عنوان خبر:با کاهش 15 برابری کشت ؛ گلستان دیگر پایتخت پنبه نیست/ طلای سفید کشت دوم کشاورزان شد
پنجشنبه 21 بهمن 1389 - 17:23:24


گلستان که به دلیل کشت پنبه روزگارانی به پایتخت پنیه در کشور و جهان شهره بود، اکنون از نظر تولید و سطح کشت این محصول در وضعیت نامناسبی بسر می برد و کشاورزان این محصول با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.



عدم یکپارچه سازی اراضی، بالا بودن هزینه های تولید، راندمان پایین ارقام، آزاد بودن واردات پنبه، قیمت پائین این محصول،

تولیدات سنتی و دستی سیر تولیدات پنبه در گلستان را روبه قهقهرا کشانده است.
مدیر جهاد کشاورزی گنبد کاووس گفت: پایین بودن قیمت خرید پنیه سطح زیرکشت این محصول را در منطقه کاهش داده است.

احمد قاضی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طولانی بودن مدت کاشت، داشت و برداشت، بالا رفتن هزینه های تولید به دلیل کوچک شدن قطعات از دیگر دلایل کاهش سطح زیر کشت است. وی اظهار داشت: پایین بودن عملکرد زراعت پنبه به دلیل کشت در اراضی لب شور نیز از دیگر عواملی است که کشت محصول در سرزمین طلای سفید را کاهش داده است.


تولید رقمهای جدید پنبه تاحدی می تواند در رفع مشکلات تولیدکندگان وعلاقه بیشتر آنان برای فعالیت در این عرصه موثر باشد و مدیر موسسه تحقیقات پنبه کشور از تولید محصول رقم جدید پنبه با نام ارمغان در گلستان خبر داد.
جعفری مفیدآبادی افزود: ارمغان یک رقم زودرس با پتانسیل عملکرد بالاست و این رقم دارای برگهای کوچکتر وارتفاع کمتر، عملکرد بیشتر، زودرس، تعداد قوزهای بیشتر، فرم کوتاه و جمع و جور و کیفیت الیاف مناسب است. وی اظهار داشت: رقم ارمغان به دلیل سازگاری عمومی بالا برای سیستم های کشت متعارف وهمچنین کشت دوم (بعد ازبرداشت غلات وکلزا ) بسیار مناسب است.


وی خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد این رقم در استان گلستان سه هزار و 338 کیلوگرم در هکتار برآورد شده که در مقایسه با رقم های تجاری قبلی با عملکرد دو هزار و 128 کیلوگرم در هکتار بطور متوسط در حدود هزار و 210 کیلوگرم افزایش را نشان می دهد.


جعفری بیان داشت: رقم ارمغان نسبت به سایر ارقام پنبه 35 تا 41 روز زودرس تر است و در طول 125 تا 130 روز دوره رشد آن تکمیل می شود.


مدیرموسسه تحقیقات پنبه کشور افزود: در این رقم بیش از 90 درصد محصول، قبل از شروع سرمای پاییزه برداشت می شود و همچنین تحمل به شوری و خشکی آن بهتر از رقم های دیگر است.


به گزارش مهر، تصویب یارانه برای مدت پنج سال برای محصول پنبه،عضویت استاندار گلستان درکارگروه مصوب و تشکیل کمیته تخصصی دراستان، نوسازی وبازسازی کارخانجات صنایع دستی ومکانیزاسیون کاشت، داشت، برداشت پنبه و استمرار تعرفه فصلی از جمله تدابیر برای رونق دوباره محصول پنبه در گلستان است.
اجرای این طرح ها، می تواند دریچه ای رو به توسعه کشت پنبه در استان گشاید و اجرایی شدن مصوبات می تواند، طلای سفید را به رونق قبلی بازگرداند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1661.html )