عنوان خبر:مهم‌ترين دستاورد پزشك خانواده جلوگيري از ارائه خدمات كاذب پزشكي
سه شنبه 3 اسفند 1389 - 23:31:29


رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان گفت:
مهم‌ترين دستاورد طرح پزشك خانواده ايجاد عدالت در سلامت و دسترسي همگان به خدمات پزشكي و جلوگيري از ارائه خدمات كاذب پزشكي است.



به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، شهريار سمناني امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس قانون اساسي ارائه خدمات بهداشتي درماني يكي از وظايف تعطيل‌ناپذير دولت است كه به سبب تغيير ماهيت بيماري‌ها از واگير به مزمن، پيشرفت سريع تكنولوژي، داروهاي گرانقيمت جديد، اطلاعات زياد مردم و انتظارات آنها ارائه خدمات و افزايش سطح سلامت به سادگي امكان‌پذير نيست.
به گفته وي برنامه پزشك خانواده از دستاوردهاي مهم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي پس از انقلاب بوده است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان اشتغال ايجاد شده را دستاورد ديگر طرح مذكور خواند و اظهار داشت: با استقرار طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع، نياز به پزشك عمومي در استان افزايش يافته و همچنين پرستار، ماما و كادر آزمايشگاهي از ديگر افرادي هستند كه در اين طرح مشغول به كار شده‌اند.
سمناني از اجراي طرح پزشك خانواده به عنوان اولويت نخست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي ياد كرد و افزود: اين برنامه به عنوان اصلاحات اساسي در نظام سلامت كشور مطرح و اولويت نخست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در پنج سال و نيم گذشته بوده است كه اثربخشي و مزاياي اجراي آن به تدريج نمايان مي‌شود.
وي با اشاره به برنامه‌هاي فراروي اين طرح اظهار داشت: اجراي كامل سامانه خدمات سلامت الكترونيك به منظور دسترسي سريع به سوابق سلامت و بيماري افراد و جلوگيري از تحميل هزينه‌هاي غير ضروري به بيماران، تشخيص‌هاي صحيح توسط پزشكان، افزايش تعداد مراكز مجري برنامه و افزايش تعداد واحدهاي آزمايشگاه به 33 واحد از برنامه‌هاي آتي طرح پزشك خانواده در استان است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان ادامه داد: در آغاز زمان اجراي برنامه پزشك خانواده در روستاها هيچ پرونده سلامتي براي جمعيت زيرپوشش تشكيل نشده بود و اين در حالي است كه هم‌اكنون حدود 96.4 درصد جمعيت زيرپوشش از پرونده سلامت برخوردار هستند.
با اجراي موفق استقرار برنامه پزشك خانواده در دانشگاه علوم پزشكي گلستان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين دانشگاه را به عنوان دومين دانشگاه برتر در زمينه استقرار برنامه معرفي كرد.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2064.html )