عنوان خبر:مهمترین ویژگی های ابررایانه ایرانی
پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 23:01:04


معاون فناوری و نوآوری معاونت فنی ریاست جمهوری گفت :
ابر رایانه ای كه در دانشگاه صنعتی امیركبیر تولید و راه اندازی شد قادر است در هر ثانیه 89 هزار میلیارد پردازش انجام دهد.



دكتر سالار عاملی در برنامه دو نیم ساعت شبكه خبر افزود : ابر رایانه ای كه در دانشگاه صنعتی اصفهان تولید و راه اندازی شد ، قادر است در هر ثانیه 60 هزار میلیارد پردازش انجام دهد .
وی افزود : معمولا 500 ابررایانه برتر جهان هر ساله معرفی می شوند كه خوشبخانه ابررایانه دانشگاه صنعتی امیر كبیر نیز در این لیست قرار گرفته است و مقام 108 این رتبه بندی را به دست آورده است .
عاملی گفت  : ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان كه ابررایانه شیخ بهانی نام گرفته است نیز مقام 365 این رتبه بندی  را به دست آورده است .
شریفیان مدیر پروژه ابررایانه  نیز در برنامه دو نیم ساعت شبكه خبر گفت : از دهه نود ،  تكنولوژی به نام كلاستر وارد بازار شد كه این امكان را به وجود می آورد  كه با استفاده از كامپیوترهای معمولی ، قدرت پردازشی بالایی گرفته شود و بر همین اساس از سال 2000 به بعد بیشتر ابركامپیوترهایی كه در جهان تولید می شود با تكنولوژی كلاستر هستند .
وی افزود : 80 درصد از 500 ابر كامپیوتر برتر دنیا كه هر ساله اعلام می شوند نیز با همین تكنولوژی كار می كنند .
عضو هیئت علمی دانشگاه امیركبیر گفت :  قوی ترین ابررایانه جهان نیز كه متعلق به كشور چین است نیز با همین تكنولوژی ساخته شده است ، یعنی از قطعات رایانه شخصی ساخته شده است و ابررایانه ایرانی نیز با همین تكنولوژی كار می كند .
وی حافظه ابركامپیوتر ایرانی را بیش از 9 ترابایت اعلام كرد و افزود : حجم ذخیره سازی این ابررایانه نیز بیش از 160 ترابایت است .
همدانی گلشن رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در برنامه دو نیم ساعت شبكه خبر  گفت : ابررایانه شیخ بهانی 134 ترافلاپز قدرت پردازشی سی پی یو دارد .
وی افزود : این ابررایانه همچنین 40 ترافلاپز قدرت پردازشی جی پی یو دارد .
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت : قدرت پردازشی این ابررایانه دارای یك شبكه ارتباطی 40 گیگابیتی جهت محاسبات پردازشی بسیار سریع با قدرت پشتیبانی از 288 پورت 40 گیگابیت است .

رجانيوز



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2146.html )