عنوان خبر:باج ملک‏عبدالله به‏مردم عربستان برای آرام کردن کشور
پنجشنبه 5 اسفند 1389 - 23:01:11


در پي گسترش دامنه قيام کشورهاي خاورميانه به جهان عرب، پادشاه عربستان تدابيري را براي کمک‌ مالي به شهروندان اين کشور در نظر گرفته است.



ملک عبدالله بعد از سه ماه دوري از کشور براي معالجات پزشکي، چهارشنبه (چهارم اسفند) به عربستان بازگشت و پس از ورود بسته‌اي از کمک‌هاي اقتصادي و اجتماعي به ارزش 10 ميليارد و 700 ميليون دلار براي شهروندان عربستاني در نظر گرفت.
بنا به گزارش شبکه‌هاي دولتي عربستان، تخصيص منابعي خاص براي جبران نرخ بالاي تورم، کمک به نسل جوان بيکار و تحصيل در خارج از کشور از جمله مواردي است که ملک عبدالله در بسته کمکي خود مطرح کرده است.
پادشاه عربستان همچنين عده‌اي از زندانيان متهم به جرم‌هاي مالي را مورد عفو قرار داد و دستور افزايش 15 درصدي حقوق کارمندان دولت را صادر کرد. افزون بر اين، اعتبارات وام مسکن را نيز افزايش داد.
اين درحالي است که اصلاحات سياسي تاکنون در تصميم‌هاي ملک عبدالله جاي نگرفته است.
پادشاه 86 ساله عربستان سعودي 22 نوامبر 2010 ميلادي (اول آذر 1389) براي معالجه بيماري ديسک کمر اين کشور را ترک و به امريکا رفت.
وي بعد از پايان معالجات در نيويورک از 22 ژانويه 2011 ( دوم بهمن 1389) براي گذراندن دوره نقاهت در مغرب به سر مي‌برد.
در زمان غيبت سه‌ماهه وي شرايط سياسي خاورميانه به‌شدت تغيير کرده و قيام‌هاي مردمي در تونس و مصر موجب سرنگوني زين العابدين بن علي و حسني مبارک ديکتاتورهاي اين کشورها شده است.
مردم کشورهاي بحرين و يمن نيز عليه حاکمان مستبد خود به پا خاسته‌اند.
تحليل‌گران معتقدند، پادشاه عربستان سعودي سعي دارد با اين گونه کمک‌هاي اقتصادي از بروز هرگونه ناآرامي احتمالي در اين کشور جلوگيري کند.
عربستان سعودي شنبه (هفتم اسفند) را به مناسبت به سلامت بازگشتن ملک عبدالله به کشور تعطيل عمومي اعلام کرده است.

رجانيوز



این خبر از طرف پایگاه خبری گلستان نیوز
( http://www.golestannews.ir/news-2147.html )