عنوان خبر:تاكيد استاندارگلستان برگسترش روابط با استان بالكان تركمنستان
پنجشنبه 28 بهمن 1389 - 23:19:57


استاندار گلستان روز پنجشنبه در ديدار با ساتليق ساتليكوف استاندار بالكان جمهوري تركمنستان، بر روابط بيشتر و گسترش آن در بين دو كشور و بخصوص استانهاي گلستان و بالكان تاكيد كرد.



مهدس 'جواد قناعت' در اين ديدار كه اعضاي هيئت همراه استاندار بالكان نيز حضور داشتند در سخناني گفت: وجود درياي خزر به عنوان مرز مشترك آبي بين استان گلستان و كشور تركمنستان جهت تردد و مراودات دريايي و نيز موقعيت استان بعنوان پلي براي صادرات و واردات جمهوري تركمنستان به سراسر نقاط ايران و حتي كشورهاي حوزه خليج فارس نقش موثري در گسترش اين روابط دارد.
استاندارگلستان در ادامه با اشاره به وجود راه آهن و جاده هاي ترانزيتي كه نقش مؤثري را در روابط دوكشور ايفا مي نمايد، افزود : در تردد و مراودات دريايي پيشينه تاريخي نيز بين دول كشور از طريق بندر حسنقلي تركمنستان – گميش تپه گلستان وجود داشته است.
قناعت اظهار داشت: وجود ذخاير موجود در درياي خزر نيز اعم از محصولات شيلاتي و نفتي زمينه را براي استفاده مشترك و مطلوب و حفظ آن ذخاير فراهم نموده است.
وي با بيان اشتراكات دو منطقه در بخش كشاورزي بويژه دركشت پنبه كه استان گلستان بعنوان مركز طلاي سفيد بوده و يكي از محصولات عمده كشاورزي تركمنستان نيز پنبه مي باشد، گفت: در اين زمينه احداث كارخانجات مشترك ،تبادل فني و همكاري مشترك در راستاي تكنولوژي احياي پنبه وبازاريابي ضروري به نظر مي رسد.
قناعت همچنين وجود مشتركات قومي – مذهبي و تاريخي في مابين كشور تركمنستان و استان گلستان را در ايجاد ، توسعه و گسترش صنايع دستي و محصولات سنتي و بومي موثر برشمرد.
استاندار گلستان در ادامه با اشاره به توانمنديها در بخش ورزش وتربيت بدني نيز، ايجاد مركز پرورش اسب ، برگزاري مسابقات اسبدواني ، احياي اسب اصيل تركمن ، فعال سازي كشتي محلي (گورش ) را در گسترش فرصتهاي همكاري حائز اهميت دانست.
وي تاكيد كرد: صميميت و برادري موجود در روابط هموطنان فارس و تركمن در اين استان الگوي بسيار قابل قبولي براي تمامي ملتها و كشورهاي دنيا با تنوع فرهنگي ، قوميتي و مذهبي است.
قناعت همچنين با اشاره به سوابق تجاري كشور ايران با كشور تركمنستان و ارتباط خوب بخش خصوصي و دولتي استان گلستان با استان بالكان ياداور شد: اميدواريم اعزام و پذيرش هيأت هاي رسمي و تجاري و سفر استاندار بالكان و همراهان به گلستان باعث گسترش هرچه بيشتر روابط بين استان و دو كشور دوست ايران و تركمنستان شود.
وي اضافه كرد: تعامل دوجانبه ميان دو كشور مي تواند درتوسعه روابط گلستان و تركمنستان نقش مؤثري داشته باشد و از آنجايي كه گلستان رتبه برتر توليد دانه هاي روغني در كشور را دارد اين استان آماده همكاري براي توسعه باغات زيتون و كشت گلخانه اي نيز مي باشد.
به گزارش ايرنا استان گلستان در شمال ايران از سمت شمال با كشور تركمنستان داراي 438 كيلومتر مرز مشترك خشكي و آبي است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1924.html )