عنوان خبر:اظهارات‌ گستاخانه مهدي‌هاشمي در مورد ايران ‌و رهبري ‌در سال84
دوشنبه 11 بهمن 1389 - 22:24:31


مهدي هاشمي رفسنجاني كه از شهريور ماه سال گذشته از كشور متواري است، سال 84 در آستانه انتخابات رياست جمهوري نهم در گفت‌وگويي اظهارات هتاكانه‌اي عليه نظام و رهبري مطرح كرده بود كه نسخه‌اي از آن به‌تازگي در اختيار خبرنگار ما قرار گرفت.



به گزارش رجانيوز، بخش‌هايي از اين مصاحبه هتاكانه در قالب گزارشي كه باربارا اسلاوين خبرنگار معروف امريكايي روزنامه يوس اي تودي منتشر كرد. خبرنگار اين روزنامه كه پرتيتراژترين روزنامه امريكايي است، در گزارش خود تلاش كرده با استفاده از سوابق تاريخي و گفت‌وگو با برخي فعالان سياسي متمايل به جريان تجديدنظرطلب مي‌كوشد نشان دهد كه هاشمي تغيير كرده و در ضمن مواردي مانند اصلاح رابطه با امريكا و همچنين ايجاد يك جريان مؤثر در مقابل اصولگرايان و حتي تضعيف و تحديد اختيارات رهبري تنها از عهده او بر مي‌آيد.

در اين گزارش كه در تاريخ 2/6/2005 در يواس‌اي تودي با عنوان "ایران دوباره به کاپیتان باتجربه رو می‌آورد"، منتشر شده، اظهارنظرهايي از مهدي هاشمي نقل شده كه علي‌رغم گذشت بيش از پنج سال و انتشار آن‌ها در پرتيراژترين روزنامه امريكايي، هيچ‌گاه اين اظهارات گستاخانه از سوي مهدي هاشمي تكذيب نشد.

گزارش‌نويس اين روزنامه امريكايي در بخشي از گزارش خود نوشت: «پسرش مهدی هاشمی می گوید پدرش می خواهد "مسئله آمریکا را حل کند زیرا اگر وی مسئله آمریکا را حل کند، همه مشکلات ایرانیان به این ترتیب حل شده است."»

اسلاوين در بخش انتهايي گزارش اضافه مي‌كند: "پسرش در یک مصاحبه در هفته گذشته در همین جا می گوید خانواده نمی خواهد رفسنجانی دوباره نامزد انتخابات شود زیرا اکنون خانواده همه چیز دارد اما این ایران است که دوباره به وی نیاز دارد."

اين گزارش‌گر امريكايي ادامه مي‌دهد: «پسر رفسنجانی می گوید اگر پدرش به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، قانون اساسی ایران را به منظور کاهش قدرت رهبری معظم دینی تغییر خواهد داد و آنرا تبدیل به یک نقش تشریفاتی برابر با "شاه انگلیس" خواهد کرد. هاشمی می گوید فقط پدرش می تواند مانع از گم شدن ظواهر پلورالیستی باوجود یک گروه کوچک نخبه پشت گرم به مذهب شود. وی ادامه می دهد: "اگر پدرم نامزد ریاست جمهوری نشود، کشور تحت حاکمیت یک گروه درخواهد آمد و بعد از آن ما هیچ انتخابات آزادی نخواهیم داشت.»

در اين گزارش ضمن يادآوري ادعاهايي كه در طول سال‌هاي پاياني دهه 70 براي تخريب هاشمي در رسانه‌هاي جريان تجديدنظر طلب بيان مي‌شد، نقل قول‌هايي را منتشر كرده تا نشان دهد كه هاشمي با آن روزها تفاوت دارد و در عين حال، تنها او براي برخي اقدامات خاص نظير آنچه كه مهدي پسرش مي‌گويد، توانايي دارد.

در ابتداي اين گزارش آمده است كه "به شکلی یکی از پیچیده ترین مسیرهای روابط ایران و آمریکا به وی(هاشمی رفسنجانی) ختم می شود. رفسنجانی در مصاحبه با بهروز مهری خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: آزاد کردن اموال ایران از توقیف "بهترین نشانه مثبت" آمریکا در قبال ایران و شروع مذاکرات خواهد بود."

اکنون رفسنجانی در معرض بازگشت دوباره به قدررت قرار دارد. اگرچه وی با بازگشت به قدرت موافقت نکرده اما وی پیشتاز مورد توافق عام در انتخابات ریاست جمهوری 17 ژوئن است. پسرش مهدی هاشمی می گوید پدرش می خواهد "مسئله آمریکا را حل کند زیرا اگر وی مسئله آمریکا را حل کند، همه مشکلات ایرانیان به این ترتیب حل شده است."

یک روحانی میانه رو از یک خانواده پسته کار در رفسنجان، منطقه ای در جنوب مرکز ایران (ایرانی ها معمولا قسمتی از نامشان را نام شهرشان تشکیل می دهد) یک شخصیت محوری ربع قرن گذشته ایران بوده است. وی سیاستمداری ماهر است که از قدرت مهارت و شانس برای تبدیل شدن به قدرتمندترین شخصیت ایران استفاده کرده است.


خانواده رفسنجانی در پیش بینی بازگشت وی تنها نیستند. ناصر هادیان یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می گوید رفسنجانی در زمان طوفانی شدن دریا، ناخدایی باتجربه  است. رفعت بیات یک عضو مستقل پارلمان ایران از استان زنجان درغرب تهران، رفسنجانی را یکی از ارکان انقلاب، بسیار شجاع و  تیزهوش می داند که می تواند با تهدیدات داخلی و خارجی مقابله کند.

در عین حال کدیور می گوید اولین روزنامه اصلاح طلب به نام "سلام" در دوره رفسنجانی و ریاست جمهوری وی ایجاد شد و نظام چنگ اندازی بر عرصه فرهنگی و زندگی خصوصی شهروندان را در این دوره کمتر کرد. کدیور می گوید: رفسنجانی از محافظه کاران بهتر است. وی و دیگر اصلاح طلبان معتقدند که فقط رفسنجانی آن اندازه قوی است که بتواند وزنه تعادلی در مقابل خامنه ای و راستگرایان دیگری که بعد از سد شدن ورود اصلاح طلبان به پارلمان در انتخابات سال گذشته، قدرت را در پارلمان گرفتند، باشد.

محمد عطریانفر مدیر مسئول شرق، یک روزنامه با تمایلات اصلاح طلبانه که به شدت از نامزدی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند،می گوید: تنها گزینه ای که قادر است ایران را به سمت میانه رو ببرد، رفسنجانی است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1383.html )