عنوان خبر:بهره مندی 69 درصد روستاهاي گلستان از آب شرب
پنجشنبه 28 بهمن 1389 - 23:17:48


مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان گفت:
درصد بهره‌مندي روستاييان از آب شرب در اين استان به 31,69 درصد رسيد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، عليرضا خواستار صبح امروز در نشست مشترك آب و فاضلاب روستايي با مركز بهداشت شهرستان گرگان اظهار داشت: اين درحالي است كه ميانگين بهره‌مندي روستاييان از آب شرب در كشور حدود 77 درصد است.
به گفته وي با تخصيص اعتبار تعداد110 هزار نفر از آب شرب بهداشتي و سالم در روستاها بهره‌مند خواهد شد.
خواستار سيماي منابع آبي زيرزميني استان گلستان را در سه بخش قابل تقسيم دانست و خاطرنشان كرد: نوار شمالي يا بخش‌هاي دشت استان كه داراي سفره‌هاي آبي زيرزميني خيلي فقير بوده و بعضا داراي آب‌هاي شور است.
وي ادامه داد: سفره‌هاي زيرزميني نوار مياني اگرچه از نظر كمي منـاسب است اما به دليل استقرار صنايع و تاسيسات آلاينده در اين ناحيه از نظر كيفيت مناسب نيست و برخي از چاه‌ها داراي آلودگي‌هايي هستند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان نوار جنوبي استان را تنها ناحيه بهره‌مند از سفره‌هاي آبي زيرزميني بسيار غني و با كيفيت دانست.
خواستار با اشاره به وضعيت تاسيسات آبرساني، روستاهاي گلستان را از نظر برخورداري از اين تاسيسات در سه سطح قابل تقسيم دانست و افزود: سطح يك شامل روستاهايي است كه 100 درصد از تاسيسات سالم آب برخوردار هستند.
به گفته وي در حال حاضر 571 روستا با جمعيتي معادل 511 هزار و 200 نفردر رديف روستاهاي سطح يك قرار دارند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان اظهار داشت: همچنين روستاهايي كه كمتر از 30 درصد تاسيسات آبرساني آن دچار مشكل باشد در رديف روستاهاي سطح دو استان قرار مي‌گيرند.
وي گفت: تعداد روستاهاي رديف دو در استان 246 روستا بوده و جمعيتي معادل 282هزار و 434 نفر را در بر مي‌گيرند.
خواستار اضافه كرد: روستاهاي سطح سه استان نيز شامل روستاهايي است كه 30 تا 70 درصد تاسيسات آبرساني آنها با مشكل مواجه باشد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر 157 روستاي اين استان با جمعيت 53 هزار و 983 نفر در رديف روستاهاي سطح سه جاي دارند.
وي يادآور شد: از مجموع 157 روستاي سطح سوم، 45 روستا به طور كامل فاقد آب و 112 روستا نيز داراي تاسيسات فرسوده و حداكثر داراي شير برداشت عمومي هستند.
به گفته خواستار عمده روستاهاي سطح سه به ترتيب در شهرستان‌هاي گنبدكاووس، مراوه‌تپه و كلاله قرار دارند.
وي خاطرنشان كرد: از مجموع 45 روستاي فاقد آب 11 روستا در ايام‌الله دهه مبارك فجر امسال از آب شرب سالم و بهداشتي برخوردار شدند.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان گلستان با بيان اينكه فعاليت‌هاي اين شركت بر چهار محور افزايش بهره‌وري، سرعت در اجرا، شفاف‌سازي و كاهش هزينه‌ها استوار شده است، تاكيد كرد: با توجه به نزديك شدن سال نو و افزايش درجه دما، اقامت و عبور مسافرين نوروزي از استان گلستان اين شركت آمادگي لازم براي مرتفع كردن مشكلات احتمالي و كنترل كيفيت آب به طور مستمر را داراست.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1918.html )