عنوان خبر:برپايی آيين مولودي خواني به مناسبت ميلاد پيامبر اسلام(ص) درگنبد
يكشنبه 1 اسفند 1389 - 21:51:13


با نزديك شدن به روز17 ربيع الاول سالروز ميلاد پيامبر اسلام ، آيين مولودي خواني در جاي جاي شرق گلستان از سوي مردم شيعه و سني خصوصا اقوام تركمن ها در مساجد و محافل برپا شده است.



به گزارش خبرنگار ايرنا، علاوه بر اين ، جشن هاي ازدواج و نيز آئين ريش سفيدي كه در شصت و سومين سال تولد برگزار مي شود، نيز در اين ايام برپا مي شود.
تركمن ها مولودي خواني را در جشن تولد پيامبر بسيار جدي برگزار مي كنند ، و اگر سالگرد تولد پيامبر با دوشنبه يعني روز تولد پيامبر تقارن پيدا كند اين مناسبت پر هيجان تر برگزار مي كنند.
پس از آنكه امام خميني (ره) فاصله روزهاي دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول را هفته وحدت اعلام كرد ، در اغلب موارد مولودي خواني تركمن ها با حضور برادران شيعه آنها برگزار شده و در پايان هر مولودي خواني بر گرد سفره جمع شده و طعامي را كه از قبل تهيه شده ، مي خورند.
مولودي خواني اقوام تركمن در شرق گلستان از قدمت ديرپايي برخوردار است و بر اساس اعتقادات تركمن ها، مولودي خواني در مدح پيامبر اسلام ، داراي اجر معنوي فراوان بوده و انسان را از بلايا و حوادث تلخ محافظت مي كند.
در اهميت برپايي جشن ميلاد پيامبر اسلام همين بس كه علما و مفسران اهل سنت تاكيدات مهمي دارند.
پيش از برپايي هر آئين مولودي خواني ، گروهي عهده دار برنامه ريزي و تدارك اين آئين شده كه اعلام همگاني براي اين منظور يكي از وظايف آنها به شمار مي رود.
در سالهاي اخير گروههاي مولودي خواني از سوي جوانان و طلاب در اين منطقه راه اندازي شده اند كه از شان خاصي در نزد مردم برخوردار بوده و براي برپايي مولودي خواني از آنها دعوت به عمل مي آيد.
آئين مولودي خواني با تلاوت سوره هايي از قرآن آغاز مي شود و بدنبال آن گروهي از طلاب دور هم جمع شده و شروع به هم خواني مولودي كرده و ترجيع بند ها را نيز همه حضار تكرار مي كنند.
اشعار مولودي ها كه همه به زبان عربي هستند، ابتدا با درود و سلام بر پيامبر آغاز شده و درادامه با ذكر برخي از صفات آن حضرت دعاهايي را خوانده و در ضمن آن با شفيع قرار دادن حضرت محمد (ص) از خداوند خواستار بخشش گناهان خود مي شوند.
در بخش ديگر از مولودي خواني كه با مطلع 'الله ، الله يا الله' شروع مي شود خداوند را خطاب قرار داده و ضمن يادآوري شان پيامبر اسلام درنزد خداوند ،زيارت قبر آن حضرت را خواستار مي شوند و در حضار نيز در پايان هر بند ، ترجيع بند اول را تكرار مي كنند.
يكي ديگر از بخش هاي مولودي به خوش آمد گويي پيامبر اختصاص دارد كه با ترجيع بند 'مرحبا يا مرحبا يا مرحبا مرحبا جدالحسين مرحبا' آغاز مي شود.
در اين بخش به ذكر برخي ديگر از صفا ت پيامبر پرداخته و در ادامه ضمن خطاب خداوند و ذكر بعضي از صفات باريتعالي ، از خداوند متعال خواستار رحمت و مغفرت شده و حضار نيز با ذكر ترجيع بند ،هم خوانان را همراهي مي كنند.
در پايان اين مولودي خواني نسبتا طولاني ، يكي از آخوند هاي حاضر در مجلس به قرائت دعا پرداخته و حاضران نيز 'آمين' گوي او مي شوند.
در سالهاي اخير نيز، ختم قرآن كريم نيز به آئين هاي اين ايام اضافه شده است .
نيمي از جمعيت يك ميليون 650 هزار نفري استان گلستان در شرق اين استان سكونت دارند.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2022.html )