عنوان خبر:صنعت و معدن نوپاي استان گلستان نيازمند توجه وحمايت
يكشنبه 24 بهمن 1389 - 18:53:58


در حاليكه با انتزاع گلستان از مازندران و رفع قانون محدوديت استقرار صنايع در استانهاي شمالي، اقدامات گسترده اي در بخش صنعت و معدن اين استان صورت گرفته اما هنوز نمي توان سيمايي درست از آينده اين بخش ترسيم كرد.



به گزارش خبرنگار ايرنا، براساس آمارهاي ارائه شده از سازمان صنايع و معادن، مسئولان اقتصادي و ارشد گلستان، در حال حاضر اين استان، رتبه 27 صنعتي را در كشور دارد و در زمره استانهايي است كه از نظر توسعه صنعتي و معدني، شاخص هاي مطلوبي ندارد.
نبود نقشه راه و يا به عبارتي سند چشم انداز و راهبرد، فراهم نبودن زيرساختهاي لازم، وجود قوانين دست و پاگير، عدم حمايتهاي لازم از سرمايه گذاران داخلي و خارجي و ايجاد نشدن جاذبه هايي براي جذب سرمايه گذاران خارجي از دلايلي است كه روند رشد صنعت و معدن را در استان با كندي مواجه كرده است.
همچنين، سرمايه گذاري نكردن بر روي صنايع بزرگ، نبود مركزي واحد و عدم هماهنگي بين دستگاههاي اجرايي جهت تسهيل در امور سرمايه گذاران و نياز به نوسازي و بازسازي صنايع موجود به عنوان بخشي ديگر از عوامل مهم توسعه نيافتگي صنعتي و معدني اين استان طي سالهاي گذشته و اكنون مطرح مي شود.
توسعه نيافتن صنايع و معادن در استاني كه به مينياتوري از ايران معروف شده و سرشار از مواهب طبيعي و جغرافيايي است و سهم قابل توجهي از كشاورزي كشور را داراست، موضوعي است كه نيازمند توجه و نگرش جدي مسئولان و نمايندگان مجلس به اين بخش مي باشد.
اين در حالي است كه با رونق بخش صنعت و معدن گلستان طي سالهاي آينده، ديگر شاهد خروج و مهاجرت نيروهاي انساني آن به استانهاي همجوار نخواهيم بود، زيرا كه اين خود مي تواند زمينه ساز مشكلات اجتماعي و فرهنگي متعددي باشد.
نماينده مردم علي آباد در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: با وضعيت موجود، جز اينكه در يك حركت بطئي و كند به پيش رويم، اميدوار به تحول صنعت استان نخواهيم بود.
'اسداله قره خاني' به خبرنگار ايرنا افزود: در صورتي كه ستاد معين استان كه مديريت، برنامه ريزي و سرمايه گذاري در اين بخش را بر عهده دارد، بتواند اقدامات شايسته اي انجام دهد، مي توان به آينده اين بخش در استان اميدوار بود.
وي با بيان اينكه سند آمايش استان در حال تدوين است، ادامه داد: انتظار است كه صنايع موجود از مشكلات عديده نجات يابند، صنايع پر اشتغال وارد استان شوند و نگاه جديد به صنعت پنبه استان داشت و آنها را نوسازي و بازسازي كرد.
قره خاني همچنين گفت: استفاده از مشاوران قدر استان نيز مي تواند به توسعه اين بخش كمك كند و در عين اينكه اراده جمعي قوي در استان وجود دارد، نمايندگان مجلس نيز با تمام وجود از اين بخش حمايت مي كنند.
سرپرست سازمان صنايع و معادن گلستان، سرمايه گذاريهاي فعلي بخش صنعت استان را، حدود 750 ميليارد تومان و اشتغال آن را بالغ بر 18 هزار نفر عنوان كرد و گفت: اين بخش مهم اقتصادي داراي شاخص هاي توسعه صنعتي مناسب در مقايسه با كشور نيست.
'حسين طلوعيان' در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: دلايل عمده آن عدم سرمايه گذاريهاي صنعتي، عدم آماده سازي زيرساختهاي بخش صنعت در سنوات گذشته بوده كه فاصله بين رشد و توسعه صنعتي اين استان را با ساير استانها و حتي با استانهاي شمالي زياد كرده است.
وي ادامه داد: هر چند كه در چند سال اخير بويژه بعد از سال 84 همزمان با روي كار آمدن دولت نهم و در ادامه، دولت دهم، افزايش قابل ملاحظه اي در تعداد و ميزان سرمايه گذاريهاي صنعتي و معدني استان انجام شده است اما همچنان در مقام مقايسه، جايگاه صنعتي استان درخور پتانسيل ها و امكانات بالقوه آن نمي باشد.
طلوعيان اظهارداشت: در 10 ماهه سال 89 با توجه به رشد سرمايه گذاري صنعتي بالغ بر 270 ميليارد تومان و بهره برداري از معادن جديد، نشان دهنده تحولي در جايگاه صنعتي استان بوده است.
دبير ستاد هماهنگي صنايع و معادن گلستان تصريح كرد: اين تحول به نحوي است كه شاخص سرمايه گذاري 10 ماهه سال جاري گلستان در مقايسه با ساير استانهاي كشور ارتقاي قابل توجهي در رتبه داشته است و همچنين ميزان ظرفيت استخراج مواد معدني در استان به بيش از سه برابر ظرفيت سال گذشته ارتقا يافته است.
مهندس طلوعيان گفت: در زمينه اشتغال صنعتي و معدني نيز، سازمان صنايع و معادن استان تعهد ايجاد يكهزار و 644 شغل جديد در سال 89 را داشته كه تاكنون بالغ بر دو هزار و 200 شغل ناشي از احداث واحدهاي جديد و تكميل ظرفيت اشتغال واحدهاي قديمي در استان به ثبت رسيده است.
وي افزود: بالغ بر دوهزار نفر از اين اشتغال ها مربوط به اشتغال هاي به وقوع پيوسته در سال 89 مي باشد.
اين مقام مسئول در گلستان، عامل اصلي رشد شاخص هاي صنعتي استان بويژه در بخش سرمايه گذاري را، به بهره برداري رسيدن واحدهاي صنعتي بزرگ صنعتي و در راس آنها سيمان پيوند گلستان بيان كرد.
به گفته طلوعيان، اين امر بيانگر اين واقعيت است كه تداوم سرمايه گذاريهاي بزرگ مقياس طي سالهاي آينده در استان مي تواند نويد بخش اين موضوع باشد كه جايگاه و رتبه صنعتي استان به فضل پروردگار ارتقا پيدا مي كند.
رئيس خانه صنعت و معدن استان گلستان گفت: در حال حاضر بسترهاي لازم براي توسعه صنعتي استان فراهم است و فقط نيازمند عزمي استاني براي ارتقاي اين بخش هستيم.
'رمضان بهرامي' نيز در مصاحبه با خبرنگار ايرنا افزود: با مطالعه دقيق موقعيتهاي اقليمي و طبيعي و به روز رساني شرايط مكاني و زماني استقرار صنايع در استان مي توان اين بسترها و مطالعات را بالفعل نمود.
وي ادامه داد: استان گلستان ويژگيهاي مناسبي جهت استقرار صنايع در شهركهاي صنعتي دارد به طوري كه در كمترين شعاع شهركها مي توان يك يا دو واحد صنعتي را مشاهده كرد.
بهرامي كه خود از صنعتگران موفق و برتر استان است، گفت: شرايط بخش شمالي و وجود تنوع محصولات كشاورزي نيز از مزيتهاي ديگر استان براي استقرار صنايع مختلف از جمله صنايع تبديلي مي باشد.
وي افزود: خانه صنعت و معدن رسالت سنگيني در توسعه صنعتي و معدني استان برعهده دارد و برهمين اساس هيئت مديره جديد اين نهاد با قبول مسئوليت، طي مدت دو ماه توانست فعاليتهاي بسيار ارزنده اي را در اين راستا انجام دهد.
بهرامي، فعال سازي كميسيونهاي تخصصي خانه صنعت و معدن و به روزرساني آنها را در رشته هاي مختلف صنعتي از اقدامات خانه صنعت و معدن استان با روي كار آمدن هيئت مديره جديد بيان كرد و گفت: مي توان ادعا كرد كه در آينده اي نزديك، فرصتها، مزيتها و چالشهاي تخصصي بخش صنعت، به روز، آماده ارائه به صنعتگران ، فعالان اقتصادي و صاحبان ايده و طرح مي باشد.
وي افزود: برقراري تعامل مناسب و سازنده با دستگاههاي اجرايي مرتبط با بخش صنعت از ديگر اقدامات اين نهاد طي اين چند مدت بوده و دستگاههاي اجرايي نيز براساس رهنمودهاي استاندار، صنعت و اشتغال را مقدم بر همه كارها دانسته و همكاري بسيار مناسبي با اين مجموعه داشته اند.
بهرامي، دعوت از چندين صاحب نظر صنعتي و معدني و ميزباني دو معاونت وزير صنايع را از ديگر اقدامات اين نهاد بيان كرد و گفت: بناست با همت و حمايت مسئولان استانداري و شخص استاندار، شرايط استقرار صنايع بزرگ كه زيرشاخه هاي آن چندين واحد صنعتي كوچك را تغذيه مي كند، در استان فراهم شود.
وي گفت: هم اينك استقرار صنايع مادري كه بتواند صنايع كوچك را تحت پوشش قرار دهد از طريق شركتهاي مشاوره اي در حال مطالعه است و در آينده اي نزديك به اطلاع هم استانيها خواهد رسيد.
بهرامي، خانه صنعت و معدن را، پايگاه اجتماعي صاحبان صنايع دانست و گفت: از تمام ظرفيتهاي آن براي حمايت و كمك به صنايع استان استفاده خواهد شد.
وي افزود: تاكنون در صورت بروز مشكل در هر يك از واحدهاي صنعتي استان، اعضاي هيئت رئيسه اين خانه با حضور در محل واحد در جهت رفع آن اهتمام ويژه ورزيده اند.
بهرامي متذكر شد: خانه صنعت و معدن در هر لحظه، مشكلات واحدهاي صنعتي و معدني استان را، رصد و با هماهنگي و همكاري دستگاههاي اجرايي براي رفع آنها اقدام مي كند، بطوريكه چندين جلسه با حضور معاونت برنامه ريزي استانداري در واحد هاي مختلف توليدي و صنعتي برگزار شده و براي حل مشكلات واحدهاي فوق اقدام شده است .
وي يادآورشد: در اين جلسات، مديران سازمانها و ‌استانهاي مرتبط با مشكلات حضور داشتند كه جاي تقدير و تشكر دارد زيرا كه اين مورد در استان سابقه كمي ندارد .
رئيس خانه صنعت و معدن گلستان همچنين اعلام كرد: اين نهاد براي واحدهايي كه درگذشته دچار مشكل و عارضه شدند، بسته حمايتي را تعريف نموده و براي واحدهايي كه ماشين آلات مناسب با توليد ندارند و يا داراي مشكلات مديريتي و سرمايه در گردش هستند، راهكارهايي كارشناسي و متناسب، آماده ارائه دارد.
بهرامي در پايان از تمام صاحبان صنعت استان كه خواهان بازسازي، تكميل خط توليد، ايجاد واحد توليدي، صنعتي، مشاوره اي و خدماتي هستند، درخواست نمود ايده و طرح خود را به اين خانه ارائه نمايند تا شرايط سهل تري براي اجراي آن، مهيا شود و حمايت همه جانبه از درخواستهاي آنان صورت گيرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1757.html )