عنوان خبر:هاشمی باز هم موضع جنجالی گرفت
شنبه 23 بهمن 1389 - 21:11:54


آقای هاشمی رفسنجانی روز گذشته دقایقی در راهپیمایی 22 بهمن حاضر شد. وی البته اعتراض بخشی از راهپیمایان میلیونی تهران را هم شنید که همچون سال گذشته به برخی مواضع وی اعتراض کردند.



آقای هاشمی رفسنجانی یک روز پیش تر مصاحبه ای طولانی را با روزنامه جمهوری اسلامی انجام داده و در بخش هایی از آن سخنان جنجالی جدیدی را مطرح کرده است.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی، مسیح مهاجری، از سیاسیون نزدیک به آقای هاشمی است.

سخنان یکسان هاشمی و خاتمی

رئیس مجلس خبرگان در این مصاحبه ابتدا سخنانی را به صورت سربسته درباره قانون اساسی و آنچه "مردم ناراضی" نامید بیان کرد. وی گفته است: متاسفانه مشکلات داریم. از نظر اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی اسلامی. و خیلی چیزها را نمی‌توانیم بگوییم اسلامی است. از لحاظ مردم هم بالاخره بخشی از مردم ناراضی هستند. به هر دلیلی. حالا یا حقشان باشد یا نباشد. باید بهتر از این مردم را در صحنه نگه داریم. قانون اساسی هم باید بهتر از این مراعات بشود.
سید محمد خاتمی، از متهمان اصلی فتنه 88، هم چندین بار سخنانی مشابه این اظهارات آقای هاشمی را بیان کرده است. البته حدود یک ماه پیش آقای هاشمی و آقای خاتمی در فاصله کمتر از 24 ساعت از آنچه "تزئینی بودن رای مردم" نامیدند، ابراز نگرانی کردند.

دعوت از فعالان فتنه برای بازگشت به عرصه سیاسی

رئیس مجلس خبرگان در ادامه مصاحبه خود روشن می کند که منظورش از "قشر ناراضی" همان جریان فتنه 88 است. با این حال او از آنان دعوت کرده است که بدون هیچ شرطی به عرصه سیاسی کشور برگردند.
تاکنون مسئولان و فعالان سیاسی شروط بازگشت فعالان فتنه را "توبه" و "محاکمه" آنان دانسته اند.
آقای هاشمی حتی گفته است که وقتی فتنه گران به عرصه سیاسی کشور برگشتند نباید گذشته آنان و اقداماتی که علیه نظام و همسو با دشمن انجام داده اند به روی آن ها آورد: "من به این قشرناراضی توصیه‌ام این است که بیائید در صحنه. انقلاب مال آنها هم هست. همه بیایند. حتی آنهایی هم که در انقلاب نبودند، سهمی هم نداشتند بیایند. این کشور مال آنها هم هست. ما می‌خواهیم همه بیایند. ما الان آلترناتیوی برای وضع موجود نداریم. همین را باید حفظ بکنیم. با اصلاحات. با ترمیم‌هایی که لازم است انجام بدهیم. این طرف هم بعدها این را به رخ آنها نکشند که برای ما آمدند. همه به عنوان وظیفه ملی و انقلابی و اسلامی بیایند. راه‌پیمایی 22 بهمن متعلق به همه مردم ایران است. همین که به رخشان بکشند، دیدید اینجوری شد، دیدید آن طور شد، همین ممکن است موجب ریزش نیروها بشود. شرط حضور مردم این است که شماتت ها را کنار بگذارند."

تامل برانگیزترین جمله هاشمی

اما شاید تامل برانگیزترین جمله آقای هاشمی که هم اکنون بر کرسی ریاست مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه زده است، سخن گفتن وی از "آلترناتیو برای وضع موجود" باشد.
وی در شرایطی که در ادامه گفته است "اکثریت قاطع مردم خواهان نظام جمهوری اسلامی هستند"، درباره اینکه چرا از آلترناتیو برای نظام آن هم در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی سخن گفته، توضیحی نداده است.
البته به نظر می رسد اکثر راهپیمایان تهرانی از جزئیات مصاحبه آقای هاشمی بی اطلاع بودند چرا که رسانه ها تاکنون وقایع مصر و راهپیمایی 22 بهمن را در اولویت قرار داده اند و به محورهای جنجالی این سخنان آقای هاشمی ورود نکرده اند.

دو موضع گیری جنجالی دیگر هاشمی

رئیس مجلس خبرگان در ماه اخیر دو موضع گیری جنجالی دیگر هم اتخاذ کرده که وی را در معرض انتقادات بیشتری قرار داد است تا جایی که روحانیون مجلس در اعتراض به مواضع او دست به قلم شدند و در نامه ای اعتراضی از آقای هاشمی خواستند که از جریان فتنه اعلام برائت کند.
آقای هاشمی که تاکنون در برابر اقدامات جریان فتنه سکوت کرده است چند روز پیش نیز در دیدار چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان تاکید کرد: در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.
آقای هاشمی در نماز جمعه 26 تیرماه سال 88 که آخرین حضورش در نماز جمعه هم محسوب می شود، شرایط کشور را "بحرانی" توصیف کرد و خواستار آزادی متهمان بازداشت شده فتنه 88 و اجرای خواسته آنان شد.
او پیش از آن هم در یادداشتی درباره وقایع 19دی 56 از آنچه "توهین به علما و مراجع قم" خوانده، ابراز ناراحتی کرد.
در پاسخ به این موضع آقای هاشمی بود که منتقدان خواستار توضیح او درباره علت سکوت و مواضع مبهمش در برابر تحریف اندیشه ها و آرمان ها امام خمینی(ره) از جمله در روز قدس و 13 آبان سال گذشته، هتک حرمت امام راحل در 16 آذر ماه 88 و نیز توهین های مکرری که جریان فتنه در محافل سیاسی و رسانه ای خود به مقدسات، حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید کرده، شدند.

انتقادات به آقای هاشمی از نامه جنجالی وی به رهبر معظم انقلاب و روزهای آغازین فتنه 88 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. وی تاکنون پاسخی به درخواست منتقدان برای اصلاح مواضعش نداده است.

رجانيوز



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1754.html )