عنوان خبر:فروش غیربهداشتی ماهی در گلستان/ ماهیانی که به دار آویخته می شوند!
شنبه 16 بهمن 1389 - 21:52:32


فروش ماهی بصورت غیربهداشتی در حاشیه راههای غرب گلستان به معضلی بهداشتی تبدیل شده بطوریکه ماهیان فروشی در دست افراد بصورت غیربهداشتی به دار آویخته می شوند.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، عرضه ماهی بصورت غیربهداشتی از سوی تیرک بدستان در حاشیه راهها و در شهرهای ساحلی گلستان معضل دیرینه ای است که در تمام فصول سال از جمله فصل صید دیده می شود.

عرضه غیربهداشتی انواع ماهی در مناطق غربی گلستان از جمله شهرهای نوکنده، بندرترکمن، بندر گز و کردکوی علاوه برایجاد مناظر نازیبا، سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.
فروش ماهی بدون رعایت مسائل بهداشتی و در حاشیه جاده درحالیست که نظارت های بهداشتی برای جلوگیری از تداوم این روند چندان محسوس نیست.
شیوه کار فروشندگان سیار ماهی به این صورت است که این افراد 10 تا 20 قطعه ماهی را بوسیله ریسمان و نخ به پوب وصل می کنند و اقدام بفروش می کنند.
همچنین این فروشندگان برای این که ماهی حالت تازه به خود گیرد، یک سطح آب در چند متر آن طرفتر جاسازی کرده اند و هر چند دقیقه این ماهیان را آب می زنند تا به نوعی حالت تازه صید شده بخود گیرد.
در حاشیه جاده منتهی به پلیس راه نوکنده در دو طرف جاده به فاصله کمتر از 500 متر، روزانه چند نفر مبادرت به فروش ماهی به صورت غیربهداشتی می کنند و از مسافران تقاضای خرید دارند.
ماهیان آزاد، پیتک از جمله ماهیانی هستتد که از سوی این افراد فروخته می شود و هر قطعه ماهی بین 25 تا 30 هزار ریال قیمت دارد.

یکی از فروشندگان که 10 قطعه ماهی را به چوب آویخته بود و از مسافران می خواست تا نسبت به خرد آن اقدام کند، گفت: روزانه 50 تا 60 هزار تومان از این طریق درآمد درآمد.
وی که ادعا می کرد این ماهیان تازه صید شده عنوان کرد: برخی مواقع بهداشت و بازرسان مشکل ایجاد می کنند ولی فروش ماهی به این صورت سالهاست که در منطقه رواج دارد.
این فروشنده ماهی که در ابتدا هز قطعه ماهی کمتر از یک کیلیویی را به قیمت 30 هزار ریال نرخ گذاری کرده بود، بعد حاضر شد تمامی 10 قطعه ماهی را یکجا و به هر مبلغی که خریدار مایل است، بفروش برساند.
عرضه ماهی بصورت غیربهداشتی در مناطق ساحلی گلستان، لزوم توجه بیشتر و نظارت دستگاههای ذیربط را نسبت به این پدیده و برخورد با آن الزامی می سازد.
از سوی دیگر، راه اندازی بازارچه های فروش و اتخاذ تدابیر بهداشتی مورد نیاز برای تامین و ارتقای سلامت برای جلوگیری از انتقال بیماریها ضروری است.
در عین حال، شیوع برخی بیماریها در ماهها اخیر و تلف شدن دسته جمعی هزاران قطعه ماهی در سواحل دریای خزر از جمله گلستان، ضرورت برنامه ریزی برای پیشگیری از فروش ماهی بصورت غیربهداشتی را الزامی می سازد.
فصل صید ماهیان استخوانی از 100 کیلومتر از نوار ساحلی استان گلستان، براساس اعلام کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران فصل صید ماهیان استخوانی در تاریخ بیستم مهرماه آغاز و تا نیمه دوم فروردین سال 1390 ادامه می یابد.
براساس اعلام شیلات گلستان، در سال جاری پیش بینی میزان برداشت ماهیان استخوانی از دریا در حدود دو هزار و 500 تن است که شامل انواع گونه های ماهیان استخوانی کفال، کپور، سفید، کلمه و شگ ماهی است.

در سال گذشته میزان صید ماهیان استخوانی در سواحل استان گلستان به میزان دو هزار و 120 تن بود و از این میزان، 833 تن ماهی سفید ، 829 تن ماهی کفال، 358 تن ماهی کپور ، 42 تن ماهی کلمه و 58 تن شگ ماهی بوده است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1496.html )