عنوان خبر:حمايت‌هاي مالي از تاسيسات گردشگري گلستان
سه شنبه 26 بهمن 1389 - 22:31:23


معاون عمراني استاندار گلستان از حمايت‌هاي مالي از تاسيسات گردشگري استان خبر داد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان، عبدالرضا دادبود در جلسه كارگروه گردشگري اين استان اظهار داشت: در راستاي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و با توجه به فعاليت تعداد قابل توجه واحدها و تاسيسات گردشگري در استان گلستان، از اين تاسيسات گردشگري حمايت‌هاي لازم به عمل خواهد آمد.
وي افزود: با توجه به همگام بودن نظام و دولت در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، اين طرح در حوزه‌هاي مختلف به خوبي اجرايي شده كه اين نشان‌دهنده بلوغ فكري جامعه است.
وي با اشاره به وفق دادن ظرفيت‌ها با اين طرح و مديريت منابع، تصريح كرد: رونق صنعت گردشگري نيز با حمايت‌ها و مديريت تاسيسات اين صنعت و همچنين افزايش سطح درآمد مردم محقق خواهد شد.
معاون عمراني استاندار گلستان همچنين افزود: نظر به فرارسيدن ايام پيك مسافر و با توجه به رونق تاسيسات گردشگري گلستان دراين ايام، تعلق سبدهاي حمايتي دولت و كمك هزينه‌هاي سوخت، برق، آب، گاز و....اين تاسيسات در راستاي اجراي طرح هدفمندسازي يارانه‌ها در حال پيگيري است، تا مالكان اين تاسيسات متضرر نشوند.
دادبود با اشاره به فعاليت واحدهاي غيرمجاز گردشگري در اين استان، تصريح كرد: زمينه‌اي فراهم مي‌شود تا واحدهاي غيرمجازي كه داراي ساختمان مناسب هستند، با طي مراحل قانوني و طرح پرونده در كميته فني مورد بررسي قرار گرفته و در صورت دريافت پايان كار فعاليت كنند.
رئيس شوراي بافت تاريخي گرگان همچنين افزود: لازمه حضور در بافت ايجاد زيرساخت‌هاي لازم در اين بافت تاريخي و حفظ و احياي اين بافت و مقاوم‌سازي بناها است.
دادبود به همكاري دستگاه‌هاي دولتي براي حفظ اين بناها اشاره داشت و خاطرنشان كرد: حفظ و بازسازي اين بافت نيازمند اعتبارات و همكاري مالكان اين بناها است.
وي همچنين به تپه بازگير مينودشت به عنوان ظرفيت خوب استان اشاره داشت و گفت: با توجه به اينكه اين تپه به عنوان تورنگ‌تپه دوم ذكر شده، احداث موزه باستان‌شناسي در اين استان ضروري است و اعتبارات ايجاد اين موزه و همچنين مرمت اشياي مكشوفه از كاووش‌هاي تپه باستاني بازگير پيگيري خواهد شد.
معاون عمراني استاندار گلستان ضمن اشاره به ثبت جهاني برج قابوس‌گنبد به عنوان اولين بناي ثبتي شمال كشور در يونسكو و استفاده از ظرفيت‌هاي استان و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري، اظهار اميدواري كرد: در آينده شاهد افزايش حضور گردشگران داخلي و خارجي در اين استان باشيم.
دبير كارگروه گردشگري گلستان و دبيرستاد دائمي تسهيلات و سفرهاي استان گلستان نيز در اين جلسه با اشاره به آغاز فعاليت ستاد تسهيلات سفرهاي گلستان گفت: جلسات اين ستاد درحال برگزاري است و برنامه‌هاي كميته ‌ده‌گانه اين ستاد به دبيرخانه اين ستاد ارسال شده است.
فريدون فعالي همچنين به فعاليت 87 واحد غيرمجاز گردشگري در اين استان اشاره داشت و افزود: در صورت فراهم شدن شرايط و دريافت پروانه و استعلامات توسط اين واحدها و با همكاري دستگاه‌ها، اين تاسيسات گردشگري كه بدون مجوز فعاليت مي‌كنند ساماندهي خواهند شد.
وي به بيمه هنرمندان اشاره كرد و گفت: 745 هنرمند و صنعتگر صنايع دستي اين استان با دريافت كارت مهارت فني و حرفه‌اي، براي بيمه شدن به تامين اجتماعي معرفي شده‌اند.
فعالي يادآور شد: 25 هتل و ميهمانپذير در اين استان در حوزه سرمايه‌گذاري گردشگري در دست ساخت است كه تاكنون مبلغ 100 ميليارد تومان مصوبه تأييد و از تسهيلات بانكي بهره برده‌اند و 260 ميليارد تومان ديگر آن نيز در صف بهره‌مندي از اين تسهيلات است.
وي خاطرنشان كرد: با راه‌اندازي اين تاسيسات گردشگري در استان گلستان، يك هزار و 323 شغل ايجاد خواهد شد.
دبيركارگروه گردشگري اين استان همچنين در خصوص مرمت بناهاي بافت قديم گرگان و اهميت تك بناهاي باارزش اين بافت،تصريح كرد: با توجه به محدوديت منابع براي مرمت بناهاي بافت قديم گرگان با عرصه 160 هكتاري و صرف زمان زياد براي اين مرمت، طي بخش نامه‌اي در صورت همكاري و مشاركت مالكان بناهاي قديمي، 50 درصد هزينه‌هاي مرمت پرداخت خواهد شد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان به كشف 500 شي تاريخي در كاوش‌هاي تپه بازگير و صرف هزينه‌اي بالغ بر 70 ميليون تومان در اين كاوش اشاره داشت و افزود: اين محوطه تاريخي با اين مجموعه فلزي بي‌نظير مكشوفه، مي‌تواند به عنوان يك مركز بازديد و جذب گردشگر داخلي و خارجي به شمار رفته و تمدن ديرينه اين سرزمين را معرفي كند.
وي دراين راستا بر ايجاد يك موزه باستان‌شناسي در استان و حفظ اشياي مكشوفه اين كاوش و همچنين چاپ كتاب اين كاووش تاكيد داشت و گفت: هزينه مقدماتي براي مرمت و حفظ اشياي مكشوفه حدود يك ميليارد و 250 ميليون تومان برآورد شده و 60 ميليون تومان نيز براي باقي امور اين كاووش مورد نياز است.
فعالي اظهار اميدواري كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گفته در سال 1390 و اجراي اولويت‌هاي گردشگري اين استان، شاهد رشد و شكوفايي صنعت گردشگري در نگارستان ايران باشيم.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1844.html )