عنوان خبر:رونمایی از قدرت جدید منطقه‎ای ایران در خاورمیانه
چهارشنبه 4 اسفند 1389 - 23:48:32


پس از سی دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی، سرانجام دو ناو جنگی ایران امروز به آبهای مدیترانه رسیدند، تا برای اولین بار حیات خلوت نیروهای ناتو در میدترانه شاهد حضور کشتی‎های نظامی یک کشور غیر عضو ناتو در دریای مدیترانه باشد.



به گزارش رجانیوز، عبور ناو جنگی الوند و ناو لجستیکی خارک از کانال سوئز که با اجازه دولت انتقالی مصر انقلابی صورت گرفت، موجی از واکنش‎ها و تحلیل‎های استراتژیک را در میان تحلیلگران بین المللی براه انداخته است.
تنها چند روز پس از سقوط دولت حسنی مبارک که بیش از سی سال به عنوان نگهبان کانال سوئز و صحرای سینا در مقام رئیس جمهور مصر ایفای نقش کرده بود، جمهوری اسلامی ایران توانست مجوز عبور دو ناو جنگی خود از کانال سوئز که اصلی‎ترین مسیر برای دستیابی به دریای مدیترانه است را کسب کند.
این اتفاق را می‎توان یکی از اولین تاثیرات انقلاب‎های منطقه و انقلاب مصر در مسیر تغییر چینش  استراتژیک خاورمیانه به نفع محور مقاومت در این منطقه قلمداد کرد. چنانکه دامینیون پست چاپ نیوزیلند امروز در این باره نوشت: عبور این دو کشتی از کانال سوئز، خود حکایت از وقوع تغییرات عمده ای در منطقه دارد که به خاطر انقلاب صورت گرفته در مصر است.
این روزنامه در ادامه نیز می‎افزاید: اجازه عبور به ناوهای جنگی ایران از کانال سوئز خود نشان دهنده جهت گیری های انقلاب مصر و سمت و سوی آن است.
این درحالی است که ساحل شرقی مدیترانه را بخش‎های از سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی و باریکه غزه تشکیل می‎دهند که غیر از رژیم صهیونیستی، سایر کشورهای موجود در این ساحل روابط خوبی با ایران دارند. این امر، باعث واکنش شدید رژیم صهیونیستی به حضور ناوهای ایرانی در این دریا شده است.
روزنامه معاریو. در واکنش به حضور این کشتی‎ها در دریای مدیترانه، آنها را حامل سلاح و موشک برای حزب الله لبنان خواند. این درحالی است که سفیر ایران در سوریه مقصد این کشتی‎های را بنادر سوریه عنوان کرده و هدف از ارسال این کشتی‎ها به دریای مدیترانه را تعمیق دوستی‎ها با سوریه قلمداد کرده است.
در همین حال 'بنيامين نتانياهو' نخست وزير رژيم صهيونيستي در سفر اخير خود به آمريكا مساله ورود دو كشي نظامي ايران به آب هاي منطقه را با سفير اين رژيم در واشنگتن مورد بحث و گفت وگو قرار داد. وی همچنین در حاشیه دیدار با کابینه‎اش با ابراز نگرانی از افزایش نفوذ ایران گفت: "امروز ما شاهد بی ثباتی منطقه ای که در آن زندگی می کنیم هستیم و ایران سعی دارد با گسیل کردن دو ناو جنگی برای عبور از کانال سوئز و افزایش نفوذش، از آن بهره ببرد." وی همچنین ادامه داد: " اسرائیل این عمل ایران را با جدیت زیر نظر دارد". این در حالی است که مقامات امریکایی هم از زیر نظر داشتن عبور این کشتی‎ها در مدیترانه خبر داده‎اند.
اما بی‎بی‎سی فارسی در گزارشی به قلم یکی از خبرنگاران بین المللی خود، ارسال این دو ناو نظامی را نشانه‎ای از گسترش افق استراتژیک ایران دانست.
جاناتان مارکوس با اشاره به اعزام کشتی‎های ایرانی به کانال سوئز و دریای مدیترانه، این امر چند مطلب را نشان می‎دهد:
نشان می دهد ایران هم می تواند کشتی هایش را به نقاط دور از سواحل خود بفرستد. بیانگر این است که اگر تعداد قابل توجهی از ناوهای جنگی غربی می توانند در خلیج فارس که ایران حیات خلوت خود می داند فعالیت کنند، ایران هم می تواند کشتی های خود را به دریای مدیترانه که کشورهای ناتو حیات خلوت می شناسند بفرستد و در شرایطی که منطقه در بحران بسر می برد، اعزام این کشتی ها نشان می دهد ایران مایل به تثبیت منافع استراتژیک گسترده خود است.
وی در ادامه با اشاره به کشورهای ساحل شرقی مدیترانه می‎افزاید: حضور دریایی ایران در سوریه ممکن است درگیری های آینده در سواحل غزه را پیچیده تر کند. فقط تصور کنید که در آینده ناوچه جنگی ایران برود تا از یک کشتی کمک رسانی عازم شکست محاصره غزه توسط اسرائیل حمایت کند. خطر تخاصم مستقیم و بالقوه ایران و اسرائیل روشن است.
به نظر می‎رسد حضور نظامی ایران در دریای مدیترانه که از اولین تاثیرات تحولات اخیر خاورمیانه بشمار می‎رود، ابعاد جدیدی به قدرت منطقه‎ای ایران ببخشد. این درحالی است که نیروی دریایی ایران پیش از این نیز بارها سابقه عملیات در مناطق دوردست خصوصا خلیج عدن و مقابله با دزدان دریایی را داشته است.
این حضور می‎تواند به افزایش قدرت و پشتوانه، سوریه، حزب الله لبنان و حماس منجر شده و در نهایت به استحکام محور مقاومت در منطقه منجر شود. واقعیتی که با ظهور مصری جدید و متفاوت با مصر اسرائیلی امریکایی دوران مبارک، نوید خاورمیانه‎ای جدید، اسلامی و ضد اسرائیلی را می‎دهد و این حقیقتی است که این روزها به شدت مقامات غربی را به چالش و واکنش واداشته است.



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2116.html )