عنوان خبر:تهيه و تامين بيش از 44 تن بذر پنبه
شنبه 23 بهمن 1389 - 20:52:52


رئيس موسسه تحقيقات پنبه كشور از تهيه و تامين بيش از 44 تن بذر پنبه براي كشاورزان خبر داد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان گلستان، علي جعفري‌مفيدي‌آبادي اظهار داشت: در سال 1389 بيش از 44 تن (معادل يك هزار و 100 كيسه) بذر پنبه رقم گلستان برنامه‌ريزي و توليد شده است كه با توجه به تقاضا و استقبال روزافزون كشاورزان لازم است برنامه‌هاي ويژه‌اي براي توليد و تامين بذر اين رقم در سال‌هاي آتي پيش‌بيني شود.
وي تصريح كرد: باتوجه به اهميت پنبه در صنايع نساجي و روغن كشي و همزمان با نياز روزافزون به ارقام جديد اصلاح شده و اهميت مديريت زراعي در افزايش عملكرد و پيشرفت علوم مختلف به ويژه در بخش نظارت تهيه بذور اصلاح شده ارقام تجاري و معرفي ارقام جديد پنبه و پروژه‌هاي پژوهشي و ساير تحقيقات كاربردي را اين موسسه برعهده دارد .
رئيس موسسه تحقيقات پنبه كشور افزود: رقم جديدي كه از گروه پنبه‌هاي الياف متوسط است و در سال 1388 نامگذاري و معرفي شده بنام رقم گلستان كه با استقبال بي‌نظير كشاورزان مواجه شده‌ايم.
جعفري‌مفيدي‌آبادي خاطرنشان كرد: اين رقم داراي برگ‌هاي كوچك‌تر و ارتفاع كمتر از رقم تجاري ساحل با قوزه‌هاي متوسط و زودرس است به طوري كه نسبت به رقم قبلي 20 تا 28 روز زودرس‌تر است.
وي اضافه كرد: رقم گلستان به دليل سازگاري عمومي بالا براي سيستم‌هاي كشت متعارف و همچنين كشت دوم محصولات مناسب است.
رئيس موسسه تحقيقات پنبه كشور گفت: اين رقم داراي پتانسيل عملكرد بالاي پنج تن در هكتار را داراست و علاوه بر آنها از خواص كيفي الياف مطلوب و همچنين اين رقم قدرت مانور كشاورزان را براي انتخاب زمان كشت پنبه را افزايش مي‌دهد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1743.html )