عنوان خبر:گرگاني‌ها نام شهداي محل سكونت خود را اعلام كنند
سه شنبه 12 بهمن 1389 - 22:54:42


سخنگوي شوراي اسلامي شهر گرگان گفت:
شهروندان گرگاني به منظور تعامل بيشتر با كميته نامگذاري شوراي شهر، نام شهداي محل سكونت خود را براي پاسداشت و حفظ فرهنگ ايثار و شهادت و استفاده در اين كميته اعلام كنند.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر گرگان، فائزه عبداللهي نگاهي گذرا به فعاليت كميته نامگذاري شوراي شهر گرگان اظهار داشت: نامگذاري معابر و ميادين يكي از مسائل مهم زندگي شهري است كه با هدف تسهيل در امر ارتباط و سهولت در رفت و آمد شهروندان مورد توجه مديران شهري قرار گرفت.
وي تصريح كرد: نامگذاري و مسائل فرهنگي و اجتماعي آن طي سال‌هاي اخير به قدري مهم جلوه كرده كه گاه منجر به ايجاد حساسيت‌هايي ميان شهروندان و حتي دولت‌ها شده است.
سخنگوي شوراي شهر گرگان گفت: به همين منظور تلاش شده است تا امر نامگذاري در سطح شهرها به شكل كاملا فني و كارشناسانه انجام شود از اين رو به استناد ماده سوم آئين نامه نامگذاري شهرها، خيابان‌ها، اماكن و موسسات عمومي مصوبه سيصد و هشتاد و هفتمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بند 24 ماده 71 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور آئين‌نامه نامگذاري معابر و اماكن عمومي تدوين شده است.
عبداللهي افزود: هرچند كه به گواه برخي اسناد و مدارك، كميسيون نامگذاري در گرگان از دهه پنجاه مرسوم بوده و اين كميسيون زير نظر انجمن شهر با حضور چهره هاي شاخص و معروف فرهنگي فعاليت مي كرد اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي موجي از تغيير نام‌ها آغاز شد و اولين جلسه براي نامگذاري در سال 1379 تشكيل شد كه بر اساس آن موضوع نامگذاري طبق قانون به شوراي شهر محول گشت.
وي ادامه داد: از اين رو كارگروه فني نامگذاري گرگان مركب از سه عضو شوراي شهر، مسئول روابط عمومي شهرداري، نماينده زيرسازي و ترافيك شهرداري، نماينده بنياد شهيد و امور ايثارگران، سه صاحب نظر در علم تاريخ، جغرافيا و مسايل حقوقي و صاحب نظر در مسائل عمراني و شهرسازي تشكيل شد كه اين كارگروه هر هفته با برگزاري جلسه اسامي پيشنهادي و نامه‌هاي رسيده را مورد بحث و بررسي قرار داده و در صورت لزوم به بازديد ميداني از محل مي‌پردازد.
سخنگوي شوراي شهر گرگان گفت: براساس آيين‌نامه نامگذاري معابر و ميادين شهري اسامي خيابان‌ها، اماكن و موسسات عمومي در حكم شناسنامه شهرها و بيانگر ارزش‌هاي اعتقادي، تاريخي، فرهنگي و ملي جامعه محسوب مي‌شود كه در آن بر استفاده از نام شخصيت‌هاي مهم تاريخ صدر اسلام و انقلاب اسلامي و شهداي گرانقدر آن و حوادث مهم تاريخ مبارزات اسلامي مردم ايران در درجه اول به نام شخصيت‌هاي فرهنگي، ادبي، علمي، سياسي و تاريخي ايران و اسامي راجع به انديشه، فكر، هنر و نيز مظاهر طبيعت زيباي كشور تأكيد شده است كه بر اين اساس با مصوبات كميته نامگذاري شوراي شهر گرگان بيش از 95 درصد اسامي شهداي شهر بر روي معابر گذاشته شده است.
وي ادامه داد: از مهمترين اقدامات انجام شده اين كميته در سه دوره گذشته فعاليت شوراي شهر گرگان، مي توان به نصب 5 هزار تابلو نامگذاري براي معابر و ميادين شهر اشاره كرد كه اين نام‌ها برگرفته از اسامي شهدا، مشاهير، تاريخ و وقايع و حوادث مهم شهر است.
عبداللهي گفت: با توجه به آيين‌نامه نامگذاري معابر و اماكن شهر، اين كميته سعي كرده است با انتخاب نام‌هاي داراي ريشه تاريخي، سياسي، مذهبي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي شهر و با در نظر گرفتن عدم تعارض اين نام‌ها با شان و منزلت جمهوري اسلامي ايران و شهروندان و متناسب با ارزش‌ها و آرمان ها و اهداف متعالي انقلاب اسلامي در راستاي حفظ و تقويت فرهنگ ملي و محلي گام بردارد.
وي اضافه كرد: در نظرسنجي‌هاي به عمل آمده كميته نامگذاري از مردم نيز استفاده از نام شخصيت هاي علمي، ادبي، تاريخي و نام گل‌ها و اعداد و ارقام مورد استقبال واقع شده است كه بر اساس آن كميته نامگذاري مصوبات خود را اعلام كرده است.
اين عضو شوراي اسلامي شهر گرگان گفت: در اين راستا از جمله مصوبات كميته نامگذاري در خصوص بهره گيري از نام شخصيت هاي مهم تاريخ صدر اسلام و انقلاب اسلامي و شهداي گمنام در سطح معابر و ميدان‌هاي گرگان مي توان به خيابان‌هاي بلال حبشي (كوي مولوي)، ابوذر (ايرانمهر بالا و پائين)، شهيد مطهري، شهيد مفتح، شهيد نامجو، شهيد فلاحي، شهيد كلاهدوز، صياد شيرازي، شهيد صدوقي، شهيد همت، خيابان ولي عصر، شهيد باهنر و كوي امام رضا (ع) اشاره كرد.
وي تصريح كرد: در خصوص بهره‌گيري از وقايع مهم تاريخي نيز در نامگذاري معابر مي توان از خيابان‌هاي پنجم آذر، 22 بهمن، 12 بهمن، قدس، بلوار الغدير، شهرك امام، خيابان امام خميني (ره) و ميدان بسيج نام برد كه در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفت.
عبداللهي افزود: كميته نامگذاري شهر گرگان همچنين از مشاهير و شخصيت‌هاي علمي و ادبي بهره برده و با نامگذاري ميادين و معابر شهر از جمله فخرالدين‌اسعدگرگاني، ميدان معلم ثاني، هلالي استرآبادي، بلوار هيركان، جرجان، استرآباد، قابوس و شهرك‌هاي سعدي، حافظ، شهريار، مولوي، جامي، عطار نيشابوري، ملك‌الشعراي بهار، خيام، عنصري، لامعي و فرودسي سعي كرده است در حفظ و پاسداشت شخصيت اين مشاهير گام بردارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1409.html )