عنوان خبر:عفاف در ‌شبه مردان؛‌ از آرايش ابرو تا لباس‌هاي بدن‌نما
دوشنبه 20 ارديبهشت 1389 - 02:37:08


پيش از اين همواره سؤالي در ذهن مردان پرسه مي‌زد كه چرا خانم‌ها براي خروج از خانه زمان زيادي را صرف مي‌كنند در حالي‌كه خودشان نيز امروز به دردي مشابه، دچار شده‌اند و ساعت‌ها براي آرايش ابرو و فرم دادن به موهاي سر و صورت، وقتشان را روبروي آينه صرف مي‌كنند.



فاف، واژه‌اي است كه در لواي قدرت مردان معنايي زنانه به خود گرفته است در حالي‌كه آرايش ابرو، استفاده از لباس‌هاي جذب و شلوارهاي فاق كوتاه،‌ عفاف‌ را در مردان خدشه‌دار كرده است.

در فرايند رشد بدحجابي كه اوج آن در دولت اصلاحات شكل گرفت و لباس‌هاي تنگ و چسبان و شلوارها و آستين‌هاي كوتاه، مدهاي جديد بدحجابي شدند، علاوه بر زنان، برخي مردان هم بي‌نصيب نماندند و آرايش‌هاي زنانه را براي خود برگزيدند، آرايش ابرو، موهاي بلند و مدل‌هاي گروه‌هاي رپ و شيطان پرست‌ها، لباس‌هاي تنگ و بدن‌نما و برخي شلوارهاي گشادي كه هر لحظه امكان افتادن آن وجود دارد و البته در اين مسير گوي سبقت را از زنان ربوده‌اند!


اين روزها پيراهن‌هاي مردانه، آب رفته و فاق شلوارها يا بي‌نهايت كوتاه و يا بيش از اندازه بلند شده است، لباس‌هايي كه خارج از سايز متعادل هستند. استفاده از علائم و نشانه‌ها، شبه‌مردان را رنگ و لعابي خشن‌تر داده است، آرايشگاه‌هاي مردانه اين روزها تمام خدمات آرايشگاه‌هاي زنانه را ارائه مي‌كنند از اصلاح ابرو تا رنگ و مش مو.


عفاف در جامعه امروز بيشتر از آنكه واژه‌اي عمومي باشد معنايي زنانه به خود گرفته است اما عفاف در مردان به قدري حائز اهميت است كه عفاف در زنان اهميت دارد. مرداني كه قرار است ستون خانواده‌هايي در آينده باشند آيا با اين ظواهر شكننده قابل اتكاء خواهند بود؟


لباس‌هاي "جذب " ؛‌ تنگي نفس براي اعتماد به نفس!

-------------------------------------------------------------

روانشناسان معتقدند شبه مرداني كه به سمت استفاده از مدل‌هاي زنانه روي مي‌آورند عمدتاً دچار ضعف‌هاي روحي و اعتماد به نفس ضعيف هستند،‌ اين افراد براي جلب توجه ديگران اقدام به استفاده از مدل‌هاي موي خاص و علائم و نشانه‌هاي وحشتناك مي‌كنند.


احمد مؤمني، يك روانشناس،‌ درباره وضعيت پوشش مردان در جامعه امروز مي‌گويد: علي‌رغم آنكه تصور عامه بر اين است كه عمدتاً نوجوانان و جوانان از برخي پوشش‌هاي خاص غربي استفاده مي‌كنند اما برخي از مردان مسن هم براي اينكه از قافله عقب نمانند از پيراهن‌هاي چسبان و كوتاه يا زيورآلات خاص، استفاده مي‌كنند.


به گفته وي عمده اين افراد براي پر كردن بخش‌هاي خالي شخصيت خود، ظاهري را انتخاب مي‌كنند كه به آن‌ها شخصيتي غربي دهد در حالي‌كه پست‌ترين اقشار جامعه در كشورهاي غربي از اين مدل‌ها استفاده مي‌كنند.


يكي از پسرهاي جامعه امروز كه عنوان "امروزي " را يدك مي‌كشد،‌ درباره استفاده از لباس‌هاي چسبان مي‌گويد: اين لباس‌ها مد روز است،‌اگر نپوشيم از جمع همسن و سال‌ها عقب مي‌مانيم ولي در كل دوست دارم كه هزينه‌اي را كه صرف پرورش اندام كرده‌ام به چشم بيايد.


يكي ديگر از پسران جوان استفاده از زيورآلاتي چون اسكلت‌ها و ستاره‌هاي سياه را كاملاً مردانه مي‌داند.


لباس تنگ و كوتاه تحفه فرنگ از گذشته تا كنون

--------------------------------------------------------------

نگاهي به پوشش كشورهاي غربي در مقايسه با ساير كشورها از گذشته تاكنون نشان مي‌دهد كه انسان غير غربي عموماً با لباس بلند و گشاد در جامعه ظاهر مي‌شده است و انسان غربي با لباس‌ تنگ و كوتاه.


دوخت لباس‌هاي تنگ براي مردم هزار سال پيش كاري چندان دشوار و پيچيده نبوده كه نتوانند از عهده آن برآيند، علاوه بر اين مردم قديم هر اندازه هم كه مطابق معيارهاي غربي عقب مانده فرض شوند اين اندازه مي‌فهميده‌اند كه اگر شلوار را گشاد ندوزند و دامن و پيراهن را كوتاهتر كنند صرفه‌جويي كرده‌اند و اين به نفع آنهاست، ‌پس نمي‌توان گفت اين تفاوت در شكل لباس ناشي از پيشرفت و عقب‌ماندگي است و نمي‌توان گفت كه شرقي‌ها اگر مي‌توانستند آنها هم مثل مردم امروز غرب لباس مي‌دوخته‌اند. بايد گفت كه اين جهان بيني و نظام ارزش‌هاي شرق است كه اقتضاي چنان لباسي را دارد و لباس امروز غرب نيز متناسب با جهان‌بيني و فرهنگ امروز غرب است.



تصويب طرح ساماندهي مد و لباس و تكرار ماجراي بايگاني يك مصوبه ديگر!

--------------------------------------------------------------------------------------

با آغاز كار مجلس هفتم، كميسيون فرهنگي طرح ساماندهي لباس را تهيه كرد از مفاد اين طرح اين بود كه لباس ملي و اسلامي در كشور حمايت شود و لباس‌هاي وارداتي برچيده شود.


اين طرح در كميسيون فرهنگي مجلس كار كارشناسي شد و در 11 ماده به تصويب نهايي در مجلس رسيد و 20 بهمن سال 85 شوراي نگهبان اين مصوبه را به صورت يك قانون مورد تأييد قرار داد.


به موجب ماده 2 اين قانون وزارت ارشاد و سازمان صدا و سيما مكلف هستند نمادها و الگوهاي پارچه و لباس ايراني را ترغيب و تشويق و تبليغ كنند و در جهت پرهيز از الگوهاي مغاير با فرهنگ ايراني - اسلامي اهتمام جدي بورزند.


به موجب ماده 6 وزارت بازرگاني ملكف شده به منظور حمايت از توليدات داخلي عوارض گمركي بر واردات پوشاك خارجي وضع كند تا رقابت توليدات داخلي و توليدكنندگان داخلي ميسر شود.


قانون ساماندهي مد و لباس وظايف متعددي براي تمام دستگاه‌هاي ذيربط لحاظ شده است اما آيا لباس‌هاي موجود در بازارهاي امروز كشور ويژگي‌هاي معناي اصلي لباس كه همان «پوشاننده» است را داراست؟ چقدر از لباس‌هاي توليد داخل براي پسران امروز جذابيت دارد؟ آيا بخش عمده پيراهن‌ها و شلوارهاي مردانه بازارهاي كشور توليد داخل است يا قاچاق هستند؟ الگوهاي پسران جوان از هنرپيشه‌هاي سينما و تلويزيون گرفته تا فوتباليست‌ها و ورزشكاران تا چه حد در شكل و ظاهر خود به مقوله «عفاف» توجه مي‌كنند؟


رد پاي مدهاي منسوخ بر سر و صورت شبه مردان!

--------------------------------------------------------------

به گفته سليمان جعفرزاده، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس عفاف تنها مربوط به زنان نمي‌شود و توصيه‌هايي كه در دين و روايات درباره عفاف مردان آمده است خيلي بيشتر از وضعيتي است كه شبه‌مردان در حال حاضر است.


جعفرزاده تأكيد مي‌كند كه با زور چماق نمي‌شود عفاف را در پسران امروز زنده كرد. بهترين روش ورود به اين بحث ورود شرعي و تكليفي است. بسياري از اقليت‌هاي مذهبي حتي در كشور ما كه كشوري اسلامي است به تابعيت اكثريت، حدود عفاف را رعايت مي‌كنند.


وي بر موضوع "حيا " در بحث عفاف تأكيد مي‌كند و مي‌گويد: مردان و زنان در جامعه بايد حيا را رعايت كنند، در روايات نيز آمده است كه كسي كه حيا ندارد، دين ندارد. حيا در واقع اخلاق نيكي است كه براي همه انسانها لازم است تا حريم‌ها حفظ شوند.


جعفرزاده درباره برخي از مدهاي مو و لباس كه اين روزها در بين جوانان با استقبال مواجه شده است، نيز تصريح مي‌كند: جوانان امروز در كشور ما خود را به شكل و شمايلي درمي‌آورند كه يك زماني در دنيا مد بوده است و الآن تنها 2 درصد جوانان اروپايي از اين مدل‌ها استفاده مي‌كنند. در واقع تاريخ مصرف اين مدها گذشته است و گروه‌هاي شيطان پرست و رپ‌ها از مدل‌هاي موي وحشتناك و علائم و نشانه‌هاي عجيب و غريب استفاده مي‌كنند.


به گفته رئيس كميسيون اجتماعي مجلس، جوانان غربي از اين مدل‌ها استفاده كردند و ديدند كه ته آن هيچ چيزي نيست اما جوانان امروز ما بايد هوشيار باشند كه راه اشتباه آنها را در پيش نگيرند.


جعفرزاده با انتقاد از ايفاي نقش كمرنگ رسانه‌هاي ديداري مي‌گويد: جا دارد براي حفظ هويت ايراني و ديني طبق برنامه پنجم اگر لازم باشد حتي ده شبكه تلويزيوني را راه بيندازيم تا درباره اين قضيه كار كنند، رسانه‌هاي كنوني در اين زمينه بسيار ضعيف عمل كرده‌اند به طوري كه برخي از هنرپيشه‌ها و مجري‌هاي تلويزيون نيز از مدل‌هاي منسوخ شده غربي در ظاهر خود استفاده مي‌كنند.


وي با اشاره به اينكه انگلستان كه امروز مهد فساد در دنياست ظاهر جوانانش به اين شكل نيست، تأكيد مي‌كند: اگر جوانان، خود و خداي خود را به خوبي بشناسند راهي غير از پيروي از مدهاي غربي را در پيش خواهند گرفت.


وزير كشور: طرح عفاف شامل مردان هم مي‌شود

-----------------------------------------------------------

مصطفي محمد نجار، وزير كشور طي روزهاي اخير در حالي از آغاز اجراي طرح عفاف و حجاب در كشور خبر مي‌دهد كه تأكيد دارد اين طرح شامل مردان نيز خواهد شد.


به گفته نجار، اين طرح با تشكيل 6 كارگروه از سازمان‌ها و ادارات كشور آغاز مي‌شود.


عفاف و حجاب در جامعه اسلامي مقوله‌اي نيست كه در قالب طرح‌هاي مدت‌دار از سوي دستگاه‌هايي چون وزارت كشور يا نيروي انتظامي مورد توجه قرار گيرد. عموما اقداماتي كه تاكنون در زمينه برخورد با بدحجابي در جامعه صورت پذيرفته است جنبه فصلي و موسمي داشته است در حالي كه پس از توقف در برخوردها، واكنش‌هاي بعدي از سوي هنجارشكنان بدتر از قبل بوده است و پس از انجام هر طرح مقطعي، وضعيت رو به افول رفته است.


اگر جامعه يك جامعه اسلامي است بايد همواره با هنجارشكني‌ها و مظاهر نقض اصول اسلامي مقابله شود و دستگاه‌هاي مرتبط به صورت مداوم و مستمر با تمام مظاهر بدحجابي و فساد در هر رده‌اي از هنرپيشه‌ها، ورزشكاران و تبليغات در رسانه‌هاي ديداري و مكتوب گرفته تا عموم مردم در جامعه برخورد كنند.

منبع : فارس



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-127.html )