عنوان خبر:قانون هدفمندسازي يارانه ها از نگاه مردم استان گلستان
دوشنبه 11 بهمن 1389 - 19:45:51


براساس اظهارنظرهاي مردمي، چگونگي روند اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها بر زندگي آنها تاثيرگذار بوده و در بلند مدت نيز بر اقتصاد كشور موثر خواهد بود.



به گزارش خبرنگار ايرنا، مردم استان گلستان معتقدند در صورتي كه اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها، طبق روال فعلي پيش رود، تاثيرات مثبتي بر زندگي مردم خواهد گذاشت و صرف جويي هاي ناشي از اجراي اين قانون موجب توسعه همه جانبه كشور مي شود.
پيش از اجرايي شدن قانون هدفمندي يارانه ها برخي از گلستانيها، نظرات متفاوتي درباره اين قانون داشتند و از اينكه سرانجام زندگي آنها چه خواهد شد، ابراز نگراني مي كردند اما با اجرايي شدن اين قانون، ديدگاه آنها تغيير كرد و برخي نيز، نتايج را به چند ماه ديگر موكول كردند.
يكي از شهروندان گرگاني در مصاحبه با خبرنگار ايرنا، اصل قانون را، براي اقتصاد كشور مفيد دانست و تاكيد كرد كه چگونگي اجراي آن مهم مي باشد.
'فرزانه سلحشور' گفت: قبل از اجراي اين قانون تمام نگراني ما از افزايش قيمتها بود و همه به اين فكر بوديم كه چگونه هزينه هاي زندگي را تامين كنيم و حال كه اين قانون اجرا شده، تاكنون با مشكل خاصي برخورد نكرده ايم و حتي باعث شده جلوي برخي از ريخت و پاشهاي اضافي گرفته شود.
وي اظهار اميدواري كرد: در صورتي كه اجراي اين قانون به همين روال ادامه يابد، اثرات مثبتي بر جامعه خواهد گذاشت.
سلحشور از مسوولان خواست كه در اجراي اين قانون بيشتر به اقشار كم درآمد توجه داشته باشند.
شهروند ديگري كه راننده تاكسي است، نگراني خود را با اجرايي شدن اين قانون چند برابر قبل از اجراي آن دانست و گفت: قبل از اجراي اين قانون، همه فكر و ذهن ما به گراني اجناس و لوازم بود و در حال حاضر كه اين قانون در حال اجراست، برخي قيمتها نوساناتي داشته اند .
'حسين رجبي' افزود: اجراي اين قانون براي اقشار كم درآمد بسيار مفيد بوده زيرا كه در حقيقت دولت با پرداخت يارانه ها براي آنها مستمري در نظر گرفته است.
'مريم حسيني' نيز گفت: قبل از اجرا، قضاوت درباره تبعات اين قانون بسيار سخت بود و هم اكنون كه اين قانون در مرحله اجراست، نيز نمي توان به خوبي قضاوت كرد و به تبعات كوتاه مدت آن خوش بين بود بلكه بايد منتظر قبوض واقعي آب و برق بعد از چند ماه ديگر بود و سپس نتيجه را مشاهده كرد.
وي افزود: به گفته كارشناسان اقتصادي با اجراي درست اين قانون، بسياري از مشكلات اقتصادي كشور رفع خواهد شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب گلستان نيز در اين باره گفت: با تهيه بروشورهاي مربوط به نرخ تعرفه هاي آب و فاضلاب و توزيع آن در بين مشتركين، اطلاع رساني موثر نسبت به تعرفه هاي آب بهاي مشتركين در دستور كار قرار دارد.
'علي اكبر عليمرادي' در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: براي سه شهر گرگان، نگين شهر و گميشان تعرفه هاي مشخص تعريف شده و براي ساير شهرستانهاي استان نيز تعرفه ديگر برقرار است.
وي ادامه داد: با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها هزينه هاي آبونمان از آب بها برداشته شده و ديگر مبلغي تحت عنوان اين گزينه در قبض وجود ندارد.
عليمرادي اضافه كرد: همچنين تبصره هاي مربوط به آب بها كه به منظور اجراي طرح هاي فاضلاب به مبلغ آب بها اضافه مي شد، ممنوع شده است.
وي گفت: تعرفه ها به صورت پلكاني محاسبه مي شود و تاكنون درباره حقوق انشعاب نيز، هيچ نوع تعرفه اي اعلام نشده و مانند گذشته محاسبه مي شود.
عليمرادي به مشتركين توصيه كرد كه به تعداد واحدهاي مسكوني در قبوض توجه كنند و در صورت مغايرت با تعداد واحدهاي مسكوني موجود به شركت آب و فاضلاب مراجعه تا مشمول تعرفه هاي سنگين نشوند.
وي افزود: با اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها در بخش آب و فاضلاب استان احساس نگراني نمي شود و تعرفه ها منطقي و قابل قبول است و مردم فقط با مصرف درست و بهينه و رعايت الگوي مصرف مي توانند مبلغ يارانه هاي خود را مديريت كنند و از بابت هزينه هاي آب بها نگراني نخواهند داشت.
وي در پايان تعداد مشتركين آب استان را 200 هزار نفر اعلام كرد و گفت: با اجراي اين قانون تاكنون چهار درصد در بخش آب استان صرفه جويي شده است.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق گلستان گفت: با توجه به تمهيدات انجام شده تاكنون مشكلي در اجراي اين قانون وجود نداشته و تنها با مصرف منطقي مشتركين مشكلات كمتر مي شود.
'قاسم شهابي ' افزود: قبل از اجراي قانون با استفاده از سامانه بيلينگ (جامع خدمات مشتركين)،ميزان تعرفه هاي برق مشتركان محاسبه و مشخص شده است.
وي گفت: براي مصارف خانگي هفت پله تعريف شده، آبونمان و ديماند خانگي قبوض نيز حذف شده است.
به گفته شهابي، با اجراي قانون، صورتحسابهاي برق به نحوي طراحي شده است كه ضمن ارائه اطلاعات لازم امكان محاسبه آن توسط هر مشترك به راحتي ميسر مي باشد.
وي افزود: فرم صورت حسابها تغيير كرده و قيمت صورت حسابها به طور متوسط در همه تعرفه ها 152 ريال بوده كه بعد از اجراي قانون، در كل كشور براي تمام تعرفه ها به طور متوسط 450ريال است و با توجه به نوع اقليم و مصرف منطقه در تعرفه هاي مختلف تغيير مي كند.
مديرعامل شركت توزيع برق گلستان اظهارداشت: كميته اي در شركت و ادارات شهرستانها تشكيل شده است تا پاسخگوي سوالات، انتقادات و نظرات مردمي در زمينه طرح هدفمندي يارانه ها باشد.
به گفته شهابي، راه اندازي تلفن گوياي 2363601 ، پيام كوتاه 09391770121 و تلفن مستقيم مديرعامل با شماره 09391714153 آماده دريافت هر نوع گلايه، شكايت، انتقاد و سوال در زمينه اجراي اين طرح مي باشد.
مديرعامل شركت گاز گلستان با اشاره به مبادي مختلف اطلاع رساني و فرهنگ سازي مصرف بهينه و ايمن گاز و همچنين قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت : شركت گاز گلستان از مبادي مختلف اقدام به فرهنگ سازي نموده است كه ازجمله آنها مي توان به مصاحبه هاي زنده تلويزيوني و راديويي ، فرهنگ سازي از طريق تريبونهاي نمازجمعه و جماعت، مبلغين ماه محرم ، علماي اهل تشيع و تسنن، برگزاري دوره آموزشي براي 400 آموزشيار نهضت سواد آموزي و 14 هزار نفر از فرهنگيان سازمان آموزش و پرورش و موارد مرتبط ديگر اشاره كرد.
'رمضانعلي سنگدويني'، برگزاري جلسات آموزشي با ادارات و ارائه گزارش در ستاد هدفمند سازي يارانه ها را از ديگر اقدامات اطلاع رساني قانون هدفمندي يارانه ها بيان كرد و گفت: اين شركت با توزيع سه هزار بروشور تعرفه هاي فروش گاز براي پنج ماهه آخر سال بين ادارات، نهادها و سازمانهاي استان جهت نصب در تابلوي اعلانات و اطلاع رساني به كاركنان، طراحي و توزيع بالغ بر300 هزار بروشور حاوي تعرفه هاي جديد فروش گاز و پيامهاي مهم صرفه جويي بين مشتركين استان و همچنين اطلاع رساني از طريق صدا و سيما و خبرگزاريها و پايگاه اطلاع رساني شركت از اقدامات ديگر جهت فرهنگ سازي اين طرح ملي بوده است.
وي ب مفيد خواندن اطلاع رساني به مردم گفت: با اطلاع رساني هاي انجام شده، مردم استان آمادگي پذيرش و استقبال از اجراي اين طرح را پيدا كردند و فضاي جامعه قبل از اجراي اين قانون آرام بود ضمن اينكه بعد از اجراي اين قانون و مشخص شدن تعرفه ها جديد فروش گاز، ماموران كنتورخوان شركت نيز در حد مطلوبي اين تعرفه ها را به مردم اطلاع رساني كردند.
سنگدويني افزود: همچنين از طريق صدا و سيما نيز، جزئيات طرح پلكاني و نحوه محاسبه گاز بهاي مصرفي براي مردم تشريح شده تا مردم با آگاهي از جزئيات آن بتوانند مصرف خود را مديريت نمايند.
مديرعامل شركت گاز گلستان، يكي ديگر از اقدامات پس از اجراي اين قانون را، صدور قبوض گاز مصرف كنندگان در فواصل زماني 45 روزه بيان كرد تا مردم بهتر بتوانند به تجزيه و تحليل قيمتهاي قبل و بعد از اجراي قانون بپردازند.
سنگدويني در خصوص تفكيك كنتور مجتمع هاي مسكوني افزود: مشكلي در اين خصوص وجود ندارد و مشتركين مي توانند با مراجعه به اين شركت درخواست خود را تحويل داده تا راهنماييهاي لازم انجام شود.
وي گفت: سامانه پيام كوتاه شركت به شماره 30001194 و تلفن ارتباط مردمي به شماره 2330950 و4480385 به صورت شبانه روزي آماده پاسخگويي به هم استانيها مي باشد.
سنگدويني در ادامه با قدرداني از عزم ملي و همراهي خوب مردم در اجراي موثراين قانون اظهارداشت: در صورتي كه تعدادي از مشتركين گاز در اين فصول، توانايي پرداخت كامل قبوض را نداشته باشند، شركت گاز نهايت همكاري را با آنها اعمال خواهد نمود و مي توانند پس از هماهنگي با اداره گاز منطقه، بهاي مصرفي گاز خود را در دو مرحله پرداخت نمايند.
اين مقام مسئول در خصوص استمرار جريان گاز گفت: از سال گذشته با وصل شدن خط انتقال 42 اينچ گاز سمنان به گلستان و برقراري جريان گاز تركمنستان و خط انتقال گاز سرخس – نكا تاكنون مشكلي در زمينه تامين گاز استان وجود نداشته است.
مديرعامل شركت گاز گلستان با تاكيد بر صرفه جويي در مصرف گاز و مديريت بر مصرف، ادامه داد: مردم بايد به تدريج زندگي خود را با اين قانون وفق دهند زيرا كه اين قانون با توافق دولت و مجلس اجرا شده است و مبالغي كه از هدفمندي يارانه ها عايد كشور مي شود در جهت اشتغال، فراهم سازي زيرساختها و رفاه مردم هزينه خواهد شد و براي توسعه و سازندگي اقتصادي، اجتماعي كشور مفيد مي باشد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1360.html )