عنوان خبر:افزایش 28 درصدی سهم پتروشیمی ایران در پتروشیمی گلستان
دوشنبه 2 اسفند 1389 - 22:42:50


دبیر مجمع نمایندگان گلستان از افزایش سهم پتروشیمی ایران در پتروشیمی گلستان از 12.5 درصد به 40 درصد خبر داد.



به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، سید علی طاهری عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در گرگان افزود: این افزایش برای تقویت پشتوانه پتروشیمی گلستان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: احداث مجتمع پتروشیمی گلستان یکی از مهمترین دغدغه‌های نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: چندی پیش مشکلات روند احداث مجتمع پتروشیمی در نشستی با حضور مسئولان پتروشیمی کشور و استاندار گلستان مورد بررسی قرار گرفت.
حجت الاسالام طاهری افزود:  مقرر شد تا  یکی از اعضای شرکت صنایع پتروشیمی ایران به عنوان عضو در هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گلستان حضور داشته باشد.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با اشاره به اینکه موضوع طاهری ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده روند احداث مجتمع پتروشیمی گلستان تسریع شود.
دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون حدود هزار میلیارد ریال در زیرساخت‌های پتروشیمی گلستان هزینه شد که حدود 20 درصد این مبلغ صرف خرید دانش فنی برای پیشبرد پروژه شده است.
حجت الاسلام طاهری از احتمال بازدید سهامداران از مجتمع در حال احداث پتروشیمی همزمان با هفته وحدت خبر داد.
کلنگ اجرای مجتمع پتروشیمی گلستان در 24 آبانماه سال 85 با حضور مسئولان کشوری و استانی در 10 کیلومتری شهرستان آق قلا در شمال گلستان به زمین زده شد و در پذیره نویسی آن حدود 95 هرار نفر شرکت کردند.


سرمایه مردمی این طرح بیش از دو هزار و 800 میلیارد ریال است که این اعتبارات تنها چهار درصد از پروژه احداث پتروشیمی گلستان را بخود اختصاص داده است.


طبق برآوردهای اولیه، این پروژه باید در آذرماه سال 90 به پایان برسد ولی به دلیل حمایت نشدن و اختصاص نیافتن تسهیلات ارزی شاید دو سال بعد از زمان اعلام شده، افتتاح شود.


پیشرفت این پروزه عظیم بعد از گذشت چهارسال حدود 15 درصد است و تاکنون 900 میلیارد ریال برای آن هزنیه شده است و برای تکمیل این طرح تا پایان سال 92 بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای پتروشیمی گلستان نیاز است.


پتروشمی گلستان در صورت بهره برداری، سالانه یک میلیون تن کود اوره و 670 هزار تن آمونیاک تولید خواهد کرد که 650 هزار تن از آمونیاک تولیدی در داخل مجتمع به مصرف می رسد و 350 هزار تن آن نیز به خارج صادر می شود.


همچنین براساس برنامه و در صورت تکمیل این طرح بزرگ، گلستان از رتبه 25 پیشرفت صنعت در کشور به 10 استان برتر کشور ارتقاء می یابد و راه‌اندازی این مجتمع ضمن تولید کود اوره برای کشاورزی، تاثیرات مهمی در امر اشتغالزایی و نیز کاهش محرومیت‌ها در استان خواهد داشت.


شرکت پتروشیمی گلستان در تاریخ 22 فروردین 86  در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان گرگان با هدف تولید سالانه 677 هزار تن آمونیاک و یک میلیون و 73 هزار تن اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی  پتروشیمی به ثبت رسید.


همچنین در تاریخ 23 آبان 86  قرارداد EPCC آن با شرکت مهندسی ایرانی همپا بسته شد که به دلیل وجود برخی مشکلات مالی، متاسفانه قرارداد به طور رسمی موثر نشد و به منظور جلوگیری از توقف فعالیت های ساختمانی، ‌قرارداد زودهنگام در تاریخ 28 آذر 86 با شرکت مهندسی همپا بسته شد.


لیسانس واحد اوره در تاریخ 20 بهمن 86 از شرکت استامی کربن هلند و لیسانس واحد آمونیاک در تاریخ 18 اسفند 86 از شرکت کازاله سوئیس خریداری شد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2041.html )