عنوان خبر:اختراع ویلچر همه کاره معلولان در علی آباد
پنجشنبه 7 بهمن 1389 - 23:29:19


ویلچر همه کاره ویژه جانبازارن و معلولان از سوی دانشجو و استاد دانشگاه آزاد علی آباد کتول اختراع شد.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان،اختراع " سعدی مشهدبان " دانشجوی رشته مهندسی برق و دکتر "علیرضا ایرانبخش"، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول با عنوان "ویلچر همه کاره" به مسابقات بین المللی اختراعات 2010 ژنو راه یافت.
مشهدیان عضو باشگاه پژوهشگران جوان در مورد ثبت نهمین اختراع خود گفت: مشکلات جانبازان و معلولان در انجام فعالیت های روزمره، مرا بر آن داشت تا با استفاده از نظرات تخصصی دکتر ایرانبخش و لمس دغدغه های جانبازان اقدام به طراحی و ساخت ویلچر همه کاره نمایم.

وی اختراع ویلچر با قابلیت تبدیل به تخت، برانکارد و عصای معمولی و اسکوتری را حاصل 10 روز زندگی با جانبازان و معلولان دانست و افزود: این ویلچر برای استراحت جانبازان قابلیت تبدیل به تخت را داشته که فرد جانباز با استفاده از اهرم تعبیه شده براحتی از روی ویلچر بروی تخت خود قرار می گیرد و در مواقع اضطراری تبدیل به برانکارد با قابلیت کنترل فشار سنج و تب سنج دیجیتالی می شود.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان با بیان این مطلب که انجام بسیاری از فعالیت های روزمره نیازمند ایستادن فرد است از تبدیل این ویلچر به عصای معمولی خبر داد و گفت: دسته های ویلچر را می توان با فشردن دکمه ای جدا و آن را به دو نوع عصای معمولی و اسکوتری تبدیل کرد.

دانشجوی واحد علی آبادکتول مخزن آب را از جمله مزایای دیگر این اختراع برشمرد که می تواند با تبدیل به توالت فرنگی، قابلیت تطهیر فرد معلول را داشته باشد.

این مخترع جوان برترین قابلیت این ویلچر را روبه قبله شدن اتوماتیک عنوان کرد تا جانبازان و معلولان در اداء این فرضیه الهی نماز دچار مشکل نشوند.

سعدی مشهدبان گفت: چون جانبازان عزیز تحرک ندارند به همین دلیل پاهای آنان به مرور خشک می شود و جهت جلوگیری از این مشکل این دستگاه می تواند کف،مچ پا، زانو و ران پای جانبازان و معلولین عزیز را نیز ماساژ دهد.

گفتنی است سیستم هوشمند اطلاع رسانی حوادث آب، برق و گاز، دستگاه تنظیم سفارش دستمال کاغذی به اندازه و تعداد دلخواه و سیستم تمام اتوماتیک قطع گاز و آب در حالت نشتی در مواقع قطع و وصل مکرر از جمله اختراعات این مخترع جوان است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1278.html )