عنوان خبر:خطبه عربي مقام معظم رهبري در نماز جمعه اين هفته تهران (‌ترجمه كامل)
جمعه 15 بهمن 1389 - 19:44:38


حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته تهران ، خطبه عربي ايراد فرمودند كه ترجمه كامل آن به شرح زير است .



بسم الله الرحمن الرحيم
سلام بر فرزندان امت اسلامي در هر كجا كه هستند . امروزه شرايط سرنوشت سازي بر جهان اسلام حاكم است كه مي تواند معادلات جهاني را در منطقه اي كه در آن زندگي مي كنيم تغيير دهد و آن را به نفع ملتها رقم زند. امري كه به نفع ملتهاي عربي و اسلامي است و مي تواند غبار دهها سال ظلم ، ستم ، ذلت و تحقيري كه غرب براي ملتهاي اصيل وكهن منطقه به ارمغان آورد بزدايد.
معجزه اي كه به دست ملت تونس به وقوع پيوست و در ميان مردم با عظمت و شجاع مصر به اوج خود رسيد نفسها را در سينه جهان غرب و در جهان اسلام حبس كرد و در هر يك به دلايلي چنين شد .
آنها حوادث مصر بزرگ را از نزديك پيگيري مي كنند، مصر كشور نوابغ، كشور محمد عبده و سيد جمال، كشور سعد زغلول و احمد شوقي، كشور عبدالناصر و شيخ حسن البنا ، مصر سالهاي 1967 ، 1973ميلادي .
همگان چشم به راه هستند تا ببينند لواي عزم و همت مصريها تا كجا اوج مي گيرد كه اگر اين پرچم خداي ناكرده به زير كشيده شود دوراني سياه و تاريك با خود به دنبال خواهد داشت اما اگر بر قله هاي پيروزي به اهتزار درآيد اوج آسمانها را خواهد شكافت.
ملت تونس توانست حاكم خيانتكار و مطيع آمريكا و دين ستيز خود را سرنگون كند اما درست نيست كه گمان كنيم به نتيجه مطلوب رسيده ايم زيرا نظام مزدور با خروج برخي سران و باقي ماندن ساير مزدوران، سرنگون نخواهد شد بلكه اين در واقع دامي گسترده براي مردم است .
در انقلاب اسلامي ايران بارها تلاش كردند تا ملت ما را در چنين دامي گرفتار كنند اما بيداري ملت و رهبر آسماني و عظيم آن به دسيسه دشمنان پي برد و آن را باطل كرد و به راه خود تا پايان ادامه داد.
اما در مورد مصر نمونه نادري است زيرا مصر در ميان جهان عرب كشوري يگانه است. مصر اولين كشور جهان اسلام است كه با فرهنگ اروپايي آشنا شد و اولين كشور عربي است كه پس از جنگ جهاني دوم دولتي مستقل بر پا نمود و از منافع ملي خود در ملي كردن كانال سوئز دفاع كرد.
مصر اولين كشوري است كه با تمام قوا در كنار فلسطين ايستاد و در جهان اسلام به عنوان پناهگاه فلسطيني ها شناخته شد.
سيد جمال الدين مصري نبود اما ملتي جز مصر را نديد كه درد وي را بفهمد.
محمد عبده وشاگردانش وسعد زغلول و پيروانش اشخاص معمولي نبودند بلكه از نوابغ وشجاعاني وآگاهاني هستند كه مصر مي تواند به آنان واعمالشان افتخار كند .
مصر با اين عمق فرهنگي ومذهبي وسياسي به حق جايگاه سروري را در جهان عرب كسب كرد .
بزرگترين جنايتي كه نظام حاكم مصر مرتكب شد اين بود كه اين كشور را از جايگاه رفيع خود به حضيض برد و در بازي سياسي آمريكا در سطح منطقه به يك آلت دست اين كشور تبديل كرد .
اين انفجار كه امروزه در ميان ملت مصر شاهد آن هستيم پاسخ مناسبي به خيانت بزرگي است كه ديكتاتور مزدور اين كشور در حق مردم خود انجام داد.
امروزه تحليلهاي مختلفي در مورد انقلاب مردم صورت مي گيرد و هر كسي نظرات خود را در اين زمينه بيان مي كند اما هر كس كه مصر را مي شناسد به خوبي درك مي كند كه مصر از كرامت وعزت خود دفاع مي كند.
كشوري كه دچار خيانتهاي بزرگي شد كه كرامت آن را مصادره كنند. ملتي در اوج عزت كه آن را براي ارضاي غرور و تكبر دشمنانش به مذلت كشيدند.
‌موضع مصر نسبت به قضيه فلسطين نمونه بارزي از جايگاه اين كشور است. فلسطين دهها سال است كه مهمترين محور در مسايل منطقه به شمار مي رود. مسايل منطقه اي آن چنان به يكديگر گره خورده اند ومتصل هستند كه هيچ كشوري نمي تواند سرنوشت خود را جداي از قضيه فلسطين بداند.
در خصوص قضيه فلسطين دو جبهه حمايت از فلسطين و مبارزه عادلانه آن يا ايستادن در جبهه مقابل وجود دارد . ملتهاي منطقه از ابتدا موضع خود نسبت به اين صف آرايي را مشخص كردند .
طبيعي است كه هر نظام حاكمي وقتي به سمت حمايت از قضيه فلسطين پيش مي رود از پشتيباني و استقبال مردم خود ، ملتهاي عربي و اسلامي برخوردار خواهد شد همانطور كه مصر در اواخر دهه شصت و اوايل دهه هفتاد اين امر را تجربه كرد. اما وقتي نظامي در صف مقابل فلسطين موضع مي گيرد ملت به آن پشت مي كند چنانكه در مصر پس از امضاي توافقنامه ننگين كمپ ديويد شكاف عميقي بين ملت و حكومت روي داد.
مردم مصر در سال هاي 67 و73 (‌ميلادي )‌ با جان ودل به كمك فلسطين شتافتند اما پس از آن با چشم خود ديدند كه چگونه حاكمان اين كشور به سمت مزدوري واطاعت از آمريكا شتافتند تا حدي كه مصر به هم پيمان دشمن صهيونيستي غاصب تبديل شد.
‌تسلط آمريكا بر حاكمان مصر تمامي تلاشهاي قبلي مردم اين كشور را در حمايت از فلسطين به باد داد و نظام مصر را به دشمن سرسخت فلسطين و بزرگترين حامي صهيونيسيتها تبديل كرد در حالي كه سوريه شريك مصر در جنگ هاي 67 و73 با وجود فشارهاي سنگين آمريكا مواضع مستقل خود را حفظ كرد.
كار نظام مزدور مصر به جايي رسيد كه ملت اين كشور براي اولين بار در تاريخ ديدند كه حكومتشان در حمله اسراييل به غزه در كنار اسراييل قرار گرفت نه تنها به اين رژيم كمك كرد بلكه فعالانه در حمايت از جبهه دشمن ايستاد.
تاريخ هرگز فراموش نمي كند كه اين حسني مبارك همان كسي است كه در جريان حمله به غزه كه در آن مردان ، زنان و كودكان طي 22 روز بمباران مستمر كشته شدند در كنار اسراييل و آمريكا ايستاد.
خدا مي داند كه ملت مصر در طول اين ايام چه ها كشيد ، تصاوير تلويزيوني گوشه هايي از احساسات مردم مصر را به تصوير كشيد كه به دليل نداشتن فرصتي براي كمك به مردم فلسطين مي گريستند.
‌ مردم مصر ديگر تاب و تحمل چنين وضعيتي را نداشتند و آنچه هم اكنون در قاهره وساير شهرهاي مصر مي بينيم در واقع انفجار اين خشم مقدس و عقده هاي انباشته در قلبهاي زنان و مردان آزاده مصري طي سالهاي طولاني به دليل مواضع نظام خائن ، مزدور و ضد اسلامي مبارك است.
نهضت ملت مسلمان مصر جنبشي اسلامي و آزادي جويانه است . من به نام ملت ايران و به نام حكومت انقلابي ايران به ملت مصر و تونس درود مي فرستم و از خداوند سبحانه و تعالي مي خواهم تا پيروزي كامل را نصيب شما كند. من به اين نهضت شما افتخار مي كنم.
برادران و خواهران مصري و تونسي ، بدون شك نهضت هاي ملتها به شرايط جغرافيايي و تاريخي و سياسي و فرهنگي خاص آنها مرتبط است و نمي توان انتظار داشت كه در تونس ، مصر و يا هر كشور ديگري آنچه بيش از 30 سال پيش در انقلاب ايران روي داد، رخ دهد اما با اين حال تشابهاتي در اين زمينه وجود دارد و تجربه هاي ملتها مي تواند براي ملتهاي ديگر مفيد باشد .
تجربه هايي كه ما هم اكنون مي توانيم در اختيار ديگران قرار دهيم از اين قرار است :
اول - نهضت ملتها در واقع جنگ بين دو اراده است. اراده ملت و اراده دشمنان ملت . هر طرفي كه اراده و تحمل بيشتري داشته باشد پيروز مي شود. خداوند مي فرمايد : ان الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل عليهم الملائكه لا تخافوا و لا تحزنوا وابشروا بالجنه التي كنتم توعدون.
خداوند پيامبر خودر ا مخاطب قرار داده و مي گويد: فلذلك فادعو واستقم كما امرت ولا تتبع اهوائهم
دشمن تلاش مي كند تا با اعمال قدرت و نيرنگ اراده شما را تضعيف كند پس در مقابل ضعف اراده خود هشيار باشيد.
دوم - دشمن تلاش مي كند تا شما را نسبت به تحقق اهدافتان نااميد كند در حالي كه وعده الهي مي فرمايد : ونريد ان نمن علي الذين استضعفوا في الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثين.
پس به وعده خدا اعتماد كاملي داشته باشيد كه مي گويد ولينصر الله من ينصره ان الله لقوي عزيز.
سوم - دشمن، نيروهاي امنيتي مجهز خود را به سوي شما گسيل مي كند تا شما را بترساند اما از آنها نهراسيد زيرا شما از اين مزدوران اجير شده قوي تر هستيد. شما اكنون در مرحله اي مشابه مرحله اي هستيد كه خداوند به رسولش فرمود: ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مئتين.
شما با تكيه بر خداوند و جوانان غيور مي توانيد بر تمامي آشوبها و هرج و مرجها غلبه كنيد.
چهارم: سلاح مهم ملتها در برابر حاكمان مزدور اتحاد ، وحدت و انسجام است. دشمن تلاش مي كند تا با مكر وحيله انسجام شما را از بين ببرد . از جمله شما را در مواقع مختلفي قرار مي دهد و شعارهاي انحرافي سر مي دهد و چهرهاي غير قابل اعتمادي را مطرح مي كند تا جانشين رييس خائن شوند اما شما اتحاد خود را بر محور دين حفظ كنيد و همگي به ريسمان الهي چنگ بزنيد ومتفرق نشويد.
پنجم - فريب آمريكا و غرب ومانورهاي سياسي آنان را در نهضت خود نخوريد زيرا آنها تا چند روز پيش از نظام فاسد حمايت مي كردند و امروز كه از حفظ وي نااميد شده اند فرياد حق ملتها را سر مي دهند. اينها تلاش دارند جاي مزدوران را عوض كنند تا مزدوران خود را بر شما چيره كنند. اين اهانت به احساسات ملتهاست پس آن را نپذيريد وبه كمتر از برپايي يك نظام كامل، مستقل ، مردمي و مومن به اسلام راضي نشويد .
ششم - شرايط مي طلبد تا علماي الازهر با تاريخ مبارزاتي خود نقش آشكار تري را ايفا كنند زيرا وقتي ملتي انقلاب خود را از مساجد و نماز جمعه آغاز مي كند و شعار الله اكبر سر مي دهد از علماي ديني انتظار مي رود كه موضع روشن تري اتخاذ كنند.
هفتم - ارتش مصر كه مدال شركت در حداقل دو جنگ با دشمن صهيونيستي را بر سينه خود دارد در آزمايشي سخت قرار گرفته است. دشمن منتظر است تا اين ارتش مردم را سركوب كند واگر خداي نكرده چنين شود اين امر نوعي ضعف و شكاف براي ارتش به شمار مي رود كه قابل ترميم نيست.
اين دشمن صهيوينستي است كه بايد در مقابل ارتش مصر به لرزه بيفتد و نه ملت مصر.
بدون شك برخي نيروهاي ارتش كه از بطن مردم هستند به مردم خواهند پيوست در اين هنگام اين تجربه شيرين بار ديگر در مصر تكرار خواهد شد .
هشتم - آمريكا كه طي 30 سال گذشته بر خلاف اراده مردم مصر از حاكمان مزدور حمايت كرد اكنون در موضعي نيست كه بخواهد در قضيه مصر ميانجيگري كرده و يا نصيحتي ارايه دهد .
شما بايد در اين زمينه به تمامي گامهايي كه آمريكا بر مي دارد با ديده شك و ترديد بنگريد و به آن اعتماد نكنيد.
برادران وخواهران مي توان به وضوح ديد كه نهضت مصر از سوي برخي نخبه هاي سياسي با مشورت وهماهنگي يكديگر هدايت مي شود.
من به عنوان يك برادر ديني شما و با توجه به پايبندي مذهبي خود اين تجربيات را در اختيار شما نهادم .
اي فرزندان سرزمين كنانه بوقهاي تبليغاتي دشمن همچون سابق خواهند گفت كه ايران مي خواهد در مصر دخالت كند و تشيع را در آن انتشار دهد و ولايت فقيه را به آنجا صادر كند اما اينها تنها دروغهايي است كه گوش ما طي سال از آن پر و هدف از آن تفرقه بين ملتها است و مزدوران آن را تكرار مي كنند.
يوحي بعضهم إلي بعض زخرف القول غرورا ولو شاء ربك ما فعلوه فذرهم وما يفترون
هر چند اين حرفها نمي تواند ما را از مسئوليتي كه اسلام بر دوش ما نهاده بازدارد . والله من وراء القصد .
اقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم

ايرنا



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1473.html )