عنوان خبر:مختومقلی؛ چهره ماندگار تقریب اهل سنت
شنبه 23 بهمن 1389 - 18:09:39


رئیس هیئت مدیره انجمن نویسندگان و مولفان استان گلستان، یکی از چهره های ماندگار تقریبی اهل سنت را مختومقلی فراغی، دانست.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، دکتر ارازمحمد سارلی عصر جمعه در همایش انقلاب اسلامی، بصیرت دینی، انسجام ملی و استکبار ستیزی در جمع علمای شیعه و سنی استان اظهار داشت: اشعار وی در وصف ائمه اطهار(س) و واقعه کربلا یکی از آثار ماندگار وحدت بخش مسلمان است.

وی از امام (ره) به عنوان برترین چهره تقریبی عصر کنونی جهان اسلام یاد کرد و گفت: بعد ازرحلت امام خمینی(ره) جانشین خلف ایشان همواره تداوم بخش آرمان های والای ایشان بوده است.

وی از آیت الله نورمفیدی و مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور به عنوان فعالان عرصه تقریب بین مذاهب در بعد از پیروزی انقلاب نام برد و گفت: رهنمودها و موضع گیری های مدبرانه مقام معظم رهبری و نماینده ایشان در استان همواره راهگشای مشکلات بوده است.
گلستان کانون تولید علوم اسلامی

استاد وعضو هیئت علمی اهل سنت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دو شهر قدیمی جرجان و استراباد(استان گلستان کنونی) محور و کانون تولید علوم اسلامی بوده است.
سارلی گفت: استاد حمزه ای در قرن چهارم کتاب تارخ جرجان را به رشته تحریر درآورد و در این کتاب نام بیش از زار و 200عالم رشته های فقه و حدیث را آورده است.
وی ادامه داد: این منطقه از دیرباز نمادی از اتحاد شیعه و سنی در جهان اسلام بوده است و آثار دانشمندان اهل سنت از جمله نجم الدین کبری گواه این گفتار است.

به گزارش مهر، مختومقلی در شمال ایران در روستای "حاجی قوشان" گنبد کاووس چشم به جهان گشود و دیوانی از وی برجای مانده که به اکثر زبانهای مهم دنیا از جمله انگلیسی، روسی و دیگر زبانها ترجمه شده اما ترجمه فارسی از این دیوان کم و انگشت شمار است.


شعر مختومقلی آیینه تمام نمای زمانه و مردم خویش است و هیچگاه نام را فدای نان نکرده و دیوان او علاوه برآنکه بازتاب آمال و اندیشه های اوست، بیانگر وضع اجتماعی و تاریخی قوم ترکمن بوده که اشعارش سرشار از مضامین گوناگون اجتماعی، سیاسی، عرفانی، اخلاقی، عشقی و قومی است.


مختومقلی، شاخص رفتار صحرایی و زبان صحراییان است، بی اعتباری جهان گذران و عشق، دو نوای اصیل و دلنشین شعرش است و فراغی آرزومند است که هیچ فردی گرفتار فقر و مسکنت نشود.


زبان ترکمن با نام و یاد او در جهان شهره بوده و به دلیل تلاشش برای احیای زبان و ادب اصیل ترکمن، بر او عنوان "پدر شعر ترکمن" یا "فردوسی شعر ترکمن" نام نهاده شد.


اینک 276 سال از سالروز مردی می گذرد که بزرگی کارش را به کار"دانته" در زبان ایتالیایی و کار " فردوسی" در زبان فارسی قیاس می کنند و روز به روز بر شیفتگان شعر و تفکرش افزوده می شود.
امروزه در مناطق ترکمن نشین و استان گلستان و خراسان شمالی کسی نیست که نام مختومقلی را نشنیده باشد و این شاعر کلاسیک بزرگ ترکمن چه در میان ترکمنها و چه ترکهای خراسان از احترام خاصی برخوردار است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1724.html )