عنوان خبر:نقشه محله بندی گرگان تهیه می شود
يكشنبه 17 بهمن 1389 - 18:49:23


عضو شورای شهر گرگان، تهیه نقشه محله بندی گرگان را یکی از برنامه های مهم دستور کمیته نامگذاری معرفی کرد.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، عبدالرضا چراغعلی صبح یکشنبه در نشست با خبرنگاران در گرگان افزود: احیای یک سری اسامی که در محلات گرگان رو به فراموشی می رود و تهیه یک نقشه جامع و مورد توافق برای برنامه ریزی سایر دستگاه های اجرایی بخشی از مزایای تهیه این طرح است.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات این نقشه محلات گرگان بر اساس جمعیت و قومیت در 55 محله تقسیم بندی شدند.

چراغعلی اظهار داشت: کمیته نامگذاری شورای شهر گرگان یکی از موفق ترین کمیته های نامگذاری کشور در احیاء نام شهدا است.

رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر گرگان با اشاره به اینکه تا کنون از 95 درصد اسامی شهدای شهر در نامگذاری معابر و میادین استفاده شده است.

وی افزود: بر اساس آیین نامه نامگذاری معابر و میادین شهری اسامی خیابان ها و معابر بیانگر ارزش های اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و ملی جامعه محسوب می شود که در آن بر استفاده از نام شخصیت های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر آن و حوادث مهم تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران در درجه اول به نام شخصیت های فرهنگی، ادبی، علمی، سیاسی و تاریخی ایران و اسامی راجع به اندیشه، فکر، هنر و نیز مظاهر طبیعت زیبای کشور تأکید شده است.

وی تصریح کرد: کارگروه فنی نامگذاری گرگان مرکب از سه عضو شورای شهر، مسئول روابط عمومی شهرداری،  نماینده زیرسازی و ترافیک شهرداری، نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران، سه صاحب نظر در علم تاریخ، جغرافیا و مسایل حقوقی و صاحب نظر در مسائل عمرانی و شهرسازی تشکیل شد که این کارگروه هر هفته با برگزاری جلسه اسامی پیشنهادی و نامه های رسیده را مورد بحث و بررسی قرار داده و در صورت لزوم به بازدید میدانی از محل می پردازد.

فائزه عبداللهی دیگر عضو شورای شهر گرگان، از مهمترین اقدامات انجام شده کمیته نامگذاری در سه دوره گذشته را نصب پنج هزار تابلو نامگذاری برای معابر و میادین شهر دانست و گفت: این نام ها برگرفته از اسامی شهداء، مشاهیر، تاریخ  و وقایع و حوادث مهم شهر است.

عضو کمیته نامگذاری شورای شهر افزود: با توجه به آیین نامه نامگذاری معابر و اماکن شهر، این کمیته سعی کرده است با انتخاب نام های دارای ریشه تاریخی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر و با در نظر گرفتن عدم تعارض این نام ها با شأن و منزلت جمهوری اسلامی ایران و شهروندان و متناسب با ارزش ها و آرمان ها و اهداف متعالی انقلاب اسلامی در جهت حفظ و تقویت فرهنگ ملی و محلی گام بردارد.

وی با بیان این مطلب که انتظار می رود شهروندان عزیز به منظور تعامل بیشتر با کمیته نامگذاری شورای شهر، نام شهدای محل سکونت خود را جهت پاسداشت و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت به کمیته اعلام نمایند تصریح کرد: طی نظر سنجی به عمل آمده از شهروندان که در پاییز سال 1388 در 43 محله انجام شده است مردم نیز استفاده از نام شخصیت های علمی، ادبی، تاریخی و نام گل ها و اعداد و ارقام استقبال کرده اند.

این عضو شورای شهر گرگان اظهار داشت: از جمله مصوبات کمیته نامگذاری در خصوص بهره گیری از نام شخصیت های مهم تاریخ صدر اسلام و انقلاب اسلامی و شهدای گمنام در سطح معابر و میدان های گرگان می توان به خیابانهای بلال حبشی (کوی مولوی )، ابوذر (ایرانمهر بالا و پائین )، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید نامجو، شهید فلاحی، شهید کلاهدوز،  صیاد شیرازی، شهید صدوقی، شهید همت، خیابان ولی عصر، شهید باهنر و کوی امام رضا (ع) اشاره کرد.

وی افزود: در خصوص بهره گیری از وقایع مهم تاریخی نیز در نامگذاری معابر می توان از خیابان های پنجم آذر، 22 بهمن، 12 بهمن، قدس، بلوار الغدیر، شهرک امام، خیابان امام خمینی (ره) و میدان بسیج نام برد که در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته وی کمیته نامگذاری شهر گرگان همچنین از مشاهیر و شخصیت های علمی و ادبی بهره برده و با نامگذاری میادین و معابر شهر از جمله فخرالدین اسعد گرگانی، میدان معلم ثانی، هلالی استرآبادی، بلوار هیرکان، جرجان، استرآباد، قابوس و شهرک های سعدی، حافظ، شهریار،  مولوی، جامی، عطار نیشابوری، ملک الشعرای بهار، خیام، عنصری، لامعی و فرودسی سعی کرده است در حفظ و پاسداشت شخصیت این مشاهیر گام بردارد.

زهرا نورا نیز در ادامه این نشست با بیان این مطلب که نامگذاری معابر قبل از انقلاب اسلامی جنبه سیاسی داشته است نه فرهنگی، گفت: برخی از نامگذاری ها در این سال ها برای پیوند بیشتر میان کشورها و ادای احترام  انجام می شد.

وی با تاکید بر اینکه نامگذاری معابر طی سال های اخیر با دیدگاه فرهنگی مورد توجه مدیران شهر قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: کمیته نامگذاری شورای شهرگرگان سعی کرده است با استفاده از نام مقدس شهدا در حفظ و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت گام بردارد.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1526.html )