عنوان خبر:استانداربالكان خواستارهمكاري ايران در بخش راهسازي تركمنستان
پنجشنبه 28 بهمن 1389 - 23:20:28


استاندار بالكان كشور تركمنستان گفت:
كشور ايران در راهسازي موفق بوده و وضعيت مناسبي دارد و ما تمايل داريم شركت هاي ايراني ما را در ساخت جاده و راه كمك كنند.



به گزارش ايرنا 'ساتليق ساتليكوف' روز پنجشنبه در نشستي با استاندار گلستان در گرگان اظهارداشت: رئيس جمهوري تركمنستان به ارتباط با ساير كشورها به ويژه ايران توجه ويژه اي دارد.
كشور تركمنستان از 5 استان تشكيل شده كه بالكان به مركزيت شهر بالكان آباد از بزرگترين آنها مي باشد.
به گفته وي، رئيس جمهور تركمنستان درمدت 4 سال تصدي خود سياستهاي خوبي را در راستاي گسترش شهرها صورت داده است.
استاندار بالكان در ادامه با اشاره به ويژگيهاي خاص كه بالكان نسبت به ساير استانهاي كشور تركمنستان دارد ،افزود: نزديكي به دريا ، دشت ، اقليم و طبيعت خاص بالكان را از ساير استانهاي اين كشورمتمايز كرده است.
ساتليكوف با بيان اينكه دوكشور مي توانند مراودات صنعتي زيادي با هم داشته باشند ،ادامه داد: صنعت و صنايع تبديلي از مهمترين شاخصه هاي استان بالكان هستند و در كنار آنها صنايع كوچك همچون توليد يد نيز در اين منطقه وجود دارد.
وي ياد آورشد: دومركز پتروشيمي هم در اين استان وجود دارد و پنبه يكي از وجوه مشترك دو استان گلستان و بالكان است.
استاندار بالكان تركمنستان اضافه كرد: محصول پنبه حدود ده سالي است كه در اين استان كشت مي شود ودر قبل وجود نداشته و با اين حال صنايع تبديلي آن از قبيل روغن كشي در كنار كشت اين محصول وجود دارد.
وي اضافه كرد: خط آهني كه از روسيه آغاز شده و به طول 700 كيلومتر مي باشد پس از عبور از استان بالكان به منطقه اترك و گلستان وصل مي شود كه مي تواند در توسعه مناسبات دو استان بسيار موثر باشد.
استاندار بالكان تاكيد كرد: گسترش پرورش اسب ،شيلات و همچنين تشابهات فرهنگي و ديني و وجود آرامگاه مختومقلي و تكميل احداث راه آهن روسيه –اترك موارد مشتركي است كه در توسعه روابط نقش موثري دارد.
وي با اشاره به منطقه گردشگري آوازه در استان بالكان گفت: سرمايه گذاران با سرمايه گذاري 40ساله در اين منطقه مي توانند توسعه تجاري وگردشگري خوبي را برقرار كنند.
ساتليكوف همچنين در اين ديدار از استاندارگلستان جهت سفر به استان بالكان تركمنستان دعوت نمود.
به گزارش ايرنا استاندارگلستان هم در اين جلسه گفت: نقاط اشتراك فراواني بين دواستان وجود دارد و ما مي توانيم استفاده زيادي در بخشهاي مختلف داشته باشيم.
'جواد قناعت' با اشاره به اينكه سالانه 20 هزار كاميون از مرز گلستان به تركمنستان عبور مي كنند، افزود: مرمت و تعمير جاده كه مسير رفت و آمد كاميونها است را دو استان مي توانند در دستور كار خود قرار دهند.
استاندار گلستان همچنين جهت شركت در مراسم جشن مختومقلي كه در ارديبهشت 90 برگزار مي شود از استاندار بالكان دعوت نمود.
در ادامه اين جلسه تفاهم نامه 15 ماده اي جهت توسعه روابط ميان استانداري گلستان از جمهوري اسلامي ايران و استانداري بالكان از جمهوري تركمنستان به امضاي طرفين رسيد.
در اين تفاهم نامه بر تقويت و گسترش روابط منطقه اي براساس برابري و منافع متقابل در راستاي منافع دو كشور ،برقراري مناسبات اقتصادي بلند مدت در زمينه هاي صنعت ، كشاورزي و بازرگاني ،افزايش بهره وري امكانات بالقوه دو استان با جلب سرمايه گذاري و به كارگيري فناوري و تكنيك هاي جديد طرفين تاكيد شده است.
همچنين مقررشده كه جهت اجرايي شدن تفاهم نامه ،گروههاي كارشناسي تشكيل و طرفين نماينده تام الاختيار معرفي نمايند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1929.html )