تعامل با يكديگر منافع متقابلي پيدا مي‌كنند صرفه‌جويي در هزينه و بودجه طرح‌هاي مشاورين، در اختيار گرفتن نيروي انساني ارزان، ارتباط مستمر و مؤثر با شهروندان و كاهش تصدي‌گري در اموري كه قابليت واگذاري به شهروندان را دارد از جمله منافعي است كه از قبل اين نصيب شوراها و همچنين شهرداري‌هاي مي‌شود.
به گفته وي سازمان‌هاي مردم نهاد نيز در فرايند همكاري و تعامل با شوراها اين فرصت را مي‌يابند كه توانمندي‌ها اعضاي خود را به اثبات برسانند و از اين رهگذر تجربه و سابقه‌كاري مؤثر و جالب توجهي به دست آورند به علاوه در اثر اين همكاري سازمان‌هاي مذكور جايگاه رسمي براي تعامل با سازمان‌ها و نهادهاي دولتي مي‌يابند.
عبداللهي ياداور شد: شوراها براساس بند هفت ماده 71 قانون تشكيلات و وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي بايد در خصوص تشكيل نهادهايي از اين دست اقدام كنند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1231.html )