عنوان خبر:ادعاي ويكي‌ليكس در مورد توصيه هاشمي به سفير سابق اتريش: بگوييد در انتخابات تقلب شده و حقوق بشر در ايران در خطر است
شنبه 16 بهمن 1389 - 17:55:57


سايت ويكي ليكس اطلاعاتي را منتشر كرده كه مدعي است آخرین یادداشت های مایکل پوستل سفیر سابق اتریش در ایران است که از روی آخرین ایمیل های وی قبل از تغییر او، گرفته شده است.



به گزارش رجانيوز، در اين ايميل‌ها كه گزارش‌هاي نوبه‌اي سفير سابق اتريش در ايران از تحولات كشورمان است، پوستل اطلاعاتي را بيان مي‌كند كه با توجه به بازتاب جهاني اين اطلاعات به‌نظر مي‌رسد افرادي كه از آن‌ها نامبرده شده، به‌ويژه آقاي هاشمي رفسنجاني بايد در صورت نادرست بودن اين اطلاعات، آن‌ها را تكذيب كنند.

1- پوستل می گوید که دو رئیس جمهور سابق ایران یعنی خاتمی و رفسنجانی پای خود را از صحنه های سیاسی معمول فراتر نهاده و تلاش خود را معطوف به هرچه شکننده تر کردن اوضاع قرار دادند، درست همان گونه که در حال حاضر نیز این تلاش ادامه دارد. با این حال، رفسنجانی پیشنهاد داده است که اگرغرب شیپور تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر را به صدا در آورد، به ادامه کار کمک شایانی خواهد کرد.

در ابتداي اين سند، خلاصه‌اي از نظرات پوستل آمده است:

2- پوستل در ادامه می گوید که مشایی به‌عنوان رئیس دفتر احمدی نژاد برای وی روشن کرده است که ایران در گفتگوهای ژنو به‌طوري به‌دنبال ایجاد رویکرد های گفت‌وگو و دمیدن روح تعامل و توافق خواهد بود که موجب غافلگیری از رفتار ایران خواهد شد.

در اين زمينه "پوستل" بیان می کند که با توجه به اعتماد نداشتن مقام‌هاي ايران به غرب، ایران باید از نشست ژنو بیشترین بهره برداری را بكند.

پوستل تأكيد مي‌كند كه آمریکا باید تمرکز خود را بیشتر بر روی این امر قرار دهد که القا کند اعتبار و راست گویی بی‌بی‌سی از پرس تی وی بیشتر است و پرسی تی وی اخباری غیر واقعی درج می کند.

در ادامه اين سند، جزئيات بيشتري از ديدارها، نقل‌قول‌ها و تحليل‌هاي پوستل آمده است:


3- در سوم دسامبر مایکل پوستل سفیر سابق اتریش در ايران، در مورد مشاجره سیاسی در تهران نکاتی را می افزاید که در مذاکرات وین، دولت مطبوعش باید تمرکز بیشتری بر روی مشکلات در ایران داشته باشد. وي خواهان این است که حتی تا بعد از خروجش از پست خود همچنان در جریان امور قرار بگیرد. به گفته بسیاری ممکن است که وزیر امور خارجه اتريش از پوستل برای ادامه کارهای خود استفاده کرده و از تبحر وی در برقراری ارتباطات و توانايي‌اش در فارسی حرف زدن استفاده کند.

4- پوستل در آخرین ارتباط خود قبل از خروج از ایران می‌گوید که بسیاری از کسانی که پیش از این با وی ارتباطی برقرار نمی کردند، حالا بعد از انتخابات حاضر هستند که با او ارتباط داشته باشند. وی می گوید هنگامی که با خاتمی رئیس جمهور سابق ایران ملاقاتی داشته است، او گفت که به‌خاطر فضاي به‌وجود آمده بعد از انتخابات، حساسیتی برای گفت‌وگوهای سیاسی نيست. پوستل پیشنهاد می‌کند که خاتمی در مورد گفت‌وگوی تمدن‌ها یا ادیان صحبت کرده و این بابی برای ارتباط با غرب باشد که خاتمی نیز مي‌گويد که وی نیز با این کار موافق است و احتمال دارد که تا سال آینده سفری به اتریش داشته باشد.

5- پوستل در مورد آخرین دیدارش مي‌گويد که قصد دارد با مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن جمهوری اسلامی دیدار داشته باشد. پوستل در مورد وی می گوید که در کارش متبحر است. وی یکی از نمايندگان سابق مجلس بوده است. پوستل می گوید که در ملاقات خود با دستجردی در زمینه همکاری با آموزش های بیمارستانی و پزشکی صحبت مي‌كند.
6- پوستل سپس در مورد رئيس دفتر احمدی‌نژاد صحبت می کند و نكاتي در مورد علت مخالفت رهبري با معاون اولي او مي‌گويد. پوستل بر این موضوع تأكيد می کند که استفاده از زبان فارسی در گفت‌وگوها به جای زبان انگلیسی موجب تفاهم بیشتر شده و مشایی به وی گفته که ممكن است یک بار دیگر نيز با وی در ایران ملاقات داشته باشد.

7- پوستل در مورد ديدارش با هاشمي رفسنجانی مي‌گويد كه هر دو در مورد همکاری های اقتصادی با یکدیگر گفتگو کرده‌اند زیرا هاشمي گفته که اولویت اول وی و تمرکزش مباحث اقتصادی است. آنها پرهیز می کردند که در مورد مسائل انتخابات و هسته ای ایران صحبتی داشته باشند آن‌هم موقعی که 10 تا 15 نفر دیگر هم از رده های مختلف نظام در جمع حضور داشته‌اند. هاشمي در مورد همکاری های غیر هسته ای بسیار دوست داشت که صحبت شود و سوال‌هاي زیادی در مورد جزئیات انرژی بادی می پرسید. پوستل نیز از این امر استقبال می کرد و ابراز داشت که مایل به همکاری در این مورد است. هاشمي مباحث را ادامه داد و گفت که چگونه ایرانیان از دخالت خارجی ها در مملکت‌شان ناخشنود هستند. با این حال، پوستل می گوید که هاشمي معتقد بود که بهترین کمک ممکن از سوی خارجی ها این است که بگویند در انتخابات تقلب شده و حقوق بشر در ایران در خطر است، اگر چه وی اشاره نکرد که نتایج این کارها به طور دقیق چه خواهد بود و چه تاثیری داشته است. پوستل گفت که در ماه های اخیر دوران سختی بر هاشمي گذشته است.

به گزارش رجانيوز، در خبري كه دفتر آقاي هاشمي پنج مهر 88 از اين ديدار تنظيم كرده بود، آمده است:

«رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار ميشاييل پوستل سفير اتريش در تهران با اظهار اميدواري در خصوص رفع موانع سياسي گسترش همكاري ميان ايران و برخي كشورهاي اتحاديه اروپا تاكيد كرد؛ جمهوري اسلامي ايران محدوديتي براي افزايش همكاري‌هاي خود قائل نيست و اتخاذ سياست‌هاي مستقل توسط كشورهاي اروپايي مي‌تواند در گسترش روابط موثر باشد و اتحاديه اروپا بايد از بهانه‌گيري‌ها و به خصوص در مورد استفاده صلح‌آميز ايران از تكنولوژي هسته‌اي دست بردارد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين ديدار، با اشاره به سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران در خصوص استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير؛ گفت: استفاده از انرژي‌هاي نو براي دنياي امروز يك ضرورت است و با توجه به تجربه اتريش در اين خصوص؛ زمينه‌هاي فراواني براي همكاري در ايران وجود دارد.

وي تاكيد كرد: زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي گسترده‌اي ميان تهران و وين براي افزايش سطح همكاري‌ها وجود دارد كه با شناخت آنها مي‌توان روابط را گسترش داد.

ميشاييل پوستل سفير اتريش در تهران نيز در اين ديدار با اشاره به علاقه‌مندي كشورش براي گسترش همكاري با جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: پتانسيل همكاري‌هاي ميان دو كشور بسيار وسيع است.

وي ايجاد اعتماد ميان جمهوري اسلامي ايران و غرب را در بهبود روابط با اهميت عنوان كرد و گفت: گسترش همكاري‌هاي همه‌جانبه مي‌تواند منافع خوبي براي دو ملت به همراه داشته باشد.»

8- پوستل در ادامه به توصیف موقعیت کروبی و موسوی دو کاندیداي دیگر ریاست جمهوری پرداخت که خواهان تغییر سیستم نیز هستند.

9- مسئله هسته ای

در گفت‌وگو پایان دسامبر با مشایی، پوستل او را تشويق می کند که ایران نباید موقعیت به‌وجود آمده در گفت‌وگوهای ژنو را از دست بدهد و مشایی درپاسخ به وی می گوید که ایران برای گفت‌وگو آماده است، به طوري كه غرب از رويكرد ايران در گفت‌وگوها غافلگیر مي‌شود زیرا ایران با قدرت و جدیت و رفتاری مسالمت آمیز وارد مذاکرات خواهد شد. پوستل مي‌افزايد شکست این مذاکرات ممکن است موجب شود که رهبر ایران به این تصمیم برسد که غرب حسن نیت ایران را نادیده گرفته و نمی خواهد کاری را از پیش ببرد.

پوستل می گوید که آيت‌الله خامنه‌ای مورد احترام ایرانیان است و واگرایی بین رهبری و احمدی نژاد به چشم نمی خورد.



10- به نظر وی لاریجانی رئیس مجلس چندان موافق تبادل سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نیست.

11- پوستل همچنین مي‌گويد که ایران به احتمال زیاد به‌دليل احداث تاسیسات "فوردو" تحت فشار قرار گیرد، البته البرادعی بعد از اولین سخنرانی خود اعلام کرده که این جز یک "سوراخ در دل کوه" چیز مهمی نیست ولی قطعنامه جدیدی درمورد ایران به اجرا گذاشته شد، اگرچه ایران در عمل نشان داد که به این قطعنامه ها توجهی نمی کند و آن‌ها را تنها در حد یک بازی می داند.
12- یکی از ايميل‌های پوستل به سرمقاله روزنامه کیهان به قلم شریعتمداری در مورد سخنان رهبری در یکم دسامبر اختصاص و بر حمایت رهبری از برنامه هسته ای ایران تأكيد دارد. در این مقاله آمده بود که ایران از گفت‌وگوهای هسته‌ای چیزی عایدش نمی شود و بهتر است که هر چه زودتر دست از همکاری با "ان‌‌پی‌‌تی" بکشد. از زمانی که رهبری اعلام کرد که مخالف گفت‌وگو با آمریکا نیست، آمریکا توانست در گفت‌وگوها حضور پیدا کند. البته نظر پوستل این بود که بهتر بود مدل انگلیسی به اجرا در می آمد تا مدل آمریکایی. هنگامی که ملوانان انگلیسی به گروگان گرفته شدند، مقام‌هاي انگلیسی اعلام کردند که این امر هیچ ربطی به روابط سیاسی بین دو کشور ندارد و روی آن تاثیری نخواهد گذاشت. بعدها مقام‌هاي ایرانی به پوستل گفته بودند که ایران از به وسط کشیدن بحث ملوانان انگلیس توسط آمریکایی‌ها در مذاكرات متعجب شده اند. به نظر پوستل، این موقعیت خوبی نبود که این بحث را به میان آوردند زیرا این امر در ذهن ایرانی ها هیچ ارتباطی با نشست نداشت. امریکایی ها خواستار آزادی ملوانان انگلیسی بودند و به نظر پوستل بهتر بود که این بحث به‌طور تلفنی در حاشیه گفتگوهای ژنو ميان برنز و جلیلی مطرح می شد.


پوستل در پیام های مکرر خود اعلام می کند که شهروندان ایرانی برنامه های صدای آمریکا را با دیده تردید نگاه می کنند و آن را نا کارآمد می دانند. آن‌ها اين رسانه را رسانه ای نافذ نمی دانند و تأثیر آن را بر روی سیاست های آمریکا منفی می دانند. به نظر وی، ایران در حال حاضر با دو گزینه پیش روست، یکی صدای آمریکا و دیگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. با نگاهی به ایمیل های پوستل، وی معتقد است که شبکه بی‌بی‌سی خنثی است ولی برچسب انگلیسی بودن را به یدک می کشد. وی پیشنهاد می‌کند که آمریکا باید بیشتر بر روی یورونیوز فارسی مانور دهد و می گوید که آمریکا با تمرکز بر روی برنامه های فارسی بیشترین استفاده را می تواند ببرد و چنانچه از یک حزب طرفداری مي‌کند، بر چسب حمایت از یک گروه خاص را نباید به‌طور علني به دوش بکشد بلكه بايد سعی کند تا اندازه ای غیر متعصبانه رفتار کند.

پوستل در آخرین پیشنهاد خود می نویسد که آمریکایی ها نباید از گفت‌وگو با رسانه های ایرانی خجالت بکشند و مثلاً با پرس تی وی مصاحبه کنند زیرا اين شبكه هم در ایران و هم در انگلیس بیننده دارد و آنها به راحتی می توانند نظرات خود را از رسانه های ایران به گوش مردم اين كشور برسانند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1488.html )