عنوان خبر:گلستان پل صادرات و واردات ترکمنستان
پنجشنبه 28 بهمن 1389 - 23:19:22


استاندار گلستان وجود دریای خزر را به عنوان مرز مشترک آبی جهت تردد و مراودات دریایی و موقعیت استان به عنوان پلی برای صادرات و واردات کشور جمهوری ترکمنستان به سراسر نقاط کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس برشمرد.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، جواد قناعت پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار با ساتلیق ساتلیکوف استاندار بالکان از کشور جمهوری ترکمنستان، بر روابط گسترش بیشتر دو استان گلستان و بالکان و نیز کشور ایران و ترکمنستان تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به وجود راه آهن و جاده های ترانزیتی که  نقش مؤثری در روابط دوکشور دارد و اهمیت آن را افزایش می دهد افزود: در تردد و مراودات دریایی پیشینه تاریخی در بندر حسنقلی ترکمنستان - گمیش تپه گلستان وجود داشته است.

استاندار گلستان اظهار داشت: وجود ذخایر موجود در دریای خزر اعم از محصولات شیلاتی و نفتی زمینه را برای استفاده مشترک و مطلوب و حفظ آن ذخایر فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دارا بودن اشتراکات کشاورزی  به ویژه در کشت پنبه که استان گلستان بعنوان مرکز طلای سفید بوده و یکی از محصولات عمده کشاورزی ترکمنستان نیز پنبه است در این زمینه نیز احداث کارخانجات مشترک وبحث وتبادل فنی و همکاری مشترک در تکنولوژی احیای پنبه وبازاریابی نیز ضروری به نظر می رسد.

قناعت همچنین وجود مشترکات قومی، مذهبی، ملی و تاریخی فی مابین کشور ترکمنستان و استان گلستان در ایجاد و توسعه صنایع دستی و محصولات بومی موثر برشمرد.

اسب اصیل ترکمن احیا می شود

استاندار گلستان همچنین در زمینه تربیت بدنی نیز ایجاد مرکز پرورش اسب، برگزاری مسابقات اسبدوانی، احیای اسب اصیل ترکمن، فعال سازی کشتی محلی (گورش ) و ... مجال همکاری گسترده وجود دارد حائز اهمیت دانست.

وی تاکید کرد: صمیمیت و برادری موجود در روابط هموطنان فارس و ترکمن در این استان الگوی بسیار قابل قبولی برای تمامی ملتها و کشورهای دنیا با تنوعات فرهنگی ، قومیتی و مذهبی است.

وی با اشاره به  سوابق تجاری کشورمان با کشور ترکمنستان و ارتباط بسیار خوب بخش خصوصی و دولتی این استان با استان بالکان خاطرنشان کرد:  اعزام و پذیرش هیئتهای رسمی و تجاری و سفر جنابعالی  و همراهان به استان گلستان  باعث گسترش هرچه بیشتر روابط بین استان و دو کشور دوست ایران و ترکمنستان خواهد شد.

قناعت همچنین یاد آور شد: این تعامل دوجانبه میان دو کشور می تواند در توسعه روابط گلستان و ترکمنستان نقش مؤثری داشته باشد و از آنجایی که گلستان رتبه برتر تولید دانه های روغنی در کشور را دارد این استان آماده همکاری برای توسعه باغات زیتون و کشت گلخانه ای است.

استان گلستان با مساحت بیش از دو میلیون کیلومتر مربع، از سمت شمال با کشور جمهوری ترکمنستان دارای 438 کیلومتر مرز مشترک خشکی و آبی است.




این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1920.html )