عنوان خبر:كاشت 9 هزار اصله نهال در شهر گرگان
چهارشنبه 27 بهمن 1389 - 23:23:19


مسئول فضاي سبز شهرداري گرگان گفت:
9 هزار اصله درخت ديگر به منظور حفظ پوشش و تراكم گياهي و توسعه درختكاري شهري در معابر شهر گرگان كاشته مي‌شود.



موسي‌الرضا صفري امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: با توجه به اينكه وجود درختان در سطح شهر در جذب انواع آلاينده‌هاي محيطي همچون گرد و غبار، نورهاي مزاحم و كاهش ميزان روان آب و ترشح مواد معطر در فضا موثر است واحد فضاي سبز شهرداري گرگان كاشت 9 هزار اصله انواع درخت‌هاي برگ نو، زيتون، چنار، توري، نارنج را در دستوركار قرار داده است.
وي افزود: هم‌اكنون اين درختان در حاشيه معابر اصلي همچون ولي عصر (عج)، خيابان امام خميني(ره)، شهيد بهشتي و جمهوري در حال انجام است.
صفري با بيان اينكه اين اقدام براي شهرداري بالغ بر 750 ميليون ريال اعتبار در برداشته از شهروندان خواست تا در حفظ و نگهداري اين درختان كه قطعا باعث سر سبزي شهر و آرامش روحي و رواني آنان مي‌شود، شهرداري را ياري كنند.
مسئول فضاي سبز شهرداري گرگان گفت: واحد فضاي سبز شهرداري گرگان با محلول‌پاشي بر روي درختان نارنج سطح شهر، درختان را در مقابل آفات ايمن مي‌كنند.
وي ادامه داد: سازگاري اقليمي شهر گرگان و تمايل عمومي شهروندان به كاشت و پرورش درختان مركبات به ويژه نارنج باعث توسعه اين درختان در سطح شهر شده است با وجود شرايط آب و هوايي مساعد براي كاشت اين‌گونه از درختان زمينه براي ظهور انواع آفات گياهي به خصوص شپشك، شته و كنه هاي گياهي فراهم است.
صفري گفت: اين آفات با استفاده از شيره‌هاي گياهي باعث ضعف عمومي گياه و زردي و در صورت عدم كنترل باعث خشكيدگي آن مي‌شود.
مسئول فضاي سبز شهرداري گرگان افزود: ضمن اينكه اين آفات باعث ترشح شيره گياهي به سطح خارجي اندام‌هاي گياه و جذب پاتوژن‌هاي قارچي و ظهور دوده‌هاي سياه رنگ وي شاخه‌ها و برگ‌ها را موجب مي‌شود.
صفري گفت: با توجه به اين موارد مديريت كنترل آفات فضاي سبز شهرداري مانند دوره‌هاي گذشته با هماهنگي كارشناسان كنترل آفات اقدام به محلول‌پاشي زمستاني (روغن ولك) بر روي درختان نارنج و ساير گياهان ميزبان آلوده به انواع شپشك كرده است.
وي اضافه كرد: در سطح معابر و مكان‌هاي عمومي شهر گرگان طبق آخرين آمار سال 1388 حدود 46 هزار اصله درخت نارنج وجود دارد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1883.html )