عنوان خبر:نياز به 12 میلیارد ریال برای ایجاد موزه باستانی شناسی گلستان
سه شنبه 26 بهمن 1389 - 22:41:39


مدیرکل میراث فرهنگی گلستان گفت:
12 میلیارد و 500 میلیون ریال برای مرمت اشیای مکشوفه و ایجاد موزه باستانی شناسی در استان نیاز است.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، فریدون فعالی عصر سه شبه در حاشیه ستاد گردشگری استان افزود: هزینه مقدماتی برای مرمت و حفظ اشیای مکشوفه حدود یک میلیارد و 250 میلیون تومان برآورد شده و 60 میلیون تومان نیز جهت باقی امور این کاوش مورد نیاز است.

وی  به کشف 500 شی تاریخی در کاوش های تپه بازگیر و صرف هزینه ای بالغ بر 70 میلیون تومان دراین کاوش اشاره کرد و افزود: این محوطه تاریخی با این مجموعه فلزی بی نظیر مکشوفه، می تواند به عنوان یک مرکز بازدید و جذب گردشگر داخلی وخارجی به شماررفته و تمدن دیرینه این سرزمین را معرفی کند.

وی دراین راستا بر ایجاد یک موزه باستان شناسی در استان و حفظ اشیای مکشوفه این کاوش و همچنین چاپ کتاب این کاوش تاکید کرد.
تپه بازگیر در روستایی به همین نام در بخش مرکزی و در چهارکیلومتری شمال شهرستان مینودشت و در 103 کیلومتری شرق شهرستان گرگان مرکز استان گلستان قرار دارد.

این تپه تقریباً به شکل بیضی است و محور آن شمالی جنوبی و کمتر از دو هکتار بوده و به شماره 3547 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چندی پیش مجموعه ای از اشیای فلزی شامل بیش از 500 قلم شیِِء مربوط به 1800 سال قبل از میلاد در یک لایه باستان شناختی در کاوشهای تپه بازگیر مینودشت کشف شده است.

اشیای فلزی ازجنس مس اعم از ابزارجنگی، ادوات کشاورزی، طغارهای بزرگ و لوله دارو است که درکاوش های اخیر تپه بازگیر مینودشت کشف شده و همگی مربوط به 1800 سال قبل از میلاد است.

این اشیای کشف شده شباهت هایی به اشیای مکشوفه از تورنگ تپه دردشت گرگان وتپه حصار دامغان و برخی ازمحوطه های ترکمنستان وتاجیکستان دارد که نشانی از ارتباط دشت گرگان با دشت های آسیای مرکزی است.

درلایه اول کاوش، آثاری از دوران اشکانی، بقایای قلعه بزرگی با خشت های 37 در37 در12 به دست آمد که مشابه آن در تورنگ تپه دیده شده بود و نمونه دیگری نیز درنرگس تپه کشف شده بود، همچنین ظروف سفالی خاکستری و قرمز نیز براساس نتایج کربنات 14 به دست آمد که تاریخ 300 سال قبل از میلاد را نشان می دهد.

درلایه بعدی کاوش نیز ظروف پایه داری از آثار دوره هخامنشی به دست آمد که مشابه آن برای اولین بار دراستان گلستان درشمال شهرستان آق قلا به دست آمده بود.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1851.html )