عنوان خبر:سرپرست دفتر اقتصادي استانداري گلستان: گلستان قابليت‌ بالايي براي سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي دارد
شنبه 25 ارديبهشت 1389 - 17:44:28


سرپرست دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري گلستان گفت: استان گلستان قابليت‌هاي منحصربه‌فردي براي سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي و صنايع تبديلي دارد.
محمد دودانگي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به انتخاب استاندار گلستان به عنوان رئيس پانل تخصصي كشاورزي و مواد غذايي همايش سرمايه‌گذاران ايرانيان مقيم خارج از كشور در شيراز اظهار داشت: همايش سرمايه‌گذاران ايراني مقيم خارج از كشور در اوايل خردادماه سال 1389 با حضور استان‌هاي سراسر كشور و سرمايه‌گذاران و بازرگانان ايراني مقيم خارج از كشور در مركز استان فارس برگزار مي‌شود.



وي تصريح كرد: در اين همايش به معرفي فرصت‌ها و مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري، موانع و مشكلات فراروي بخش كشاورزي و ارائه تسهيلات از سوي بانك‌ها به اين بخش به ويژه بانك كشاورزي مي‌پردازد.
دودانگي افزود: در اين همايش، هشت پروژه (پانل) زيربنايي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي راه و ترابري، نفت، گاز و پتروشيمي، انرژي، صنعت و معدن، نوسازي بافت‌هاي فرسوده و عمران شهري، ساختمان و صنايع وابسته، كشاورزي و مواد غذايي و گردشگري و توريسم درماني تعريف شده است كه استاندار گلستان مسئوليت پانل كشاورزي و مواد غذايي را برعهده دارد.
وي با اشاره به قابليت‌هاي بخش كشاورزي در استان خاطرنشان كرد: تنوع اقليمي و اكولوژيكي و منابع آبي به ميزان 2 هزار و 485 ميليون مترمكعب براي توسعه فعاليت‌هاي كشاورزي در بيش از 660 هزار هكتار از اراضي زراعي استان وجود دارد.
سرپرست دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري گلستان گفت: اين استان با توليد 70 نوع محصول كشاورزي در حدود 2.5 ميليون تن كه اين مقدار 3.5 درصد توليد كشور را شامل مي‌شود.
دودانگي افزود: پرورش انواع دام و طيور و توليد فرآورده‌هاي دامي با توجه به وجود بيش از 5 ميليون واحد دامي با توليد بيش از 365 هزار تن شير، 26 هزار تن گوشت قرمز، 32 هزار تن گوشت مرغ و 22 هزار تن تخم مرغ در اين استان توليد مي‌شود.
وي در زمينه صيد ماهيان خاوياري، استخواني و توليد خاويار اظهار در استان داشت: بزرگ‌ترين مركز توليد خاويار كشور با توليد 23 هزار و 178 كيلوگرم خاويار صادراتي، توليد 141 هزار و 245 كيلوگرم گوشت ماهيان خاوياري و يك ميليون و 369 هزار و 486 كيلوگرم ماهيان استخواني در سال در گلستان توليد مي‌شود.
وي اضافه كرد: در زمينه پرورش ماهيان گرم آبي، سرد آبي و ميگو با عنايت به وجود 147 واحد فعال پرورش ماهيان گرمابي به مساحت 5 هزار و پنج هكتار و 12 واحد فعال پرورش ماهيان سردآبي فعاليت مي‌كنند.
سرپرست دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري گلستان وجود سايت پرورش ميگو در شهر گميشان به مساحت 4 هزار هكتار را از قابليت ديگر اين بخش ذكر كرد.
وي وجود بيش از 379 هزار هكتار جنگل‌هاي طبيعي، 556 هزار هكتار جنگل‌هاي مصنوعي و توليد سالانه 200 هزار مترمكعب چوب، وجود يك ميليون و 126 هزار هكتار مراتع و توليد 198 هزار تن علوفه خشك و امكان توسعه كشت زيتون، گردو و فندق، توت در اراضي شيب‌دار استان به منظور جلوگيري از فرسايش خاك را از ديگر قابليت استان ذكر كرد.
دودانگي گفت: هم‌اكنون استان در توليد محصولات كشاورزي از جمله رتبه نخست دانه‌هاي روغني، رتبه دوم در توليد پنبه و رتبه چهارم در توليد گندم در سطح كشور را داراست.
وي با بيان اينكه وجود شرايط مساعد آب و هوايي و توان علمي استان در زمينه توليد انواع بذور و امكان تهيه بذر اصلاح شده براي ساير استان‌ها و كشورهاي آسياي مركزي‌ افزود: وجود مراكز آموزش عالي(دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، دانشكده كشاورزي دانشگاه آزاد، مركز آموزش كشاورزي كردكوي و آموزشكده كشاورزي گنبدكاووس) براي توسعه تحقيقات كاربردي در كشاورزي نشان از توانمندي علمي استان در بخش كشاورزي است.
سرپرست دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري گلستان وجود مواد اوليه صنايع تبديلي در بخش كشاورزي استان، امكان ايجاد بازارچه‌هاي مناسب عرضه محصولات كشاورزي به كشورهاي آسياي ميانه و توليد كرم ابريشم و امكان توسعه پرورش آن در استان را از ديگر قابليت بخش كشاورزي استان اعلام كرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-143.html )