عنوان خبر:برگزاري كارگاه آموزشي نان مرغوب در گلستان
شنبه 30 بهمن 1389 - 23:11:29


كارگاه آموزشي نان مرغوب با حضور غفور مطلبي كارشناس برجسته مركز پژوهش‌هاي غلات كشور به مدت دو روز در استان گلستان برگزار شد.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان به نقل از روابط عمومي شركت غله و خدمات بازرگاني استان گلستان، اين كارگاه آموزشي به همت و مشاركت شركت غله و خدمات بازرگاني و اداره كل فني و حرفه‌اي استان با هدف ارتقاي كيفيت نان مصرفي مردم و افزايش سطح علمي مهندسان كنترل كيفي صنايع آرد، صنوف و نانوايان استان در محل مركز آموزش‌هاي فني و حرفه اي برادران شهرستان گرگان برگزار شد.
ويژگي‌هاي آرد سالم، ضرورت هوادهي آرد، مصرف صحيح خميرمايه، فر و تنظيم دما، رفع عيوب نان و راهكارهاي تهيه نان مرغوب‌تر از مباحث مطرح شده در اين كارگاه آموزشي بوده است.
مديركل غله و خدمات بازرگاني استان گلستان در آغاز به كار اين كارگاه آموزشي، ضمن قدرداني از اداره كل فني و حرفه‌اي استان به سبب همكاري در برگزاري اين كارگاه و دوره هاي آموزشي ديگر، اظهار داشت: واحدهاي نانوايي استان داراي سه وضع موجود، وضع در حال گذار و وضع مطلوب هستند كه با در پيش داشتن آينده بايد از وضعيت فعلي گذر كرد.
سيدحميدرضا ميرآفتاب افزود: از گذشته‌هاي دور، واحد نانوايي به عنوان يك مغازه با ابعادي مختلف فرض مي‌شود كه آرد دريافت شده را پخت و به صورت نان تحويل مردم داده و مردم هم مجبور به خريد آن بوده‌اند اما در حال حاضر اين ذهنيت تغيير يافته و به اين سمت رفته كه كدام واحد نان مرغوب توليد مي‌كند.
وي با بيان اينكه هم اينك واحد نانوايي جايگاه واقعي خود را نمي‌شناسد، افزود: واحد نانوايي، بنگاهي اقتصادي است كه نانوا متولي آن است و براساس معيارهاي دقيق، فرآيند توليد و مشتري مداري را همزمان، رعايت مي‌كند و نان خوب در آن تهيه مي‌شود.
عضو هيئت مديره شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو كشور اظهارداشت: در اين رويكرد است كه آموزش اهميت مي‌يابد و با تحقق اين امر، واحد نانوايي جايگاه خود را پيدا مي‌كند و رويكرد جديد آموزشي بايد تحقق اين امر باشد كه هر واحد خبازي به عنوان يك ‌بنگاه توليدي اقتصادي مطابق استانداردهاي تعريف شده براي بنگاه‌هاي توليدي از وجود يك متخصص به عنوان تكنسين پخت برخوردار باشد، با اين وجود واحدهاي خبازي داراي برند شده و مي‌توان آن را رتبه‌بندي كرد.
ميرآفتاب گفت: با اين رويكرد، واحد نانوايي هر آردي را تحويل نمي‌گيرد زيرا كه موجب سقوط برند آن واحد مي‌شود و از اعتبار آن مي‌كاهد.
وي با اشاره به اينكه گلستان، استان پيشرو كشور در آموزش واحدهاي نانوايي است، تصريح كرد: در صورتي كه به روش‌هاي قديمي اكتفا كرده و نانوايي‌ها با روش‌هاي سنتي به پخت نان مبادرت ورزند در همين سطح باقي خواهيم ماند.
وي تاكيد كرد: با پذيرش هزينه‌ها از طرف واحد نانوايي و اصلاح قيمت‌ها توسط دولت، واحدهايي در استان به فعاليت ادامه خواهند داد كه اقتصادي و مقرون به صرفه است.
ميرآفتاب ادامه داد: استان گلستان ظرفيت ايجاد واحدهاي نانوايي به عنوان بنگاه اقتصادي را دارد زيرا كه از قطب‌هاي توليد گندم كشور است، اداره كل فني و حرفه‌اي استان همراه اين بخش است و نانواياني در استان فعاليت مي‌كنند كه تمايل دارند جلوتر از ديگران حركت كنند و از تغيير و تحول استقبال مي‌كنند.
وي گفت: وظيفه حاكميتي نيز آن است كه راه را براي آنها روشن و از آنها حمايت كند.
ميرآفتاب با اشاره به اينكه هدف از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها نيز قرار دادن هر فعاليتي در جايگاه خودش است، اظهارداشت: از نانوايان، مسئولان كنترل كيفي و كارشناسان مرتبط در اين بخش درخواست مي‌شود كه با همكاري و حمايت يكديگر براي تحقق اين برنامه كه طي سال‌هاي آينده حداقل 500 تكنسين نانوايي در استان تربيت شود از هيچ كوششي دريغ نكنند تا براين اساس، دوره‌هاي آموزشي هدف‌دار، تعريف و كتاب‌هاي آموزشي، تدوين شود.
ميرآفتاب همچنين از مسئولان كنترل كيفي كارخانجات آرد استان درخواست كرد از ورود هر نوع گندم به چرخه توليد خودداري كنند زيرا كه حقوق نانوايان ضايع مي‌شود.
وي اظهار اميدواري كرد: با تحقق رويكرد مذكور، در سال 1391 كارگاه‌هاي آموزشي انواع نان نيز در استان برگزار شود.
ميرآفتاب با اميد به اينكه در سال 1391 صنعت نان در استان گلستان، شكوفا و از حالت سنتي به سمت مدرن پيش رود، خواهان برگزاري آموزش‌هاي مرتبط توسط سازمان‌هاي ذي‌ربط شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-1968.html )