عنوان خبر:گلستان بيشترين تعداد رقبات كشور را دارد
پنجشنبه 7 بهمن 1389 - 17:32:31


مدير كل اوقاف و امور خيريه گلستان گفت:
با وجود بيش از 180 هزار رقبه ثبت شده در استان ، گلستان از اين حيث رتبه اول كشور را دارد.



حجت الاسلام'محمدناصر انتصاري' شامگاه چهارشنبه به مناسبت هفته وقف در جمع خبرنگاران افزود: بررسي ها نشان مي دهد، حدود يكصد هزار رقبه ثبت نشده نيز در استان وجود دارد.
وي در ادامه تعداد موقوفات ثبت شده استان را بيش از سه هزار و 500 موقوفه اعلام و تصريح كرد: در سال جاري، سامانه بانك اطلاعات موقوفات در استان راه اندازي شد.
وي با بيان اينكه با راه اندازي اين سامانه تمامي وقف نامه ها در مجموعه اي جمع آوري شده تصريح كرد: سهولت در دسترسي به اصل وقف نامه و نيت واقفان از اهداف راه اندازي اين سامانه بوده است.
انتصاري يادآور شد: در گذشته، 26 نيت واقفان شناسايي شده بود اما با بررسي وقف نامه ها، اكنون حدود 500 نيت واقفان شناسايي و پيگيري شده است.
مدير كل اوقاف گلستان در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به درآمد موقوفات و رقبات گفت: در 9 ماهه سال جاري، دريافتي موقوفات استان، پنج ميليارد و 900 ميليون ريال بوده است.
وي با اشاره به وجود 120 بقعه متبركه در استان تاكيد كرد: در اين بخش نيز در همين مدت، شش ميليارد و 986 ميليون ريال جمع آوري شد.
انتصاري با بيان اينكه، پيش بيني مي شود امسال درآمد موقوفات و بقاع متبركه استان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزايش داشته باشد، به نحوه هزينه درآمد موقوفات اشاره كرد و گفت: وظيفه اصلي اوقاف در هزينه كرد درآمد موقوفات، اجراي نيت واقف است ولي در برخي مواقع نيز درآمد موقوفات صرف حفظ و نگهداري موقوفات مي شود.
انتصاري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برنامه هاي هفته وقف در استان گفت: برگزاري همايش تجليل از واقفان از برنامه هاي بزرگداشت اين ايام است كه مي تواند در معرفي و ترويج فرهنگ وقف در جامعه موثر باشد.
بيست و سوم تا بيست و نهم صفر، هفته وقف نامگذاري شده است.
رقبه به اجزاي يك مجموعه وقفي اطلاق مي شود و يك موقوفه مشتمل بر چندين رقبه است.

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1267.html )