عنوان خبر:مبارک: تا انتخابات آینده کناره‏گیری نمی‎کنم!/ تظاهرات کنندگان در سراسر مصر به 8 میلیون نفر رسیدند
چهارشنبه 13 بهمن 1389 - 09:58:47


با وجود تظاهرات 8 میلیونی در مصر با شعار سقوط و کناره گیری مبارک، دیکتاتور مصر همچنان اصرار دارد که حکومت را در دست داشته باشد.



به گزارش رجانیوز، «حسنی مبارک»، رئیس‌جمهوري مصر در آخرین نطق خود که در ساعات پایانی شب سه شنبه و همزمان با تظاهرات 8 میلیونی در مصر از تلویزیون دولتی مصر پخش شد، اعلام کرد که تا برگزاری انتخابات جدید در قدرت باقی می ماند، اما برای انتخابات آینده، نامزد نخواهد شد! مبارک 82 ساله در حالی این پیشنهاد را در تلویزیون و در پاسخ به تظاهرات کنندگان مطرح می‎کرد که تظاهرات کنندگان در میدان التحریر همزمان و با عصبانیت با شعار "یسقط، یسقط حسنی مبارک" به او پاسخ دادند.

در این نطق، رئیس‌جمهوري مصر اعلام کرد كه قصد ندارد در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر برای دور جدید نامزد شود و خواستار اصلاح ماده 76 و 77 قانون اساسی مصر شد.

وی افزود: «معاون رئیس‌جمهور را مامور کردم با همه گروه‌های سیاسی درباره اصلاحات گفت‌وگو کند. برای گفت‌وگو به‌منظور تحقق خواسته‌های قانونی و بازگرداندن آرامش تلاش می‌کنیم.» مبارك تاكيد كرد كه دولت برای مبارزه با فقر و برقراری عدالت اجتماعی نیز تلاش خواهد کرد.

فرستاده ويژه «باراك اوباما»، رئيس‌جمهوري آمريكا نیز پيام اوباما را به مبارك تحويل داده است. گفته مي‌شود در اين پيام به مبارك گفته شده كه دوران حكومت او به سر آمده است.

معترضان در میدان التحریر اعلام كردند كه تا روز جمعه در این میدان باقی خواهند ماند و به تظاهرات ادامه خواهند داد.

8 میلیون تظاهرات کننده در مصر

با وجود اقدامات نیروهای امنیتی مصر برای جلوگیری از پیوستن مردم به تظاهرات بزرگ در قاهره برای سرنگونی نظام مبارک، شمار تظاهر کنندگان در مرکز این شهر از دو میلیون و پانصد نفر فراتر رفت.

به گزارش رجانيوز، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از رسیدن تظاهر کنندگان به میدان التحریر و شکل گیری تظاهرات میلیونی، متروی قاهره - شبرا الخیمه را تعطیل کردند و همه راه های منتهی به قاهره را مسدود کردند.

شبكه خبري العالم سه شنبه شب گزارش داد كه تعداد تظاهرات كنندگان در شهرهاي مختلف مصر از مرز هشت ميليون نفر فراتر رفته است.

بر اساس گزارش خبرنگاران شبكه العالم در نقاط مختلف مصر، بيش از 8 ميليون نفر اكنون در اقصي نقاط اين كشور در تظاهرات عليه رژيم مبارك شركت كرده اند.

در همين راستا خبرنگار شبكه العالم از ميدان التحرير قاهره گزارش داد، به دليل حجم بالاي جمعيت، ظرفيت اين ميدان كاملا تكميل شده و حتي خيابانهاي اطراف نيز سرشار از جمعيت است. شمار تظاهر كنندگان در ميدان التحرير بيش از 2 ميليون و پانصد هزار نفر برآورد شده است.

تشکیل دولت جدید توسط تظاهرات کنندگان در اسکندریه

در همین حال، تظاهر کنندگان در شهر اسکندریه که شمار آنها بیش از دو میلیون نفر برآورد شده است، با صدور بیانه ای تحت عنوان بیانیه رهبران انتفاضه مردم مصر، از حسنی مبارک خواستند به دلیل رعایت نکردن قانون، فساد در کشور و ضربه زدن به زندگی مردم، و جایگاه مصر، از قدرت کناره گیری کند.

بر اساس این گزارش، تظاهر کنندگان در این بیانیه دولتی تشکیل دادند و رهبران برخی از گروه های سیاسی مخالف را بعنوان اعضای دولت معرفی کردند؛ شماری از این اسامی عبارت است از: عبدالله الاشعل وزیر امورخارجه، حمدین صباحی وزیر کشور، اسامه الغزالی حرب وزیر دارایی، محمود الخضیری وزیر دادگستری، و حسن نافعه وزیر اطلاع رسانی.

خبرنگار العالم در اسکندریه تاکید کرد: امروز بیش از دو میلیون نفر از ساکنان اسکندریه در میدان سیدی جابر در مرکز این شهر بسوی ایستگاه قطار مصر که از میادین اصلی این شهر است تظاهرات کردند، و قرار است تا فردا در این میدان تحصن کنند.

همچنین برخی از نیروهای ارتش دراین تظاهرات به مردم پیوستند که مردم هم در مقابل شماری از آنها را روی دوش خود حمل کردند.

قرار است تظاهر کنندگان در اسکندریه تا فردا به تحصن خود ادامه داده و پس از نماز ظهر دوباره به سوی مسجد ابراهیم تظاهرات کنند.


در همين حال، خبرنگار شبكه العالم از مركز استان المنيا نيز گزارش داد: تجمع كنندگان در برابر ساختمان استانداري المنيا تحصن نامحدود اعلام كرده اند، و به نيروهاي ارتش در برابر ساختمان استانداري المنيا تاكيد كردند كه آنها تا زماني كه مبارك قدرت را ترك نكند، صحنه را ترك نخواهند كرد.

250 هزار تظاهر ات كننده مصري هم در شهر " المحله الكبري " كناره گيري حسني مبارك از قدرت را خواستار شدند.

تظاهرات در نقاط مختلف كشور مصر ادامه دارد و مردم مصر تاكيد كرده اند كه تا خروج حسني مبارك صحنه را ترك نخواهند كرد.

حرکت مردم مصر به سمت کاخ ریاست جمهوری

شبکه تلویزیونی سی سی تی وی گزارش داد: ارتش مصر در مسیر حرکت تظاهر کنندگان به سوی اقامتگاه حسنی مبارک موانعی ایجاد کرده است و برای پیشگیری از ورود عناصر مسلح به صفوف مردم به بازرسی افراد مبادرت می کند.

ارتش قول داده است از توسل به زور علیه شهروندان خودداری کند اما درباره آسیب رساندن به اموال و به خطر انداختن امنیت کشور به تظاهر کنندگان هشدار داده است.

همزمان با ادامه تظاهرات علیه مبارک رهبران جناح مخالف دولت پیشنهاد گفتگو با کابینه جدید را رد کردند.

کشف خودروی حامل سلاح در میدان التحریر


شبکه العالم لحظاتی پیش گزارش داد:تظاهر کنندگان اطراف میدان التحریر یک خودرو پر از سلاح خودکار را کشف کردند که یک نفر قصد داشت آن را به این میدان برساند.

در حال حاضر دو میلیون نفر از مردم مصر در میدان التحریر و پل ها و خیابان های مجاور این میدان در حال تظاهرات هستند.

آن ها تاکید کرده اند تا وقتی مبارک از کشور خارج نشود ، میدان التحریر را ترک نخواهند کرد.

تظاهرات گسترده در اکثر شهرهای مصر

این درحالی است که شمار زیادی از مردم مصر متشکل از اقشار مختلف اعم از زن و مرد همچنان در حال پیوستن به تظاهر کنندگان در میدان التحریر هستند.

در پی مسدود شدن راه ها به سمت قاهره، تظاهر کنندگان شهرهای مختلف را به کانون انتفاضه علیه رژیم مبارک تبدیل کردند.

اما تظاهرات مصري‌ها منحصر به قاهره نيست بلكه ساير شهرهاي اين كشور نيز در اين تظاهرات سراسري مشاركت دارند، به‌طوري كه العالم، شمار تظاهر کنندگان در شهر المنصوره واقع در دلتای نیل را ربع میلیون (250 هزار نفر) اعلام كرد. در همین حال خبرگزاری العالم شمار تظاهر کنندگان شهر اسکندریه را نیز نزدیک به میلیون تخمین زده است.

در این حال تمام خیابان های شهر سوئز سرشار از جمعیت است و حدود 250 هزار در خیابان ها تجمع کرده اند. جمعیت به حدی در خیابان ها متراکم شده اند که امکان حرکت وجود ندارد.

همچنين شهر الفیوم واقع در جنوب قاهره نیز عرصه تظاهراتی گسترده است به طوری که نیروهای امنیتی همه راه های خروجی و ورودی این شهر را مسدود کرده اند.

حاشیه‎های تظاهرات میلیونی معترضان در قاهره

خبرگزاری ایرنا نیز از حاشيه‎هاي تظاهرات ميليوني در ميدان التحرير قاهره گزارش داد:

در حالي كه مردم مصر خود را براي برگزاري تظاهرات ميليوني در بسياري از شهرهاي بزرگ و به خصوص در ميدان التحرير(آزادي) قاهره آماده مي كنند، اين ميدان به منطقه خبر ساز مصر تبديل شده است. 

هبه عبدالجواد يك فعال حقوقي روز سه شنبه به شبكه الجزيره قطر گفت: جوانان وظيفه حمايت از تظاهر كنندگان را بر عهده دارند. وي افزود: گروهي از زنان وارد صفوف تظاهر كنندگان شده اند كه به نظر مي رسد عوامل نفوذي نظام باشند، زيرا آنان با سخنان تحريك آميز فرياد مي زنند كه نگران كشور هستند.

تعدادي از اين گونه افراد توسط جوانان دستگير و به نيروهاي ارتش تحويل داده شده اند.
وي افزود: تظاهرات نه تنها از سوي يك گروه خاص سازماندهي و هدايت نمي شود، بلكه گروه هاي مختلف با پلاكاردهاي خود به سوي ميدان التحرير (آزادي ) در حركت هستند. بعضي از اين گروه ها ساكنان محله هاي قاهره هستند و گروهي هم با ميني بوس و اتوبوس و يا خودروي شخصي به ميدان آمده اند. گروهي هم مواد غذايي و آب ميوه بين مردم توزيع مي كنند. هيچ برخوردي بين مردم با ارتش رخ نداده، ولي مردم از اقدامات افراد نفوذي نگران هستند.

عبدالجواد افزود: برخي از افراد نفوذي اعلاميه هايي را با خود همراه داشتند كه تعدادي از آنها ظاهرا نام برخي از شخصيت هاي حزبي و يا مخالفان دولت را كه در ميدان التحرير حاضرند، داشت. اين در حالي است كه تا كنون هيچ يك از شخصيت هاي حاضر اعلاميه اي را به نام خود منتشر نكرده است. تعدادي از نفوذي ها از نيروهاي امنيتي هستند، ولي بيشتر آنها براي مردم شناخته شده نيستند.

وي ادامه داد: جالب توجه اين است كه بسياري از اتباع خارجي در اطراف ميدان حضور دارند و پلاكاردهايي همراه دارند كه بر روي آنها به عربي و يا انگليسي نوشته شده: ما همراه ملت مصر هستيم. پلاكاردها و شعارهاي تظاهر كنندگان مصري هم يكي از نشانه هاي ذوق و طبع لطيف اين ملت است. پلاكاردها و شعارهاي كنوني نشان دهنده تنوع گروه ها و اقشار مختلف ملت مصر است، اما هدف و محور همه آنها لزوم سرنگوني نظام حاكم بر اين كشور است.

برخي از شعارهاي تظاهر كنندگان چنين است: 'ملت خواستار سقوط و محاكمه مقامات حاكم است'، ' مبارك با ما خداحافظي كن'، 'مبارك هواپيما منتظر توست.'

وي ادامه داد: نوعي رهبري ميداني و كميته هاي هماهنگي در ميان تظاهر كنندگان تشكيل شده، اما اين رهبري كاملا دوستانه است و خود جوانان بدون نشانه اي از حزب و گروه آن را ايجاد كرده اند. گروهي از نخبگان جوان سخنگوي تظاهر كنندگان شده اند، ولي ظاهر هيچ يك از اين جوانان نشان نمي دهد كه عضو چه حزب و يا گروهي هستند، و يا اينكه چه گرايشي دارند . هيچ يك از آنها شعاري به جز لزوم سقوط نظام ندارند. اين جوانان چند شبانه روز است كه در اين ميدان مستقر هستند. پلاكارد تهيه و نصب مي كنند و حتي كار پاك سازي ميدان را انجام مي دهند.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1419.html )