عنوان خبر:فصل سرما ومرگ خاموش گازمنواكسيد كربن
يكشنبه 10 بهمن 1389 - 22:41:36


برغم تلفاتي كه گاز منواكسيدكربن ناشي از استفاده ار بخاريهاي گازي طي سالهاي اخير برجاي گذاشته و كارشناسان امر بارها خطرات آن را متذكر شده اند، هنوز اقشاري از مردم ان را جدي نگرفته و قرباني آن مي شوند.



به گزارش خبرنگار ايرنا، در لابلاي صفحات حوادث روزنامه ها گهگاهي اخباري از مرگ خاموش درج مي شود كه در جريان آنها ، فرد و يا افرادي با ناديده گرفتن ضوابط استفاده از وسايل گرمازا، جان شيرين خود را براثر يك غفلت كوچك از دست مي دهند.
مرگ سه جوان در شهرستان مينودشت براثر خفگي با گاز منواكسيد كربن ، از جمله اخباري است كه طي هفته جاري در صفحات حوادث نشريات درج شده و بارديگر دقت و تامل در اين موضوع را به جامعه متذكر شد.
بر اساس گزارش مقامات مسوول ، 'مبين ف ' 20 ساله و 'مهرداد ص' 21 ساله شب حادثه ميهمان دوست جوانشان ' جواد ق ' 20 ساله مي شوند .
اين سه نفر براي گرم كردن منزل از تك شعله خوراك پزي استفاده مي كنند بدون اينكه جوانب مربوط به ورود اكسيژن و يا راه خروج گاز منو اكسيد كربن را بسنجند كه در نتيجه آن خواب شبانه آنها ، به خواب ابدي مبدل مي شود.
فرماندهي انتظامي مينودشت در مورد اين حادثه اعلام كرده است كه جان باختگان بدون اطلاع خانواده‌هايشان دور هم جمع شده بودند كه دچار حادثه مي شوند و به همين دليل تا 48 ساعت بعد كسي از فوت آنان مطلع نشده است.
در سالهاي اخير با شروع فصل سرما ، تلاشهاي فراواني از سوي سازمانها و دستگاههاي مسوول در آگاهي بخشي و تذكر خطرات مربوط به گازگرفتگي به جامعه انجام مي شود ، اما وقوع حوادثي از اين دست بيانگر ان است كه بخشي از جامعه اين هشدارها را جدي ارزيابي نمي كنند.
يك كارشناس آتش نشاني مينودشت با ذكر برخي از نكات ايمني ، بروز اين قبيل حوادث را ناشي از غفلت برخي خانواده ها مي داند كه اين قبيل خطرات را به فرزندان خود كمتر گوشزد مي كنند.
'رحيم كرامتلو ' مي افزايد: اگر در درون هر خانواده اين قبيل خطرات بكرات به فرزندان گوشزد شود ، آنان به اهميت موضوع حساس شده و در مواقع مورد نياز آن تذكرات را بكار خواهند گرفت.
وي مي افزايد: وجود دودكش مستقل براي هر بخاري ، عدم استفاده از اجاق گاز براي گرم كردن منزل و مسدود نشدن 100درصد منافذ ورود هوا از مهم ترين راهكارهاي مقابله با گاز گرفتگي است.
كرامتلو گفت: در حادثه اخير ، برغم اينكه از اجاق خوراك پزي براي گرم كردن استفاده شده بود ، همه راههاي ورود هوا نيز بسته شده و از جابجايي آن جلوگيري شده بود.
حجت الاسلام والمسلمين 'رمضان بازاري' دادستان دادگاه عمومي و انقلاب شهرستان مينودشت با اينكه بي توجهي به عوامل فني را از دلايل اصلي اين واقعه مي شمارد ، نقش عوامل فرهنگي را نيز در اين خصوص برجسته مي داند.
وي بر مشكلات فرهنگي و تربيتي برخي جوانان و خانواده ها اشاره كرد و افزود: بي توجهي به جوانان و رفتار و كردار آنان و روابط خارج از منزل آنها از سوي خانواده ها يك تهديد به شمار مي رود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1338.html )